Sida 1 av 2

Trimma kärran...

InläggPostat: 22 aug 2006, 22:27
av Ramchager
Hallå gubbar!
Tänke höra om någon erfaren veteranracer kunde ge tips om vart man hittar dessa prylar till min vanquish. Länken är bara ett exempel som beskrivining. Det borde finnas andra grejer.
http://www.homeracingworld.com/vmgdiff.htm
:D :beer: :D :thumb:

InläggPostat: 22 aug 2006, 22:55
av Ghost
Eh... :? :? :?
Han trimmade kärran genom att ta bort differentialen?

InläggPostat: 22 aug 2006, 22:59
av Ghost
Kalla mig tokig men det han antagligen egentligen gjorde (förutom att ta bort den fullt funktionella diffen) var att ändra utväxling.
I grund å botten ren jädra tur att bilen fick en "snabbare" utväxling. Med hans tankegång (ingen?) hade det lika gärna kunnat bli tvärtom.

InläggPostat: 22 aug 2006, 23:05
av Ramchager
:o
Den tanken slog mig faktiskt inte... Men det är nog mkt troligt att du har rätt. Vi kanske kan testa och se framöver???

InläggPostat: 22 aug 2006, 23:14
av Ghost
Jag tar gärna hand om dina diffar, kan tänka mig att inte ta mer i ersättning än dem vid byte till "snabbare och bättre" utväxling. Nä, det låter ju skumt, måste ta minst FEM gånger så mycket... 8)

Det skulle vara ett nöje å se dem ett gäng varv nere på banan.

InläggPostat: 22 aug 2006, 23:42
av Ramchager
Släpper nog inte diffarna helt... Men undrar ibland hur mkt nytta de kan tänkas göra. Att de tappar lite i toppfart kan nog verka rimligt. Frågan är ju bara hur stor eller liten fördelen är i kurvor???
:sceptic:

InläggPostat: 22 aug 2006, 23:55
av Ravajack
Ramchager skrev:Släpper nog inte diffarna helt... Frågan är ju bara hur stor eller liten fördelen är i kurvor???
Differentialer har experimenterats med i olika skepnader allt sedan hobbyns begynnelse på 50-talet. Tradeship hade till och med en sidewindervariant på 60-talet. Ingen experimentör har dock lyckats visa att en diff innebär någon som helst fördel på en bilbana. Tvärtom, bara ytterligare en detalj som kan krångla och gå sönder. MG Vanquish bär väl syn för sägen genom att helt enkelt inte längre existera...

Som dom säger i Texas: Keep it simple, stupid!

InläggPostat: 23 aug 2006, 01:28
av Ghost
Som dom säger i Texas: Keep it simple, stupid!

Grundtesen varför jag inte tror på sk digitalt... :taunt:

InläggPostat: 23 aug 2006, 10:58
av Ramchager
Nu har ju vanquish en riktigt vettig konstruktion, bara man får den att sitta tight vilket är lätt med lite lim. Tror inte att det är därför de har kursat. Men visst är det rätt att enkelhet är nog det som håller i längden... tänker inte för den sakens skull sätta motor och stift på bilen man hade i sandlådan. 8)

InläggPostat: 23 aug 2006, 11:08
av Ramchager
Men va fan ravajak du får väl ta med en bil till Spöket och bli förnedrad på banan... :taunt:

InläggPostat: 23 aug 2006, 18:18
av Burström
Ja undra varför vi inte har åk diffat i bilarna som följer ett spår???
Och vi har bara kört det i dom större Rc klasserna där vi inget
spår har mer än ditt spårval !!!! Det är underligt...

Burström :thumb:

InläggPostat: 23 aug 2006, 22:06
av Ramchager
Så sant!!! :thumb:
Och den diff som vanquish använder är samma konstruktion som i min första 1/10 RC-buggy. Det var tide... :beer:

InläggPostat: 23 aug 2006, 22:07
av Ramchager
tider

InläggPostat: 23 aug 2006, 23:24
av Ghost
det!

InläggPostat: 24 aug 2006, 12:38
av Burström
var en gång i tiden!!! När vi körde på 1200celler och mekaniskt
reglage,och 5min race,tro fan att det kröp sista 30sec på heatet.

Burström :beer: