Våga testa 1:24 "skala" racing på bana!

Här diskuteras allt som har med vingbilar, skalbilar i skala 1:24 m.m.

Våga testa 1:24 "skala" racing på bana!

Inläggav bastumannen 13 mar 2006, 14:20

Här är väldigt tyst från folk som kör production 24, Open 12 och Eurosport i landet. Då jag nyligen börjat köra dessa bilar och klasser kan jag konstatera att detta är extremt roliga klasser, som ger mycket spännande körning och täta dueller. Allt detta med ett mycket muntert gäng från olika klubbar som träffas på olika platser runt om i Sverige för diverse tävlingar under året. Det finns faktiskt en hel del klubbar och banor i vårt land så kolla in på http://www.sveslot.org/ så kan ni kolla vilka klubbar som finns i närheten. Gör er en tjänst och ta er till en klubb för att testa på dessa bilar på dessa banor, det brukar alltid finnas bilar att testa, och folk som gärna hjälper en att komma igång. Jag har Hjärup och Lars Harrysson att tacka för väldigt mycket vad gäller hur jag kom igång, men det finns säkert andra eldsjälar runt om i landet som skulle ta emot nya medlemmar med öppna armar.
Jag är och har varit en ivrig bilbane älskare ett bra tag, med allt vad det innebär... detta har tagit mig till byggnation av två träbanor, många scratch byggen, omlackerinar och en fasination för de snygga små modellerna i skala 1:32 (Scalextric typ av bilar) som modifierats friskt för att maximera körgjädjen och farten (givetvist magnetlöst!). Körningen och racen med dessa bilar är mycket underhållande och byggande av landskap kring banorna är mycket trevligt och givande. Men känslan i att köra så kallade skala bilar på stora träbanor är något i en klass för sig, det är en riktig kick man får av den totala kontrollen och körkänslan i dessa bilar! Så våga ta steget och testa på någon bana i närheten och glöm alla fördommar man kan ha om fula bilar och liknande. Även jag var lite fördomsfull gällande bilarnas utseendefram till i höstas när jag testade för första gången. När du väl kör dessa bilar spelar det mindre roll hur de ser ut, för känslan och kontrollen är överlägsen, jag blev biten direkt! Dessutom är det ju upp till var och en att lacka bilarna snyggt och lägga till dekaler etc.

Jag var förresten i Växjö i helgen och tävlade på banan de har där. Team Sigfridshell var arrangörer och de stod för ett mycket trevligt arrangemang i mycket trevliga lokaler, stort tack till alla inblandade! Det var mycket bra race, med många täta fighter som varade loppen igenom. Open 12 klassen slutade t.ex. med delad seger mellan Michael Landrud och Christer Helgesson, detta efter 30 minuters körning, och 403 varv!!! Jag hade tyvärr lite tekniska mankemang i alla klasser, men man lär sig av misstagen, och riktigt roligt var det i alla fall! :beer: :thumb:
bastumannen
Depåman
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 02 feb 2004, 19:53
Ort: Lund

Inläggav Ghost 13 mar 2006, 14:37

Tyst å tyst, de har väl sina egna forum. :o
Till å med här har de sitt eget forum, det som heter "Slotracing"...
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav bastumannen 13 mar 2006, 14:48

Jo, det är ju här vi är... Därav kommentaren att det var tyst.
Kanske borde posta denna i den vanlliga kategorin istället för att få mer gehör bland andra, som kanske drar sig för att testa.
bastumannen
Depåman
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 02 feb 2004, 19:53
Ort: Lund

Inläggav Ghost 13 mar 2006, 15:00

Jag skulle tro att den primära anledningen att det är tyst om slotracing på detta forum är pga av vad det just heter "Bilbaneforumet".
De som sysslar med slotracing sysslar med annat än vad de normalt frekventerande här omkring gör.
Dvs det är en andemeningsskillnad.
Slotracing handlar mer om chassie, motor och ren tävling än om kaross och dess stilfulla framglidande.
Bilbanerejsing tenderar att vara mer inriktad på hur bilen ser ut när den står still... Och hur det ser ut runtomkring den.
Det är helt enkelt två vitt skilda grenar av hobby'n. Om man ens kan säga att de hör till samma hobby! :o
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav bastumannen 13 mar 2006, 15:46

Jo, det är klart stora skillnader på många sätt, men det finns även många likheter, som själva körningen och glägjen däri, samt bilintresset. Det var därför jag skrev detta inlägg, för att få folk att få upp ögonen för att det finns en annan del av vår hobby som också har väldigt mycket att erbjuda, dessutom ofta med god klubbanda och trevliga lokaler mm. Dessutom finns det en klar och tydlig klassindelning som gör det lätt att lägga sig på en lagom nivå, där förutsättningarna är lika för alla. För att börja med t.ex. production 24 behöver man bara en bil (ca 600-1100kr färdig) och sen är man igång, handtag brukar man kunna låna på klubbarna i början. Bilpriset kanske avskräcker en del, men hur många 1:32 bilar brukar man köpa i månaden annars? Det är ju bara priset av två bilbanebilar. Tänkte bara se om det var någon annan som likt mig kanske hade lite fördommar mot slotracing och därför inte provat på det. Dom har ju nyligen dragit igång Scalextric verksamhet i Hjärup också, och man märker även där hur svårt det är att få folk att ens prova på slotracing. Synd tycker jag, för det är ju så roligt! :beer: Det är ju dessutom inte svårt att kombinera både bilbaneracing och slotracing, och man lär sig även ett och annat genom att korsbefrukta lite :thumb:
bastumannen
Depåman
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 02 feb 2004, 19:53
Ort: Lund

Inläggav Ghost 13 mar 2006, 17:39

Man lär sig onekligen av korsbefruktning.
Och det går inte annat än beundra enkelheten i reglementena som arbetats fram under årtionden av idogt arbete.
Reglementen som iofs underlättas av sådana saker som balanserade och stabila motorer, karosser som inte väger någonting och banor som inte erbjuder mer varians än åt vilket håll den brant doserade kurvan svänger.
(Det sista är en sanning med modifikation eftersom många slotracing-klubbar börjat byta ut den statiska "kingen" mot mer platta och svängiga "road courses".)

Tappar jag bort en massa? Visst gör jag! :D
Dock behåller jag det viktigaste - slotracing handlar om att tävla.
Och med det i sikte är saker som naturtrogenhet inte av väsentlig betydelse.

Sedan finns det "avarter" (ursäkta uttycket, Ander Latteman med flera), där modellskapandet står i fokus. Och där blir det, av flera anleningar och den större skalan största faktorn, seriösa byggen, rena mästerverk (på samma vis som du lyckades med Airfix-modellen - sicket überskönt bygge!) som byggs och rejsas med.

Summasumarum - slotracing är först och främst tävla, bilbanerejsing är först och främst titta. Sedan spelar skalan man gör det i ingen som helst roll.
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Torsten 15 mar 2006, 01:38

Ghost, läste lite på din hemsida och inte kör ni bilbana utan att tävla väl?

Även om några vill poängtera alla avgrundsstora skillnader mellan att köra bilbana och slotracing tror jag inte skillnaden är så ruskigt stor endå. Allt i slotracingen e inte bara tweeka motor, bygga vingar mm.

Men tror man att slotracing bara e gasen i botten så har man knappast provat!
Torsten
Nykomling
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 10 jan 2006, 01:11
Ort: Växjö

Inläggav bastumannen 15 mar 2006, 11:52

Var och en till sitt, men poängen med detta inlägg var att få folk att få upp ögonen för att det finns mer än bara plastbanor i vårt land. Testa slotracing på en stor träbana, det är helt otroligt skoj! :D Och det finns bra klasser där mekandet är minimalt, definitivt mindre än vad som krävs för att få en Scalextric typ av bil att gå bra. Visst går det utmärkt att tävla med Scalextric bilar, men det är så många variabler och bristande kvalitet i bilarna och banorna där att det stör tävlingsmomentet lite grand. Så visst har du rätt Erik når du säger att vikten ligger på bilarnas utseende när det gäller "bilbana" och mer åt performance när det gäller slotracing. Men som Torsten säger tycker även jag att skillnaderna inte är så stora i slutändan.
Visst kan det upplevas som lite trist att många banor ser liknande ut och med bankade kurvor etc, men de behöver inte vara lätta för det. Växjö har en gammal king som var mycket trevlig att köra på, och den skiljer sig lite från de andra två "kingar" jag kört på (Ishöj, och Hörning i danmark). Sen finns det ju fler och fler skala banor i sverige som den i Hjärup och den som finns i Partille, de kräver en hel del av föraren och jag gillar dem skarpt.

Här kommer en bild på min tyvärr numera skrotade Mercedes CLK från easy slot.
Bild


Förresten, tack för senast Torsten!

/Tobbe
bastumannen
Depåman
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 02 feb 2004, 19:53
Ort: Lund

Inläggav Ghost 15 mar 2006, 13:06

Torsten skrev:Ghost, läste lite på din hemsida och inte kör ni bilbana utan att tävla väl?
Även om några vill poängtera alla avgrundsstora skillnader mellan att köra bilbana och slotracing tror jag inte skillnaden är så ruskigt stor endå. Allt i slotracingen e inte bara tweeka motor, bygga vingar mm.
Men tror man att slotracing bara e gasen i botten så har man knappast provat!


Givetvis tävlar vi, och visst har du rätt i mycket ovan.
Det är dock en skillnad, vilket är var fokus ligger.

Så jag repeterar från ovan:
Slotracing inriktas på motor och chassie.
Bilbana mer på kaross och omgivning.

Vem som sedan tävlar hårdast... Troligen slotracing, emedan det är byggt för just tävling.
Men de två 24-timmars jag varit med å kört var båda bilbana.
Fast jag har svårt att tro att en sak som var med i bägge fallen platsat inom svensk slotracing - öl!
:thumb: :beer: :taunt: :beer: :thumb:
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav bastumannen 15 mar 2006, 16:51

Hehe! Då har vi ännu en gemensam nämnare :beer: . Givetvis dricks det en hel del öl och annat gott under en tävlingshelg Erik. :thumb: Vi närmar oss mer och mer :D
bastumannen
Depåman
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 02 feb 2004, 19:53
Ort: Lund

Inläggav Ghost 15 mar 2006, 17:16

Skillnaden syns överdrivet tydligt om man jämför din Mercedes med min.
Din är en "thingy", min är en modell.
Och det är en skillnad som är verklig.

Vad gäller tävlingsmomentet spelar det ingen roll vad man kör. Så länge bilarna som står bredvid varandra är jämnbördiga blir det tävling och rejs.
Som exempel kan nämnas jänkarnas förkärlek för T-Jet's. Små bilar med ett å samma chassie jagar efter varandra så det står härligt till. I förstone skulle man inte tro att det skulle funka, men med rätt "tuning" så blir det jämna och fina heat av det.

Hela diskussionen tenderar sedan till att bli fånig. Det finns likheter, det finns skillnader. Tycker man skillnaderna är för stora blandar man inte, tycker man de är mindre så blandar man.
Det som ställer till det mest är slotracers förmåga att se ner på bilbana, att uttrycka ringaktning. Det är ett större bekymmer än eventuella skillnader i sak.
Det känns ofta som om det handlar om vilket som är finast. Vilket är en ren nonsensintsällning, var och en väljer själv vad som är vad.
Inställningen blir sedan rent absurd, när slotracers börjar tala om "skala". De enda som med rätta kan prata på det viset är de som bygger om plastbyggsatser till bilbanebilar.
Vill slotracingsamfälligheten sedan visa upp sin verksamhet för intresserade får de vackert göra som vi andra - ställa upp med fungerande material, dvs vettiga lånehandtag och dito bilar. På det viset finns det möjlighet att korsbefrukta.
Att däremot sätta startsteget till "Ett handtag för tre tusen spänn åsså två tre bilar för ett tusen spänn styck" det är dömt att misslyckas. (Visst finns det billigare handtag, men då blir det verkligen till att bli neråtbetittad...)
I sammanhanget all heder till Kenneth Signal - han sålde mig en Euro32 för en spottstyver (inklusive nya däck!); dessvärre har jag inte fått tid, tillfälle eller möjlighet att sätta fart på den, ännu.... Men det kommer. Sedan blir det till att besöka GO-69 och deras seriöst justa "road course"! :thumb:

Nå, nog om detta.
Nu får vi hoppas att den återfunna träbanan i Halmstad kommer tilll heders igen! :thumb:
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Torsten 15 mar 2006, 18:41

Jag har faktiskt aldrig tävlat i ngt annat än just Slotrace, det e det som finns här i Växjö. Men jag är inte främmande för att vid tillfälle testa en "bilbana".. Jag ser definitivt inte ner på det iaf!

Kolla in pågarna i Vallåkra. Man tror ju för fasen att det e riktiga bilar dom lackat. Kunde jag få min Slotcar att se bara hälften så snygg ut vore jag helnöjd. Sen lär jag knappt våga rejsa med den, den har en viss benägenhet att köra ett eget spår ibland....

Bara för att det ena går snabbare eller det andra e mera helhetsintrycket gör ju inget sämre än det andra. Men min gamla Tycobana lär jag knappast plocka upp igen. Det kvävs många timmar för att få allt å fungera på den!! =)
Torsten
Nykomling
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 10 jan 2006, 01:11
Ort: Växjö

Inläggav Ghost 15 mar 2006, 18:54

Sanna ord Torsten.

Men tappa inte bort Tyco, det krävs ett gäng varv med mycket magnet för att få bort all oxid, men sedan kan man definitivt hitta på roliga saker med den! 8)

Största svårigheten jag har med slotracing, att komma iväg, är faktiskt problemet att hitta kaross som är både naturtrogen nog och tävlingsmässig nog.
Gick det sedan att begripa reglementet för Euro32 så skulle jag inte tveka en sekund att beställa en Porsche GT1... :o
Att hitta kaross som faller både mig och tyngdlagen i smaken vad gäller Production32 är värre, men sedan så har jag ju underdelen klar (tack vare Kenneth enligt ovan).

På handtagsidan lär det bli ett diodhandtag, jag har ett gäng som pallar 6A, det ska väl förhoppningsvis räcka?

/Erik
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav bastumannen 15 mar 2006, 20:31

Kul diskussion. Givetvis är inte något "finare" än det andra, bara olika sätta att ha skoj med små bilar. Vad jag ville med denna tråd var ju bara att få folk att få upp ögonen på att det finns klubbar i landet som erbjuder mycket nöje och bra gemenskap, och att man inte ska dra sig för att testa på nya saker.
Gällande handtag så kan nog tyvärr 6A vara lite i klenaste laget, men det kanske funkar väl till production klassen. I eurosport lär det tyvärr inte räcka :( . Jag trodde att jag skulle kunna köra mina Proffessor Motor handtag (de klarar också 6A) även i Hjärup med G12 motorer, men det var bara att glömma. Jag fick låna handtag där i några månader innan jag köpte ett Car-Steen handag för 1600 spänn, det är helt kanon tycker jag och många med mig. Tror säkert att alla aktiva klubbar har lånebilar och handtag för de som vill testa.
bastumannen
Depåman
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 02 feb 2004, 19:53
Ort: Lund

Inläggav Torsten 16 mar 2006, 01:02

Har man inget att låna ut finns det ju inget locka med!!
Jag körde med klubbens grejjer hela hösten, innan jag köpte eget.

Så du Bastumannen, jag har "bara" kört Production med eget handtag sen i julas...
Eller knappt det heller, handtaget har jag haft i EN MÅNAD!!

Men du menar att man kanske skulle plocka fram alla 20 meter Tyco som ligger i källaren bara för att se om allt fungerar?? Kanske blir så en regning helg..och sambon e ute!!
Torsten
Nykomling
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 10 jan 2006, 01:11
Ort: Växjö

Nästa

Återgå till Slot Racing

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 38 gäster