Sida 1 av 1

Bygga vinklad (velodrom) bana för Wings

InläggPostat: 04 mar 2006, 12:14
av Mateusz Herczka
Jag är ny i den här "branschen", och skulle vilja bygga en speciell bana som har vinklade kurvor (typ velodrom) med syftet att kunna köra så snabbt som möjligt utan avåkningar ( typ gasen i botten hela tiden ). På sätt och vis låter detta inte så märkvärdigt, men om man vill göra det på rätt sätt uppstår ett antal frågeställningar.

- Vilken vinkel är optimal i kurvan, och på vilket sätt går man mellan platt och vinklad bana? Kan detta beräknas eller datorsimuleras?

- Vilket material kan man använda i kurvorna? Det måste kunna böjas i två vinklar ( plywood till exempel böjer sig bara i en vinkel ). Eller kan man lösa det med nån sorts ribbor eller splines?

- Jag har hört att wings bilarna har sånt grepp pga lufttryck och magneter att de kan köra upp och ned en kort sträcka ( tex en förlängd loop ). Stämmer det?

Har någon erfarenhet av ett sånt här bygge? Eller länkar, ideer?

InläggPostat: 04 mar 2006, 12:22
av ymigs
Wingbilar har inte magnet utan jobbar enbart med downforce...
Normalt så är de frästa träbanorna inte utrustade med "magnetattraherande material" i banan heller.

InläggPostat: 12 mar 2006, 18:43
av Ravajack
Om en velodrom ska fungera hundraprocentigt, ska bilen i denna inte, lika litet som på en plan (horisontal) raksträcka, påverkas av några krafter åt sidorna.

Bild

bild 1 ser vi de avgörande krafterna i en skevad kurva, som naturlagarna belastar bilen med. Vi ser också, i all enkelhet, vad dessa krafter består av (det finns säkert fler). För att uppnå eftersträvad jämnvikt måste vi alltså få dessa krafters resultanter att verka i likhet med gravitationskraften på en raksträcka, d v s i 90 graders vinkel mot horisontalplanet.

Detta sker med två medel:
Bankning (skevning) och krökning (kurvradie) av banan.
Vilka faktorer har vi då att räkna med?

1. Centrifugalkraft
Vikt: konstant
Fart: beräkningsfaktor (även acceleration och retardation).

2. Aerodynamisk kraft
Konstant 90 grader mot banan och proportionell mot farten
(observera att denna inte verkar i tyngdpunkten, utan endast i bilens centrumlinje).

3. Gravitation
Vikt: konstant

4: Friktion
Ingår endast som bromsande faktor
(ökar när de förut nämnda krafterna ökar).

5. Tyngdpunktsförskjutningar

Bild

bild 2 ser vi det optimala scenariot:
Resultanten av centrifugal-och gravitationskrafterna ligger i 90 graders vinkel mot banan och sammanfaller med den aerodynamiska kraften; Inga krafter påverkar bilen i sidled.

Vi ser också vad som händer om kurvradien inte stämmer mot skevningen för de givna faktorerna. Om kurvradien eller skevningen är för stor, eller farten för låg, ändras resultantens vinkel och vi får en sidokraft A, som påverkar bilen inåt.

Summan av kardemumman: Ingen skevning utan motsvarande radie - och vice versa!

Men, säger någon, vi kan ju inte bygga alla bilar lika snabba och med tyngdpunkten på samma ställe.
Nej, det är sant, men om man räknar på problemet, ser man att varken tyngdpunkt eller fart differerar så mycket, att man inte kan få till ett ganska bra medelvärde. Vi kan åtminstone få till en velodrom, där resultanten inte fladdrar fram och tillbaka.

Detta är det stora felet med samtliga velodromer jag har sett, alltså även fabrikstillverkade typ Blue King och liknande. Resultanten pendlar inte mindre än tre gånger fram och tillbaka mellan velodromens olika delar: ingång, mittparti och utgång.

Bild

Bild 3 visar hur detta går till:
Före ingången till kurvan (A) skevar man utan radie. Resultat: Sidokraft inåt.
Sedan har man för snäv radie till skevningen i mittpartiet (B). Resultat:Centrifugalkraften får övertaget och resultanten pekar utåt.
Utgången ur kurvan (C) brukar se likadan ut som ingången och resultatet blir detsamma:Sidokraft inåt.

(Ovanstående hämtat ur Bilsportförbundets miniracingutskotts informationsskrift Minfo #4,1970. Författare Ronny "Spader" Hellqvist).