Tjena. Kul projekt!
Ja, 20 000 v/min är nog egentligen på tok för mycket. Hur många volt matar du till motorn då? Förutom risken att däcket lyfter som du råkade ut för så är det väl även stor risk att det snabbt blir väldigt varmt och att gummit sen börjar deformeras med ojämn slipning som resultat. Har tyvärr inga riktiga siffror, men Hudysar går förhållandevis långsamt, kanske så lågt som under 1000 varv om jag får gissa lite. Men varvtalet är ju inte hela sanningen då både däck och sliptrumma snurrar mot varandra, vilket effektivt motsvarar ett högre varvtal för enkelsnurra. Dessutom brukar man ju i allmänhet variera spänningen och justera till lämpligt varv på dem beroende på vad för material man jobbar med. Det är dock lite mer skördetröskefeeling snarare än överhandsfräs i maskineriet i allmänhet om man säger så… Har själv en ruggigt sliten Hudy som jag fått ärva, men är rätt trevlig att ha till grovslipning. Det fina med den är ju att man kan ställa in så man slipar däckparen/batchen till samma dimension, åtminstone i teorin...

För finslip och polering kör jag sen antingen med däck i 220V Dremel (med förlängd böjlig axel), eller i aktuell bil på slipställning. Men med Dremeln har jag lite av samma problem som du; den går för fort! Kommer som lägst ner i typ 8000 varv med den. Har en fotpedal (momentan på/av) till den och förr brukade jag varva upp lagom lågt genom korta strömpulser i intervall. Funkade, men var ganska tradigt. Nu har jag kopplat en gammal symaskinspedal till den i stället, och det funkar kanon! Lite mer som bilbana liksom
Kanske dock inte rätta medicinen för din apparat tyvärr. Utväxling är nog en bra idé i ditt fall, om du inte vill byta motor förstås. Eventuellt är 1:4 och 5000 varv fortfarande lite snabbt, men som sagt så är det mest bara en känsla och beror ju även på hur resten av maskinen jobbar. Är lite nyfiken på om du pusslar med en befintlig slipanordning eller om du bygger en egen maskin från scratch? Hur fungerar själva slipdelen; en roterande trumma à la Hudy, eller någon annan variant?
Berätta gärna hur det framskrider med projektet.
/Lemmy