Sida 1 av 3

Hösten 2013 Grupp C på Lusse raceway

InläggPostat: 27 sep 2013, 00:16
av nallecolin
Vi har tänkt köra Slot-it Grupp C med inline motor (orange!!) och slot-it gummidäck. det blir sex (6) omgångar med start nu på måndag 30:e september och därefter varannan vecka. kostnad 150:-/månad. priser kommer att lottas ut. även öppet torsdagar jämna veckor mellan kl.18-20 för er som vill köra/träna lite.

Välkomna /Björn o Martin

Re: Hösten 2013 Grupp C på Lusse raceway

InläggPostat: 27 sep 2013, 09:57
av Trampled_Underfoot
Skall bli skitskoj att komma igång igen. :thumb: Vilken tid öppnar lokalen och när startar första heatet?

/ Henrik

Re: Hösten 2013 Grupp C på Lusse raceway

InläggPostat: 27 sep 2013, 22:29
av nallecolin
lokalen öppnar 17:30 och första heat-start skall vara 18:30 :yellowflag: :thumb:

/Björn

Re: Hösten 2013 Grupp C på Lusse raceway

InläggPostat: 28 sep 2013, 20:50
av indidragracer
Knske lite i 7de timmen, men iallafall.
Kopierade reglerna som TDS använt, kan vara något att tänka på kanske.
[quote]
Tillåtna bilar: Samtliga Slot.its Grupp C-modeller, vilka är följande:
Jaguar XJR9 LM, Jaguar XJR12, Lancia LC2, Mazda 787B, Mercedes Sauber C9, Porsche 956C, Porsche 956 KH, Porsche 962C, Porsche 962C KH och Toyota 88C.

Reglemente
För att kunna tävla på lika villkor behöver vi några regler att luta oss mot. Här nedan följer några rader vad som är tillåtet att göra med bilen och det som inte finns med är således förbjudet.

Chassi: Original. De två triangulära ”pusselbitarna” får tas bort. Brickor får användas för justeringar.
Kaross: Original. Vinge och lyktglas måste sitta monterat vid start. Vindskivor på Jaguar XJR9 samt XJR12 får tas bort. Självklart tillåtet att måla om karossen och även att montera in lysen! Sett ovanifrån skall karossen täcka hjulen.
Motorplacering: Endast inline.
Motorfäste: Samtliga för inline är tillåtna.
Motor: Dessa motorer är tillåtna:
¤ Slot.it Orange V12/3 - 21.500 rpm (Standard)
¤ Slot.it Ljusblå V12/3 - 19.500 rpm
¤ Slot.it Boxer - 20.000 rpm (Har utgått men är godkänd)
¤ Slot.it Boxer/2 - 21.500 rpm
¤ Slot.it Flat-6 - 20.500 rpm
¤ NSR Shark - 20.000 rpm
¤ NSR King - 21.500 rpm
¤ NSR King Evo - 21.500 rpm
¤ Ninco NC-5 - 20.000 rpm
¤ Scalextric SP - 20.000 rpm
¤ Sloting Plus Speed - 21.000 rpm
¤ Sloting Plus Speed 2 - 21.000 rpm
¤ Sloting Plus Rally - 18.000 rpm
¤ "Mabuchi" - 18.000 rpm
Det är tillåtet att tejpa, limma eller skruva fast motorn i motorfästet.
Drev: Valfritt.
Pinion: Valfritt.
Framaxel: Valfritt. Tillåtet att shimsa.
Bakaxel: Valfritt. Tillåtet att shimsa.
Lager: Valfritt. Tillåtet att limma fast i motorfäste.
Framfälgar: Valfritt. Inserts ska vara monterade.
Bakfälgar: Valfritt. Inserts ska vara monterade.
Framdäck: Valfria gummidäck.
Bakdäck: Valfria gummidäck med maxbredd 12 mm. Tillåtet att limma fast däck på fälg samt slipa.
Pickup: Valfritt. Tillåtet att slipa och shimsa. Fjädrande pickup ej tillåten.
Braids/strömflätor: Valfritt.
Motorkablar: Valfritt.
Vikt:[/b ]Valfritt.
[b]Magnet: Nej!
Handtag: Valfritt.
[end quote]

Re: Hösten 2013 Grupp C på Lusse raceway

InläggPostat: 28 sep 2013, 21:19
av Lasp
Märkligt Indianen!
Jag läste faktiskt dessa regler efter Björns trådstart.
Jag ville veta mer om grupp C.

Inom sporten skrivs drt oftast, det som inte uttryckligen är tillåtet, är förbjudet!
Men är det så kinkigt för oss som kör för skojs skull. Eller är det också förbjudet?

Re: Hösten 2013 Grupp C på Lusse raceway

InläggPostat: 28 sep 2013, 21:47
av Lasp
Kunde inte redigera föregående inlägg.
Men jag avstår. Kör bara för skojs skull och 150:- / månad för 6 (2 / mnd) race ger 450:- Ungefär samma sak för lokalen tvärs över gatan!
Så nya, reglementsenliga bilar. och en vår säsong. Det drar iväg!

Hoppas att ni har kul utan Lasp ;-) :w00t:

Re: Hösten 2013 Grupp C på Lusse raceway

InläggPostat: 29 sep 2013, 13:59
av fightfireman
Lasp skrev:Kunde inte redigera föregående inlägg.
Men jag avstår. Kör bara för skojs skull och 150:- / månad för 6 (2 / mnd) race ger 450:- Ungefär samma sak för lokalen tvärs över gatan!
Så nya, reglementsenliga bilar. och en vår säsong. Det drar iväg!

Hoppas att ni har kul utan Lasp ;-) :w00t:



Nu tycker jag du är lite snål i ditt uttalande:
Om man tycker det är kul med bilbana och man inte har möjlighet att ha en egen bana i större mått hemma, så skall man vara tacksam att det finns banor i sin närhet att få köra på.
Sen är det även trevligt att ha andra likasinnade att få träffa och köra med på dessa banor, hur kul är det att köra själv i längden?
50:-/gång eller 150:- i månaden är väl inte så farligt, jämför med en annan sport, upplevelse eller en flaska vin!

Sen tror jag att alla är välkomna att få köra i tävlingarna även om man en reglementsvidrig bil att köra med, men då räknas det inga poäng bara.

Har jag rätt eller har jag fel?

Kom igen nu Lennart....sporten blir färglös utan din närvaro....du får väl dricka en flaska vin mindre i veckan bara! :beer:

Re: Hösten 2013 Grupp C på Lusse raceway

InläggPostat: 29 sep 2013, 19:04
av fightfireman
Hej Björn och Martin....ni får klara er utan mig imorgon (hur nu det ska gå?) Kvällsmöte på jobbet tyvärr.... :(

Re: Hösten 2013 Grupp C på Lusse raceway

InläggPostat: 29 sep 2013, 20:06
av Lasp
Du har helt rätt Peter!
Det är småsnålt, och pengar är ju inte mina problem ;-)
Men är det regelverket! Anses september som en månad för 150:- och normalt går det kanske två race per månad.
Så jag ber om ursäkt för att jag var så oklar i min formulering. :cuckoo: :cuckoo:

Re: Hösten 2013 Grupp C på Lusse raceway

InläggPostat: 29 sep 2013, 20:51
av Trampled_Underfoot
Än så länge har inget officiellt regelverk publicerats. Det som indianen presenterade är ett förslag om jag inte missat något, så vänta på Björn eller Martin innan några slutsatser dras. Då vi kört denna klass tidigare så har vi kört mer eller mindre box stock och jag kan garantera att man inte behöver lägga mycket mer pengar än på inköp av bil för att vara konkurrenskraftig.

/ Henrik

Re: Hösten 2013 Grupp C på Lusse raceway

InläggPostat: 29 sep 2013, 21:15
av nallecolin
jag har väl skrivit orange slot-it motor och slot-it däck, då är det de som gäller. vill man inte betala 300skr (Björn och Lalas) i månaden kan man ju syssla med annat. måndagar och torsdagar blir det nästan 24 timmar man kan köra, var har man så roligt annars för den summan?
alla är hjärtligt välkomna \m/

/Björn

Re: Hösten 2013 Grupp C på Lusse raceway

InläggPostat: 29 sep 2013, 21:57
av Trampled_Underfoot
Missade att motor och däck var specade i första inlägget. Ska man tolka det som att resten är fritt?

/ Henrik

Re: Hösten 2013 Grupp C på Lusse raceway

InläggPostat: 29 sep 2013, 22:00
av largasso
Resten är förmodligen förbjudet eftersom det inget står !

:thumb:

Re: Hösten 2013 Grupp C på Lusse raceway

InläggPostat: 29 sep 2013, 22:40
av Trampled_Underfoot
Blev bara lite osäker eftersom motor och vagga som är specade är samma som sitter på som original. Där av kan man tolka det som att resten är fritt.
Det spelar ingen roll vilket det är, bara alla tolkar det på samma sätt så vi slipper en massa diskussioner om vad som är tillåtet eller ej.

/ Henrik

Re: Hösten 2013 Grupp C på Lusse raceway

InläggPostat: 30 sep 2013, 13:00
av Larsa74
Kul! Vi ses ikväll