Resultat och referat EMSAC Trophy 06;1

Här diskuteras allt som har med tävlingar och bilbaneträffar att göra.

Resultat och referat EMSAC Trophy 06;1

Inläggav Catman 21 okt 2005, 12:00

Referat deltävling 1:

Det var fullt ös redan på morgonen då jag konstaterade att ingen av mina tilltänkta bilar fungerade som de skulle. Mycket mek och tack vare Erik M, så kom jag till start med min Slot.It Nissan.
Som vanligt var det full testning bland icke-hemmaförarna och varvtiderna sjönk stadigt på den nyligen ombyggda EMSAC Raceway.

Efter ett snabbt förarmöte, där vi gick igenom grunderna samt den nyligen tillagda tävlingen: Nordic Slotcar Support. 3 varvs Crash & Burn och kommer man inte ett varv, så blir det noll poäng.
Poängen läggs inte ihop förrän sista deltävlingen är körd.
Startordningen slumpades fram och vi drog igång ca 30 minuter för sent

NSS:
De 4 nya Scalextric Nascar-bilarna fick bekänna färg omdelbart, då det crashades hejvilt på uppvärmningen.
Bilarna var snabba men hade dåligt med magnet och ännu sämre motorbroms.
4 bilar med fasta spår gjorde att alla körde varje bil en gång.
Resultatet som följer:
Tom Clarqvist 18
Tony Andersson 15
Sven Willman 14
Tomas Åkesson 14
Erik Malmcrona 11
Bengt Berggren 11
Thomas Werner 10
Magnus Malcrona 8
Dan Wiklund 8
Tomas Persson 8
Kenth Wiklund 8
Karin Lundell 6
Anders Ekberg 6

EMSAC Trophy:
Grundomgångarna inleddes efter maten.
Kenth W hade införskaffat en ny NINCO Toyota Supra och kämpade med att få till väghållningen.
Magnetplaceringen löste sig till slut men det var försent. Sist i GU och D-final.
Han fick sällskap dit av sin bror, Dan, som körde Kenth’s fjolårsbil; FLY Lister Storm
Magnus Malmcrona, NINCO Honda NSX, körde för första gången på EMSAC Raceway och kämpade lite för att hitta tempo och rytm. D-final.
Karin Lundell, NINCO Honda NSX, var snabb, som vanligt. Men gillar inte att kvala och hamnade därför i D-final….som vanligt.

Sven Willman kom tillbaka med sin fjolårsbil, NINCO Mercedes CLK-GTR. Dock hade han fått byta notor till iår och bilen var inte riktigt så snabb som Sven ville. C-final för honom.
TeePee hade införskaffat en NINCO Honda NSX och var riktigt vass. Tempot räckte C-final
Tomas Åkesson behöll sin FLY Marcos och var ruskigt snabb med denna standardbil. Tyvärr lite för mycket avåkningar och en C-final.

Tony Andersson , nykomlingen från Karlstad, dök upp med en NINCO Honda NSX.
Trots att han inte hade kört här förut, så imponerade han stort och knep en plats i B-finalen.
Bengt Berggren dök upp med en ny bil som inte alls ville fungera bra. Fjolårsbilen var inte tillräckligt snabb tyckte han. Detta löste sig genom att Tom sålde honom en FLY Lister Storm. Denna bilen var ruskigt snabb, till Tom’s stora förtret, och Bengt tog en plats i B-finalen.
Anders Ekberg hade inte rört en skruv på sin ProSlot Toyota GT1.
Det märktes då den var fasansfullt snabb. Några misstag i GU gjorde att Anders hamnade i B-finalen.

Thomas Werner dök upp med en hel drös nya Scalextric-bilar.
Efter att ha provat några stycken direkt ur boxen, fastnade han för den nya Dodge Vipern.
Makalöst snabb och välbyggd bil för att vara Scalextric….kanske nåt att satsa på i framtiden….
En plats i A-finalen blev det i alla fall.
Erik Malmcrona slog alla med häpnad, igen, då hans NINCO Honda NSX var dräpande snabb.
Som en raket for den fram på ER’s långa raka.
Fantastiskt att denna mannen klarar av att bygga så snabba bilar varje år….A-final för honom.
Tom Clarqvist hade uppenbara problem med att få till sin nyinköpta Slot.It Nissan R390.
Den ville bara inte gå bra. Efter ett motorbyte, hittades felet; motoraxeln var för lång och tog i drevet.
Efter lite slipande och mixtrande fungerade bilen som den skulle.
Den visade sig vara oerhört snabb på banan och Tom tog hem GU. A-finalen nästa.

D-finalen blev en enkel match för Karin, som med 2 heatsegrar och 4 snabbaste varv, enkelt tog hem segern och ett vidare avancemang upp till C.
Magnus visade att pappa harr varit en bra lärare och tog 1 heatseger och 2 andraplatser.
Därmed gjorde han Karin sällskap upp till C.
Kenth hade uppenbara problem i finalen med en magnet som inte satt rätt.
Detta löste sig till sista heatet, som Kenth tog hem överlägset. Tyvärr räckte detta inte till utan Kenth fick inta sista platsen i denna tävlingen…..Tillsammans med sin bror Dan.
Dan hade dock lite mer konsistens i sin körning och tog 4 st 3:e platser i sin final. Men som tidigare sagt, det räckte int,e utan sista platsen även för honom, då dessa 2 hade samma poäng.

C-finalen blev en ny triumf för Karin som slaktade motståndet med 4 heatsegrar och 4 snabbaste varv.
Sven gjorde Karin sällskap upp till B-finalen genom en stadig körning med 4 2:a platser.
Tomas Åkesson var bara 1 poäng från avancemang. 1 heatseger tog han men det räckte inte till.
Magnus körde bra med en heatseger. Detta räckte dock inte till idag.
TeePee hade lite problem med den vassa NSX’en och fick inte till det i finalen.

B-finalen blev anhalt för segertåget Karin. Hon fick lite hårdare motstånd denna gången men hade hunnit bli varm i kläderna nu. 3 heatsegrar och 2 snabbaste varv, gav henne segern.
Bengt skuggade henne med 1 heatseger , 1 snabbaste var och 2 andra platser. Han gick också vidare upp till A-final.
Anders Hade lite otur och blev avknuffad några gånger med 3 tredjeplatser som följd. Att han sen tog hem 1 heatseger och snabbaste varv hjälpte inte. Försprånget var för stort.
Tony imponerade fortfarande men hade inte riktigt tempot i denna finalen. Kanske var det nerverna som spökade. Han skuggade Anders med ett poäng.
Sven fick det inte alls att stämma här. Mycket avåkningar hjorde att han hamnade sist i finalen.

A-finalen blev en riktig rysare. Bengt varvade bra körning med riktigt dålig körning.
Det var jämnt mellan honom och Karin men Bengt ’s misstag gjorde att han blev 1 poäng kort i kampen om 4:e platsen. Bengt slutade sist i A-finalen och 5:a totalt. Inte illa med en helt nyinköpt bil.
Karin hade tempot uppe men förlorade poäng pga ett litet misstag i första heatet. Avståndet till de övriga blev sen för stort att hämta in, trots stundtals lysande körning.
Karin stod för dagens prestation med sin snabba, säkra körning och ett avancemang från D-final hela vägen till A-finalen. 4:a totalt.
Tom, Erik och Werner, delade snabbaste varv och heatsegrar mellan sig.
Inför sista heatet var det jämnt värre med Tom i en liten ledning. Tyvärr blev det sista heatet avbrutet genom ett trackcall. Då var Erik i ledning före Bengt, Werner och Tom.
Orsaken till trackcall, var att Tom’s bil ville inte hamna i spåret igen, trots upprepade försök från kurvvakten. Detta gjorde att banan fick strömsvackor och att Tom’s säkring löste ut.
Efter en del diskussioner, konulterades REGLERNA, som klargjorde att en omstart inte skulle ske.
Sagt och gjort, tidtagaren fick order om att starta datorn igen och vi skulle köra de 3 återstående varven.
Tyvärr fick tidtagaren fel order av arrangören(Tom), och återstartade heatet.
Heatet bröts återigen och efter ytterligare diskussion, så beslutades det att resultatet från de 9 körda varven skulle gälla. Erik blev således heatsegrare före Bengt och Werner. Tom var ett varv efter och fick således sista platsen och även det snabbaste varvet
Spänningen var olidlig när poängen skulle räknas. Erik hade tagit fler poäng än Werner, men skulle det räcka till en totalvinst????
Werner’s Viper var otroligt snabb rätt ur boxen och han bevisade att EMSAC kan köras med helt standard bilar också. Mycket bra prestation av Thomas Werner.
Efter att ha räknat samman poängen så fick Erik se sig slagen med 1 hundradel.
Det var den tiden som skiljde mellan Tom’s och Erik’s snabbaste varv
Tom hade fått den poängen i sista heatet och det var med 1 poäng Tom tog hem första deltävlingen i EMSAC Trophy 06

Trots detta strulet i sista heatet, var dagen mycket lyckad med assor av tät racing.
Det märks att folk har övat o tränat i sommar.

Teamtävlings slutade så här, då de enskilda förarnas mästerskapspoäng räknas:
Ghost Rejsing 35 Erik Malmcrona, Karin Lundell och Tomas Persson
Team Emsac 34 Tom Clarqvist, Anders Ekberg och Kenth Wiklund
Team Solsta 21 Sven Willman, Tony Andersson och Dan Wiklund
Habos Scalextric's 15 Thomas, Axel och Klara Werner (bara Thomas körde)

TABELL:
Tom Clarqvist Slot.It Nissan R390 GT1 20
Erik Malmcrona NINCO Honda NSX 17
Thomas Werner Scalex Dodge Viper 15
Karin Lundell NINCO Honda NSX 13
Bengt Berggren FLY Lister Storm 11
Anders Ekberg Proslot Toyota GT1 10
Tony Andersson NINCO Honda NSX 9
Sven Willman NINCO Mercedes CLK 8
Magnus Malmcrona NINCO Honda NSX 7
Tomas Persson NINCO Honda NSX 6
Thomas Åkesson FLY Macos LM 600 6
Kenth Wiklund NINCO Toyota Supra 4
Dan wiklund FLY Lister Storm 4

Ghost Rejsing 15
Team EMSAC 12
Team Solsta 10
Habo Scalextric 8

Väl mött i Örebro den 20/11 på träbana.

/Tom Clarqvist
EMSAC
Vad vi bäst behöver i livet,
är nån som visar oss vad vi kan
Användarvisningsbild
Catman
Mekaniker
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 02 feb 2004, 20:21
Ort: Karlskoga
Klubb: SRSoWÖ

Inläggav Ghost 21 okt 2005, 23:06

Som alltid ett rent nöje att läsa dina referat. :thumb: Tack!

Bild
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav teepee 22 okt 2005, 11:09

Riktigt kul att träffa alla "bilbanegalningar" igen. EMSAC är en riktigt trevlig tävling!
Tack Tom och ni andra :thumb:
Användarvisningsbild
teepee
Mekaniker
 
Inlägg: 343
Blev medlem: 02 feb 2004, 19:59
Ort: Skövde


Återgå till Tävlingar & bilbaneträffar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster

cron