1/32 Dragrace, Regelrevision nummer 3

Här diskuteras allt som har med tävlingar och bilbaneträffar att göra.

1/32 Dragrace, Regelrevision nummer 3

Inläggav Gulf Persson 03 jun 2015, 15:09

Äntligen har regelkommissionen inom MMM funderat, analyserat och beslutat sig om det regelverk som kommer att gälla under höstens tävling på Solberga PRO Dragstrip. Datum är ännu inte spikat, återkommer om detta men någonstans i september/oktober är det som kommer gälla.

De nya reglernas syfte är att skapa lite mer skillnad på klasserna samt öka på svårigheterna för byggarna (?) genom att konsekvent förbjuda magneter vars syfte är att förbättra bilens förmåga att hålla sig kvar i spår. I klass 1. (Super Stock) så blir den stora skillnaden att endast Slot.Its 21500v/min kortkanna med orange endbell är tillåten. I Klass 1 har vi även infört en minimidiameter på bakhjulen om 22 mm. Så här ser de nya reglerna ut i sin helhet, läs och begrunda:

Klass 0, Box Stock:
TransAm bil (1965-1974) från Scalextric, Pioneer eller SCX. (sådana vi körde i MMM förra året) Camaro, Mustang, Cougar, ´Cuda, Challenger. Helt original, enda ändring som är tillåten är viktning och det är ett krav att magneter plockas ur chassit. Man får sätta en resin/plastmodell kaross på ett omodifierat chassie från någon av bilarna ovan om man vill så länge det är en "Pony Car" som körde i TransAm serien

Klass 1. Super Stock:
Valfri bil, Slot.It orange endbell 21500 varv (kortkanna) (Slot.Its artikelnummer MS06, MF06, MN06, MX06, MY06)
Max 9 mm breda bakdäck, ej silikon. Minimum 22mm diameter på hela hjulet.
Ingen droparm eller wheeliebar.
Ingen väghållningsmagnet tillåten.
Gjuten kaross (Plast, resin, glasfiber) ej lexan eller annan vakumformad kaross.
Förarfigur, minst från axlarna och uppåt.

Klass 2. Modified:
Valfri bil, slimline, kortkanne eller långkannemotor max 30000 varv/min
Max 12 mm breda bakdäck, ej silikon
Droparm är OK men inte wheeliebars.
Ingen väghållningsmagnet tillåten.
Gjuten kaross (Plast, resin, glasfiber) ej lexan eller annan vakumformad kaross.
Förarfigur, minst från axlarna och uppåt.

Klass 3 Dragster:
Valfri bil, valfri motor avsedd för plastbaneracing.
Valfri bredd på däck, ej silkon
Droparm och wheeliebars är OK.
Ingen väghållningsmagnet tillåten.
Gjuten kaross (Plast, resin, glasfiber) ej lexan eller annan vakumformad kaross.
Förarfigur, minst från axlarna och uppåt.

Samtliga bilar ska ha någon grad av genomskinlighet i rutorna (framåt och åt sidan) och förarfiguren ska självklart sitta i bilen :)

Och kom ihåg att en snygg wheelie har minst lika stor chans att hamna i historieböckerna som en rekordtid :thumb:
Få saker är bättre än att ge
Användarvisningsbild
Gulf Persson
Slotracer
 
Inlägg: 1092
Blev medlem: 30 mar 2009, 08:19
Klubb: MiniMotorMasters & TRS

Re: 1/32 Dragrace, Regelrevision nummer 3

Inläggav Jormungandr 05 jun 2015, 09:08

Tycker det verkar vara rätt vettiga och enkla regler. Slot.it 21,5 är ju en motor som jag tror de flesta har hemma i flertal. magneter helt borta i samtliga klasser blir spännande, speciellt om man har en kort bil i klass 2, Men Peters The Gnat gick ju bra utan, så det ska nog gå. :-)

Det enda som förbryllar mig lite är regeln om minst 22mm däck i klass 1. För min egen del gör det inget, jag har redan höga däck på ;-)
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: 1/32 Dragrace, Regelrevision nummer 3

Inläggav Gulf Persson 08 jun 2015, 08:46

Jormungandr skrev:Det enda som förbryllar mig lite är regeln om minst 22mm däck i klass 1.


(Bak)Tanken är att bilarna ska vara inspirerade av Stock klasserna från förr, på med slicks (höga!) på nära nog standard bilen och gasa, även Hot Rods passar bra här och andra "gatbilar", det vi inte vill se är tunna gummisnoddar runt en 22 tumsfälg om ni förstår vad jag menar..
Få saker är bättre än att ge
Användarvisningsbild
Gulf Persson
Slotracer
 
Inlägg: 1092
Blev medlem: 30 mar 2009, 08:19
Klubb: MiniMotorMasters & TRS


Återgå till Tävlingar & bilbaneträffar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster