Egentligen ska inte den här diskussionen ligga i den här tråden, vore bättre att ha en generell tråd om saken...
När Black Adder började vara körbar för något år sedan var den nylackad så vitt jag förstått på MatsW, den var rätt hal för alla däck. Lösningen blev att prima skumdäcken med WD40 el. likn. därför ligger det en film på banan som jag tror varit till fördel för alla däcktyper, vi har sett att varvtiderna stadigt krupit neråt under den här tiden. Medlemmar i styrelsen kör Scaleauto, alla bilarna tävlar på softaste skumdäcken... dom beslutade att banan ska vara helt torr för ett tag sedan, vi har inte fått veta vad som ledde fram till beslutet.
Dom vassaste parmabilarna med plastkaross (dom mest svårkörda eftersom dom har deathstarmotor, tung kaross och är relativt smala) känner bestämt av att greppet minskar. beläggningen/filmen försvinner fortast i kurvorna. Personligen är jag för att banan är helt torr, jag kommer att testa lite olika skumdäck på mina bilar, har redan ett par ideer om vad som kommer att fungera bäst.
En ljuslackad bana kommer nog alltid att ha spår efter däck, jag tycker det är snyggt, och det hjälper säkert upp greppet något på gummidäck. Jag tror inte att skumdäcken får tillräckligt grepp på gummirester, dessutom kommer dom att sudda bort gummit precis som suddgummi. Den enklaste lösningen är att ha en högblank yta, den fungerar på dom däcktyper som kan vara intressanta, WP gummi, PU och mjuka skumdäck, ju mindre spinn och ju mindre orenheter i ytan, desto bättre livslängd på däcken.
Hur ser det ut om några vill börja köra Scale Auto på Bellevue? Jag har provat mjukaste skumdäcken och greppet var för dåligt för att det ska vara kul, inte heller parmadäcksbilarna går att använda på den ytan ni har idag.
Vi får se hur det blir på nya banan i Kga, det kommer fortsatt att köras mest med skumdäck, jag är inte helt säker på om den är tillräckligt blank när vi får den, men vi får väl jobba på saken om det behövs....alla vill att banan ska vara torr i alla fall.
En klistrad bana som i Askersund har spår tills den tvättas inför ny klistring, problemen med klister är att det hinner binda en hel massa damm mellan körtillfällena och att den grisar ner bilarna. Ett annat alternativ kan vara att sätta silikondäck på alla bilar i alla klasser, men det tycker inte jag känns så kul...