Askersund Grand National långlopp

Här diskuteras allt som har med tävlingar och bilbaneträffar att göra.

Re: Askersund Grand National långlopp

Inläggav charlie 28 apr 2013, 09:53

För det första.
Tack Tommy och alla andra som gjorde mitt besök till en trevlig dag i Askersund.
Jag skulle bara titta på racet hade jag nog tänkt från början. Men som vanligt så kom suget på fredagskvällen så jag packade ihop lite bilar och andra grejer. Ja för säkerhets skull.
När sedan Ingvar berättade att jag och han skulle köra tillsammans i ett lag var det ju bara att ställa upp.
Vi startade tävlingen med ett litet handhavandefel som visade sig efter första stinten. Vi hade valt 2 sekunder istället för 2 minuter för spårbyte. Detta gjorde att datasystemet hängde sig och skapade en hel del problem under dagen efter varje stint. Ingen bra början men skam den som ger sig.
Felet berodde nog mest på stress.

Nej nu till tävlingen. Skulle vi köra 3 eller 6 timmar? Svaret blev 8x30minuter dvs 4 timmar.
Det blev 5 lag till start. Dessa var:
Enköping Ove och Mats
Karlstad Tommy och Nicklas
Karlskoga & Karlstad Charlie och Ingvar nedan kallade K&K
Vintrosa Pegers och Togge
Askersund med Tommy och Tomas m fl

Det blev ett hårt race med Enköping som tog kommandot med K&K straxt bakom men det var aldrig långt ned till de övriga.
Enköping for iväg men i början men övriga knappade in på dem när de hamnade på ytterspåren och fick "ploga" de okörda spåren.
K&K höll länge andraplatsen med några var tillgodo på Karlstad och Vintrosa straxt bakom.
Så fortlöpte dagen fram till det att K&K fick ett kabelbrott och Karlstad kunde köra förbi.
Askersund fick en del inhopp under resans gång bl a Torbjörn från Karlskoga som skulle ha varit med men fick lämna återbud p g a tappad röst. Men han skulle komma ned och titta till oss. Det slutade med att han körde en stint för Askersund. Sedan dök Tommys grabbar upp och de fick också tillfälle att hoppa in som kurvvakter och förare. Vilket de skötte med bravur. Oj vad fort de grabbarna körde och jag tror att de blev väldigt tända på Model Racing så där kanske vi har några nya deltagare i framtiden?
K&K tappade andraplatsen under 6:e stinten när man fick fixa kabelbrottet. I övrigt så varierade avstånden mellan lagen men inte placeringarna.

Tävlingen slutade enligt följande:
1) Enköping 1178 varv
2) Karlstad 1161 varv
3) K&K 1151 varv
4) Vintrosa 1104 varv
5) Askersund 1015 varv

Några körde lite över sin förmåga och körde av lite för ofta. Det störde kanske andra men det var ju race. Kanske var det lite bättre att försöka undvika avåkningar men köra lite långsammare?
Till sist tack alla för en rolig tävlingsdag i Askersund och extra tack till Askersund för att ni finns:-)
charlie
Depåman
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 26 sep 2004, 11:50
Ort: Karlskoga
Klubb: Karlskoga

Re: Askersund Grand National långlopp

Inläggav Niclas 29 apr 2013, 11:48

Tack för en riktigt rolig tävling! Hoppas fler hoppar in på modellracingen, det är riktigt kul att bygga ihop en egen bil helt i från scratch och köra skiten ur!
Imponerad av Askersunds-Tommys grabb som lånade min vita 61a som jag tyckte var dålig och körde rôva av oss andra!
Lite bilder blev det! Men pga dåligt med tid så blev det inga aktionbilder. ( Vi var ju 5 lag med två i varje och körde vi inte så vaktade vi kurvor!
Kul att du kom o körde Charlie, och som vanligt tack för att du hade tålamod med datan!
CIMG1292.JPG
Vi flyttar ihop mek-borden så vi kan tjuvkika på varandras knep!
CIMG1292.JPG (125.75 KB) Visad 13538 gånger

CIMG1294.JPG
Banan tvättas av då den var så skitig att självaste Sylvester Stallone hade blivit avund på hur mycket VI kunde plocka upp med däcken!!
CIMG1294.JPG (140.27 KB) Visad 13576 gånger

CIMG1296.JPG
Från V, A-Tommy, undertecknad,Ingvar,Krut-Ove och Pegers i stridsställning!
CIMG1296.JPG (123.43 KB) Visad 13560 gånger
Så länge man har roligt går ingen tid förlorad
Användarvisningsbild
Niclas
Mekaniker
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 11 okt 2012, 09:10
Ort: Karlstad
Klubb: Ksrc

Re: Askersund Grand National långlopp

Inläggav Niclas 29 apr 2013, 11:59

CIMG1293.JPG
Nåja, en aktionbild blev det! Charlie ser ut att gråta och tänka : " uj, det här går åt skogen!
CIMG1293.JPG (111.38 KB) Visad 13529 gånger

CIMG1298.JPG
Starfältet, efter körningen. Som synes av såren efter striderna!
CIMG1298.JPG (151.95 KB) Visad 13535 gånger

CIMG1299.JPG
CIMG1299.JPG (161.26 KB) Visad 13536 gånger

CIMG1302.JPG
Vinnaren fick också en buckla, 1a orange GTX, 2a Blå Roadrunner, 3a Blå Catalina, 4a Gul Coronet? 5a, Gul Buick som gick så brett att de fick dispens att byta till vit Bel air!
CIMG1302.JPG (172.87 KB) Visad 13598 gånger


Och ni som är sugna, häng på vid något race!!
Mvh Niclas
Så länge man har roligt går ingen tid förlorad
Användarvisningsbild
Niclas
Mekaniker
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 11 okt 2012, 09:10
Ort: Karlstad
Klubb: Ksrc

Re: Askersund Grand National långlopp

Inläggav Jocke P 29 apr 2013, 14:15

Jag vill också tacka alla för en trevlig tävling, jag ser bestämt fram emot nästa omgång. Ska vi ha en lokalcup under hösten?
Tävlingar helt utan avåkningar kan nog ordnas för dom som vill Charlie, det är bara att vi drar ner strömmen till ca 6 volt....
Det är dumt att misslyckas
Användarvisningsbild
Jocke P
Braidsbytare
 
Inlägg: 98
Blev medlem: 22 apr 2013, 16:13
Ort: Vinteråsen
Klubb: Karlskoga Aktv Ungdom

Re: Askersund Grand National långlopp

Inläggav charlie 29 apr 2013, 14:48

Ja du Pegers det är väl inte för min skull ni behöver skruva ned volten? :-?
Det var väl inte jag som hade svårt att hålla mig i spåret denna gång eller? Tyckte det var någon som körde om mig ibland och stod avkörd straxt efter. Inga namn nämnda.
Jag körde ur första gången av egen kraft i 6:e stinten och sedan tre gånger till. Vet ej om någon annan var ur mindre?
Men många var ur mer. :D
charlie
Depåman
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 26 sep 2004, 11:50
Ort: Karlskoga
Klubb: Karlskoga

Re: Askersund Grand National långlopp

Inläggav Jocke P 29 apr 2013, 15:39

Avåkningar hör till, speciellt när man kör på annan bana och med andras bilar...Om vi ska försöka ha med nya förare till vaje tävling så får vi nog vänja oss vid det. dom flesta försöker ju hitta ett snabbare tempo under heatets gång. Om vi hade kortare uppehåll mellan heaten så tror jag att det skulle flyta på bättre, bilar och förare slipper kallstarta.
Det är dumt att misslyckas
Användarvisningsbild
Jocke P
Braidsbytare
 
Inlägg: 98
Blev medlem: 22 apr 2013, 16:13
Ort: Vinteråsen
Klubb: Karlskoga Aktv Ungdom

Re: Askersund Grand National långlopp

Inläggav Niclas 29 apr 2013, 15:40

Äh, inte ska vi skruva ner volten! Snarare är det så att de här bilarna med sin högre vikt, längre överhäng bak och högre tyngdpunkt är lite svårkörda.
Sen har det ju bestämts att de skall ha attans smala däck till på hjälpen! :rolleyes:
Vi får helt enkelt öva mer och köra utav h-skotta för det är ju så himla skoj!!
En lokalcup Pegers, vore riktigt ball. Verkar ju komma många byggen snart! Jag bygger själv på en till i tidigt 60-tals stuk! 8-)
Så länge man har roligt går ingen tid förlorad
Användarvisningsbild
Niclas
Mekaniker
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 11 okt 2012, 09:10
Ort: Karlstad
Klubb: Ksrc

Re: Askersund Grand National långlopp

Inläggav Jocke P 30 apr 2013, 08:47

Även vinnarbilen var ju ur spår en del....
Det är dumt att misslyckas
Användarvisningsbild
Jocke P
Braidsbytare
 
Inlägg: 98
Blev medlem: 22 apr 2013, 16:13
Ort: Vinteråsen
Klubb: Karlskoga Aktv Ungdom

Re: Askersund Grand National långlopp

Inläggav Jocke P 30 apr 2013, 09:13

...en lokal Cup...The Mid Nat´s
Det är dumt att misslyckas
Användarvisningsbild
Jocke P
Braidsbytare
 
Inlägg: 98
Blev medlem: 22 apr 2013, 16:13
Ort: Vinteråsen
Klubb: Karlskoga Aktv Ungdom

Re: Askersund Grand National långlopp

Inläggav PerLarini 30 apr 2013, 18:14

Vi kanske skulle ha någon typ av intresseanmälan för att se hur många
som kan tänkas vara sugna på att delta i " The Mid Nat´s".
"I can take 20 percent of risk to die, but no more when I´m (slot)racing"
Niki Lauda 1976
Användarvisningsbild
PerLarini
Mekaniker
 
Inlägg: 359
Blev medlem: 14 apr 2005, 19:37
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Föregående

Återgå till Tävlingar & bilbaneträffar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 37 gäster