Långlopp - TransAm
Support - Nascar
Nu är det dags för en ordentlig jänke-fest med flottiga hamburgare, vattnig starköl och friterade Snickers!! Klasserna TransAm och Nascar ska brännas av i stugan!! Den senare sker med våra SCX Nascar-bilar vi har i klubbens ägo, bestyckade med komplett drivlina från Slot.it. Kan bli tal om Örebro-modellen i den klassen beroende på antal deltagare!
Datum: Söndag 11 december.
Klasser: TransAm och Nascar.
Raceformat: 4x10 respektive 4x3 minuter alt. ÖM.
Startavgift: 100 kr för icke medlemmar.
Anmälan: tunadevils@gmail.com eller här på forumet.
Adress: Vasavägen 15, 633 56 Eskilstuna.
Hålltider:
¤ 09.00 Lokalen öppnas.
¤ 09.00-10.15 Fri träning.
¤ 10.15-10.30 Besiktning – Parc Fermé.
¤ 10.30 Race-start!
¤ Vid halvtid tar vi en kortare lunch.
¤ Ca. 14.30.
Tillåtna bilar i TransAm:
Jänkebilar från mitten av 60-talet till början av 70-talet från Scalextric, Pioneer och Revell.
Reglemente
För att kunna tävla på lika villkor behöver vi några regler att luta oss mot. Här nedan följer några rader vad som är tillåtet att göra med bilen och det som inte finns med är således förbjudet.
Chassi: Original.
Kaross: Alla vitala delar tillhörande modellen ska sitta monterade vid start. Tillåtet att tillägga detaljer för att förhöja utseendet på bilen. Sett ovanifrån skall karossen täcka hjulen.
Motorplacering: Original.
Motor: Original. Pioneers Typhoon 21.000 ej tillåten. Tillåtet att limma eller tejpa fast motorn.
Drev: Original.
Pinion: Original.
Framaxel: Original. Tillåtet att shimsa.
Bakaxel: Original. Tillåtet att shimsa.
Lager: Valfritt. Tillåtet att limma fast i motorfäste.
Framfälgar: Valfria 15". Inserts måste sitta monterade på aluminiumfälgar som inte har ekrar.
Bakfälgar: Valfria 15". Inserts måste sitta monterade på aluminiumfälgar som inte har ekrar.
Framdäck: Original.
Bakdäck: Original. Tillåtet att limma fast däck på fälg samt slipa.
Pickup: Valfri icke fjädrande.
Braids/strömflätor: Valfritt.
Motorkablar: Valfritt.
Vikt: Valfritt.
Magnet: Nej!
Handtag: Valfritt icke ställbart.
Sportsliga regler
Om en bil får driftstopp under själva tävlingen pausas heatet och den drabbade föraren får några minuter på sig att hinna åtgärda felet. Övriga deltagande bilar måste stå kvar på banan orörda. Varje förare har endast en chans att pausa heatet vid driftstopp under hela tävlingen, övriga driftstopp måste repareras under heatets gång.
Efter avslutat heat bryts strömmen automatiskt och bilarna ska stå kvar på sin position. Den sträcka bilen har färdats under det senast påbörjade varvet ska tillgodoses.
Under tävlingen tillämpas Parc Fermé med ett litet undantag. Då heatet är slut efter att tävlingsledningen registrerat körsträckan är det tillåtet att ta upp sin bil, kika på den, justera braidsen om det behövs innan den lämnas till Parc Fermé. Detta för att förhindra driftstopp vidare i tävlingen. Vinge som eventuellt lossnat måste limmas fast igen i det här skedet! Tävlingsledningen tejpar däcken inför heaten.
Alla deltagare ska hjälpa till med kurvvaktning. Efter avslutat heat ställer sig de som nyss kört på angiven plats.
Väl mött på startlinjen!
/Anders Kvist
Tävlingsledare TDS