Kallsta Runt 10/12

Här diskuteras allt som har med tävlingar och bilbaneträffar att göra.

Re: Kallsta Runt 10/12

Inläggav Burström 11 nov 2011, 16:14

Bra Lunkan att vi fick klarhet i däcksfrågan.
då väntar vi med utvärdering från tävlingen vad som gäller för den banan. :thumb:

CB
Burström
Kartläsare
 
Inlägg: 881
Blev medlem: 02 feb 2004, 05:05
Ort: Umeå
Klubb: Umeå raceway

Re: Kallsta Runt 10/12

Inläggav Svänn 11 nov 2011, 17:18

Jepp, precis så är det. :)

Vi har valt att inte soppa banan då detta är ett moment som ingen av oss i klubben vill hålla på med. Vi är idag drygt 10 medlemmar och kör klubbracingtävlingar varje vecka. Vi alternerar 1/32 plastbilar och 1/24-järn. För dessa körningar har vi funnit att NSR supergrip funkar väldigt bra för småttingarna och White-Points gummidäck för de större syskonen. Med "funkar väldigt bra" menar vi att vi tycker det är go och rolig körning som passar oss i klubben. Vilket givetvis är vad vi i första hand har att ta hänsyn till. PU-däck tycker vi ger för mycket grepp och när det släpper är det tvärsläpp. Samtidigt som körbarheten är oerhört beroende av slipningen, vilket vi inte vill behöva vara så himla noga med till vardags.

Vad som är gött o roligt kan dock vara högst individuellt och vi har full förståelse för att vad vi tycker är lagom kanske inte delas av andra. Vi skulle dock tycka det vore trevligt om vi trots detta kan hålla ett par modellracingtävlingar per år och ville med detta ödmjukast öppna för tester och diskussioner om vilka däck modellracingförare kan tänkas finna fungerar tillräckligt bra för de nationella klasserna på vår bana. Om något av PU, foam eller WP-gummin håller måttet vet vi då kanske efter 10/12.

Fredags- :beer:
/Sven
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Kallsta Runt 10/12

Inläggav Svänn 12 nov 2011, 01:03

En däcksfråga... tråden är ju ändå så söndertrasad med däckslamsor så man kan väl lika gärna fortsätta här som nån annan stans.
Ang däck kan ju jag tycka att det finns ett reglemente att anv för modellracing.
Det heter DSC om ni nu har glömt det.Om jag ska åka hos er någon annan tävling
längre fram ska jag behöva köpa andra däck då till mina bilar?Eller är det fritt vad
jag kommer med?


DSC föreskriver PU eller fullgummi bak. Mig veterligen har vi väl aldrig tillämpat detta reglemente tidigare, eller har jag missat nåt?

/Sven
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Kallsta Runt 10/12

Inläggav 917k 12 nov 2011, 04:54

Dsc föreskriver PU och det är vad du har kört med under alla race du har varit med i sverige
i klass 1a,1b,2 under 2009-11
Lunkan har redan tidigare förklarat vad som gäller."På övriga ställen"
Det är bra att få en förklaring vad som gäller på´era tävlingar
Sedan behöver man inte blanda ihop ostbågar,det är bättre att äta ur samma påse "Svänn"
Det är så lätt att det blir en röd grön röra av det och då blir det svårt för den som är inte
inbiten i frågan... :D

Ja jösses :D
917k
 

Re: Kallsta Runt 10/12

Inläggav Svänn 12 nov 2011, 10:40

Jo jag vet vad jag kört med, demensen har inte tagit det riktiga greppet än, bara naggat lite i kanten... :D

Burströms inlägg om DSC fick mig dock att fundera och upptäckte då följande lagtext:

Material vorne moos- oder vollgummi. Mindestauflagefläche 5 mm. Hinten vollgummi oder PUR Reifen (z.b. Wiesel- und Dickelreifen).
Har inte studerat tyska sedan '77 men det krävs ingen direkt raketforskning för att förstå att oder betyder eller och att vollgummi betyder fullgummi.

Härmed bestäms dock följande inför tävlingarna i Karlstad 10/12:

1. DSC reglemente går bort helt och hållet för att ej krångla till saker. Det finns inte på kartan.
2. SSC reglemente gäller, förutom bakdäck.
3. För träning på fredag 9/12 får användas: PU, foam, gummi
4. Efter träning på fredag kväll bestäms vilken eller vilka typer av ovanst som får användas 10/12.

Texten i mitt tidigare inlägg enl nedan gäller med en justering, vilken tydligt framgår:
Ytterligare synpunkter på frågor eller kommentarer rörande däck kommer ej att besvaras då jag anser att jag inte kan uttrycka mig klarare än så här. Andra frågor besvaras dock gärna. Dock ej nu på ett tag eftersom det bär iväg till Scandinavian Boat Show i Älvsjö. B-| :D

1) PU - Bäst grepp. Lite för bra tycker vi. Stor spridning beroende på mer eller mindre lyckad slipning. Verkar även slitas hårt.
2) Gummi, typ WP - Lagom grepp. Man kör bredare än med PU men med bra kontroll, ej lika kräset på slipning. Verkar hålla bra.
3) Foam, t.ex. Black Magic - Något sämre grepp. Vår erfarenhet är dock inte så stor. Kunde vara vara intressant att testa mer, kan ju vara vi som inte fått ordning på dem.

Jag föreslår att vi lämnar däcksvalet fritt (dock ej silicon om någon skulle komma på tanken...) och det kommer att ges möjlighet att testa fredag kväll 9/12 från kl. 18 för den som vill. Kanske tom tidigare för den som kan.
Jag postar ett par WP-däck till Nic idag för test o utlåtande på SSC's bana. Om någon skulle vilja prova fler av dessa kan de köpas billigt i Kd, alternativt att jag kan skicka i förväg.

När vi kört tävlingarna den 10:e tycker jag vi tar en gemensam utvärdering och bestämmer vilka däck som skall gälla för olika modellrejsingklasser på Karlstad-tävlingarna framgent. Är det ok?
(Bäst är givetvis om vi kan) Vi skall ta ett preliminärt beslut redan på fredag kväll så att vi tävlar på samma däck på lördag!

Mer bestämd än så törs jag inte vara i dagsläget beroende på att erfarenheten av de olika typerna inte hunnit bli så stor. Den kommer säkert att vara större o bättre efter den 10:e.


/Sven
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Kallsta Runt 10/12

Inläggav Svänn 15 nov 2011, 01:17

SunCity SlotCar bjuder upp till Kallsta Runt lördagen den 10:e december.

Nu har det väl gått någon vecka så här kommer det utlovade detaljerna....

Vi kommer att köra Klass 1a, 1b och 2.
Klass 1a o 1b kommer att köras som raceheat med kval och finaler. Antal varv/heat, antal finaler, direktkvalificeringar etc bestäms beroende av antal startande.
Klass 2 kommer att köras som varvmjölkning på tidsheat.

Kvalpoäng kommer ej att räknas in i tävlingspoängen utan enbart användas till att strukturera tävlingarna. För att säkerställa fullt ös i kvalet kommer dock kvalresultaten att samlas i en egen supporttävling där segraren kommer att få höra de bevingade orden "Grattis ni har vunnit en blå verktygslåda", alternativt att kvaltävlingens 1:a, 2:a o 3:a istället erhåller fina priser.

Vi sänker vindbryggan kl 18:00 fredag 9/12. Om någon vill komma tidigare så ring någon, lämpligen någon av oss.
Vi är även på plats 08:00 på lördag. Våra utvärderingar av däck kan göra att det kan bli tight med skiftning, balansering etc, därför sätter vi deadline för besiktning till kl. 11. Är vi redo tidigare är det bara bra.

Ett par smärre meddelanden som rör de basala tingens ordning..... :w00t:
Bilen måste alltid framföras av föraren själv och avverkad körsträcka kan aldrig uppgå i gasfas.
Detta innebär konkret att om bil åker av, hamnar i annat spår och därmed bogserad av annan förare, kommer bilen efter track call att sättas i rätt spår ungefär där den körde av. Om bil åker av på sådant sätt att fotocellen missas kommer bilen efter track call att sättas på omedelbart före fotocellen så att föraren får sitt varv.

Startavgiften kommer att vara 100 kr. Pokal tillfaller segraren i varje tävling. Kaffe, Cola, bulle å Körrv mä brö lär finnas till inom branschen vedertagna priser.

FAQ:

Fråga:Blir det inte krångligt eftersom det inte är bestämt i förväg vilka däck som skall användas?
Svar: Jo det stämmer att det är lite krångligt. Det är dock nödvändigt eftersom vi behöver göra en gemensam utvärdering av lämpligaste däck för denna nya bana. Vi fick en del kritik efter förra tävlingen då det ansågs att PU-däcken slets mer än på en soppad bana. Detta har vi tagit till oss.

Fråga: Törs jag åka till Karlstad, tänk om jag inte har de däck som krävs?
Svar: PU tror vi samtliga har, gummi finns hos oss för 60,-/paret. Vissa färdiga hjul finns även att låna. Även en del foamdäck finns förmodligen. Vi kommer genomföra detta på så sätt att alla tillresta kan delta.

Fråga: Jag kan inte komma förrän på lördag. Hinner jag byta däck då om det behövs?
Svar: Om ni kommer först på lördag PM:a mig ert mobilnummer i god tid så kan vi höras av på fredag kväll och hitta en lösning.

Fråga: Om jag åker av och hamnar i fel spår, hur vet vi då var jag ska bli påsatt igen för att det ska bli rätt?
Svar: Det lär vara ganska tidigt på dagen så oftast ver föraren själv ungefär var han körde av. Om uppfattningen ändå är diffus fanns säkerligen fler ögon som observerade händelsen. Bilen sätts även på med lite goodwill-marginal för säkerhets skull.

Hjärtligt välkomma skall ni vara till SCSC! :D
/Sven
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Kallsta Runt 10/12

Inläggav 917k 15 nov 2011, 02:38

BRA att du klargör vad ni har tänkt.

Men!tycker du inte att du kan ta reda på vad förarna tycker"FÖRE"du skriver en inbjudan?
Så slipper du frågor från förare ang vad som gäller.
Och en annan sak! du slipper skriva två inbjudningar :D

Det finns en sak till.Dom som har varit negativa om modellracingen,har fått en mera
vatten på kvarn över tillvägagångs sättet över hur besluts tas i dessa kretsar.
Men det finns ett ordspråk:Som man bäddar får man ligga..Förlåt! jag menade antal
startande :) Så ska det vara..Och det är lite synd kan man tycka.På så få utövare i
sverige.

Ta inte det personligt Sven eller Scsc ni är trevliga killar. :thumb:
Jag ville bara lufta mina och andras tankar över hur vi upplever detta fungerar.

SNS förarförening i hardbodyracing 2012.
917k
 

Re: Kallsta Runt 10/12

Inläggav Svänn 15 nov 2011, 13:58

Jag får nog be 917k förklara sig lite bättre. Skriv lite tydligare vad du anser och menar så har du större möjlighet att få ett vettigt svar. :) Det finns nog förklaringar till det mesta.

/Sven
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Kallsta Runt 10/12

Inläggav 917k 15 nov 2011, 17:49

Vi behöver inte dra detta i en långbänk!
Men som du förstår har dom beslut som tagits i stockholm ang nascar 60 tal
och andra beslut inte fallit väl ut bland förare och andra som är här.
Vi tycker redan se, att över det reglemente som diskuteras på ett annat forum
du inte har så mycket gehör över dina åsikter hur klassen ska vara.
och det var ingen nyhet för oss. :)
Därför säger vi vad vi tycker om detta.Där av att vi bildar en ny förening som värnar om
modellracing och förarna.OCH får kvalitet och kvantitet på tävlingarna för 2012 istället.

Men som jag skrev tidigare,det här är inte personligt till dig eller klubben,ni är goa gubbar :thumb:

PS Sven det är bättre och äta ur samma ostkroks påse!du får bättre kvalite då.. :D

Jag önskar er en trevlig tävling och lämnar denna tråd,är det något du undrar över tar vi
det över pm.

Språkrör för SNS förarförening i Hardbodyracing 2012
917k
 

Re: Kallsta Runt 10/12

Inläggav THR 15 nov 2011, 18:04

Seriöst med ett anonymt språkrör ?? :thumb:
THR
Användarvisningsbild
THR
Braidsbytare
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 29 dec 2008, 10:00

Re: Kallsta Runt 10/12

Inläggav 917k 15 nov 2011, 18:08

Ja visst är det R :thumb:
917k
 

Re: Kallsta Runt 10/12

Inläggav Svänn 15 nov 2011, 21:09

Ja du 917k.... Vet inte riktigt vad jag ska säga om detta. Du är nykomling här på forumet och debuten begår du genom att hacka i en vänligt sinnad inbjudan. Vi får väl hoppas på lite trevligare inlägg framöver kanske?

Nu tror jag dock inte att du är en illasinnad person, utan helt enkelt bara förivrat eller förirrat dig i något du inte känner till. Och hur skulle du kunna det? Det är lungt, jag tar inte åt mig och kan inte ta dina inlägg på allvar. Lite irriterande är det iofs att du istället för att fråga efter fakta direkt går till angrepp, i synnerhet som du är en för mig helt anonym person.

Så det är alltså en ev. Nascarklass som bekymrar dig?
Vilket irriterar dig mest? Att vi försöker dra igång en Nascarklass i vår klubb, eller att jag startat en tråd på Modellracingforumet för att se om det finns fler intresserade? Om vi ändå skall börja med Nascar och bygga nya bilar från scratch som klubbracing inom SCSC kan det vara kul att se om andra närstående klubbar också är intresserade. Om så är fallet skulle vi kanske kunna enas om reglementet och bygga bilarna lika så vi kan ha tävlingar över klubbgränserna om vi skulle få lust. Det skulle kunna vara ännu roligare.
Vi har idag bara en egentlig 1/24-klass och vill gärna ha en till och som det står just nu lutar det åt Nascar.

Vi har iofs en "supportklass" med enhetliga chaparraler på gamla strombeckerchassin också, men de är mer tänkta som "eventbilar" och går inget vidare.... Vi körde ett litet supportrace med dessa vid Bellevuerännet, den förra och första modellracingtävlingen. Nu hade vi tänkt att ev. ta ett litet supportrace med Nascarbilar istället men vi hinner inte få dessa färdiga.

Men vid närmare eftertanke...... Vad i glödheta har du att göra med vilka klasser vi vill köra i vår klubb (vi är ett privat sällskap) eller om vi frågar kompisar i andra klubbar om de också är intresserade?
Vi kör med 1/32 också. Ibland har vi träffat kompisar i örebroklubben och tävlat med dom. Skulle vi ha frågat dig först då? Är vår 1/24 Schmidbauer-klass tillåten på våra måndagsrace?
Vad ska du hitta på härnäst? Klaga på TRS för att de kör höstrusklopp med LMP-bilar? Eller ska du kanske gnälla på Burström för att han vill bygga scaleauto-porschar?

Vi lever i en fri värld och kör vilka bilar vi tycker är roliga.
Ska du vara någon sorts bilbaneklasspolis så håll dig till din egen klubb, om du har nån... Nej... nu börjar jag bli sur o grinig... Stäng igen, lägg ner...

Mors!
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Kallsta Runt 10/12

Inläggav Harry Lime 15 nov 2011, 23:06

Hej Sven, ge inte upp, det kommer en morgondag med fina race.
Efter lite efterforskning tror jag inte det är 917K utan 917C som
har lite underliga funderingar och påståenden, varför bry sig.
Ser fram emot ett trevligt race i Karlstad.
Mvh / Harry
Harry Lime
Depåman
 
Inlägg: 150
Blev medlem: 02 feb 2009, 16:27
Ort: Stockholm

Re: Kallsta Runt 10/12

Inläggav 917k 16 nov 2011, 00:35

Vad bra att hälsningen gick fram..
Vänta bara till jag tar fram pekpinnen :)
Nä skämt o sido :) Ni kör erat och vi vårat.
Kalla mig eller andra gärna polis,det ger vi eller jag blanka fan i.
Vi stoppar här...Okey... :thumb:
Det är inget mera att orda om.
917k
 

Re: Kallsta Runt 10/12

Inläggav Svänn 16 nov 2011, 10:37

Vi stoppar här...Okey...
Det är inget mera att orda om.


Det är förståeligt att du tycker det nu. Men det tycker inte jag.
Att starta upp nytt användarnamn för att anonymt kunna hacka på och göra sig lustig över folk är en extremt dålig forumetik.
Att du nu skämt ut dig är väl kanske straff nog men det skulle nog även vara bra om någon av moderatorerna tog dig i kragen och lär dig vad som är normal hyfs på ett sådant här forum.

/Sven
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

FöregåendeNästa

Återgå till Tävlingar & bilbaneträffar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 53 gäster