TRS - Höstserie STCC + supportrace

Här diskuteras allt som har med tävlingar och bilbaneträffar att göra.

TRS - Höstserie STCC + supportrace

Inläggav Nico 21 okt 2011, 07:54

Storsmajl här, igår när jag åkte hem från lokalen så tänkte jag "varför inte skicka in lite resultat från vår racing inom klubben", så ser jag att även TDS har gjort det. Great minds think alike!

Well - vi eller åtminstone jag var sjukt inspirerad av HBG-gängets STCC. Plus att jag dessutom är totaltorsk på STCC (f_ck TTA). Så därför ....

Klass: STCC + supportrace
Regler: Touringcarbilar, inga silhouette's typ DTM, mabuchi 18k motor och p6 bak, minimumvikt 100gr vid invägning.
Racetyp: Snabbast till 100 varv, dvs totaltid för att köra 25 varv i varje spår.

Supportklasser:
TransAm - Ponywars, boxstock
Legends - Resinkärror på Penelope Pitlane Chassien
Historisk smal - Klass vi har i klubben där fritt chassie och fri tidsenlig kaross möts på banan.
NSR GT1 - Porsche eller Corvette
Ninco 1 - Helt orginal med fri vikt.
F.U.C.K Racing - HRS SW på valfri kaross. Balla/roliga bilar i en salig röra (Fun Uncomplicated Custom Kickass-Racing)
Grupp 5 - Valfritt ekipage i klassen, inga fjädrande motorvaggor och sedan är det fritt fram. (till viss del)
Vanquish - Orginal eller med stelopererad diffklump.

Såhär har det gått so far...

Bild

Kristian kör en SCX Honda Accord och gör ett hejdlöst bra jobb, men igår blev det svettigt när Älfvåg gick i mål 1 sekund bakom Kristian efter 100 körda varv. Detta pga mekaniskt problem med Kristians bil, men ändå ...

Fortsättningsvis uppdaterar vi väl med lite bilder och mera resultat!

Tack till HBG-boysen för inspirationen!
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: TRS - Höstserie STCC + supportrace

Inläggav Nico 21 okt 2011, 08:12

Två bilder innan vi, eller åtminstone jag började skrota min bil...

Bild

Bild

Det syns inte här, men samtliga deltagare som har anmält sig till serien har fått en bakrute-streamer med sitt namn för den där extra stcc-känslan samt "STCC-badges". Tittar man noga kan man se att alla har mina hemmagjorda STCC badges på, skitballt för en racingnörd som mig.

:beer:
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: TRS - Höstserie STCC + supportrace

Inläggav Kristian 21 okt 2011, 08:24

En regel som glömdes är ju att bilarna ska vara stelopererade, dvs inga rörliga motorvaggor.
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: 12 dec 2006, 12:03
Ort: Västerhaninge
Klubb: TRS

Re: TRS - Höstserie STCC + supportrace

Inläggav Nico 21 okt 2011, 09:33

Kristian skrev:En regel som glömdes är ju att bilarna ska vara stelopererade, dvs inga rörliga motorvaggor.

Korrekt, alltså i STCC klassen tillåts bl a SCX bilar. I dessa bilar skall motorvaggans möjlighet att röra sig tas bort. Dvs vara stum så att den blir så jämna som möjligt med de andra bilarna. Nu har Kristian dock varit helt ostoppbar trots detta *S*
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: TRS - Höstserie STCC + supportrace

Inläggav Aramis 21 okt 2011, 12:00

Det är nästan lite läskigt så här inför Halloween... Jag snackade med Janne igår att jag tänkte lägga ut resultat från vår serie på forumet och i nästa mening beklagade jag att vi inte fått ta del av eran STCC som verkar ha varit en sån succé - men tydligen slog blixten ner i båda våra skallar samtidigt! :)

Ruggigt vad Kristian är överlägsen i STCC. I supportklasserna är han ju desto dödligare. Kan ju bero på att Örebro-schemat belönar säkra förare som Lasse. Vi körde det upplägget i söndags med Ninco Historic och det var helsnurrigt med en massa sköna fighter!

Bilder, Nico. Vi måste förse folket med bilder!! ;)
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: TRS - Höstserie STCC + supportrace

Inläggav Nico 03 nov 2011, 09:39

Så var den sjätte deltävlingen avklarad. Vilken J_VLA racingkväll det blev sen då. STCC racet avgjordes så som Hamilton brukar avgöra, dvs med sammanstötningar och krascher. Den riktigt trevliga behållningen med denna klass är att det är så pass olika bilar som stångar i toppen. Kristian kör en modern Honda Accord som går som ett spjut, Älfvåg jagar med en (20 år??) gammal Scalextric BMW och ligger en sekund bakom eller framför hela tiden. Bakom ligger Janne och gnuggar med en SCX Volvo ivrigt jagad av Signorelli i en frontmotor(!) Alfa Romeo som numera konkurrerar med min NSR Clio & Fly Lola som skönaste bil att köra. En strippa hade varit grön av avund om hon såg den lilla Alfa'n svansa runt den tighta rumpan i böjarna på Tjockenheim. Endast en bil har bytts ut under seriens gång och det var Jensas *host* mekaniker som eldade upp hans motor när dom fixade däcken. Så Jensa är med på nåder med en Scalex DTM pizzaräääser! ;-) 8-)

Kvällens startfält;

Bild

Bild


Kvällens anrättning kröntes med F.U.C.K racing som innehöll otroligt heta strider och hiskeliga krascher och materialfel till höger och vänster. Jensa brände iväg från startplattan och fick bryta med "punktering", Undertecknad överlevde en krasch men hasade sig i mål som trea i det heatet med hela karossen på sniskan. Kristian körde 4-5 heat med flatspottade framdäck. Jensa startade ytterligare ett heat där han bara kom till andra böjen då karossen lossnade, samma sak hände med Älfvågs Volvo där hela karossen fladdrade av. Lasse Carlsson hade problem med framvagnen - lite speciella sådana - hans kaross lossnade framtill haha.

Jensa's chassie/kaross haveri.
Bild

Älfvågs dito haveri
Bild

Så, var det någon som inte hade problem eller? Japp, det var väl Janne isf som vann denna tävling. Men han fick sin beskärda del av misslyckade omkörningsförsök från ivriga konkurrenter som ville förbi som gjorde att detta slutade som en av de absolut tätaste supportracen hittills. Vansinnigt kul!
När vi kör med "The Fuckers" blir det alltid riktigt kul och bilarna går otroligt jämnt trots helt olika karosser. Men vad är då det Fuckers för något? Om ni missat det tidigare så är det ett frö jag sådde för nått år sedan tror jag. Ta en kaross - tänk skärmbreddning - tänk rörramsbilar - tänk brett och sätt det på ett HRS2 chassie med sidvevar motor och p6'or bak och orginalfälgarna fram så kör vi. Det är ju alltid svårt att förmedla en tanke osv, men är det någon som slagit huvudet på spiken så det Älfvåg i sin Volvo haha!

Här är kvällens Fuckers;

Lasse Carlssons Marcos som har varit med om en del hemskheter. Ofrivillig cabb'ning bl a.
Bild

Älfvågs sinnessjukt breddade Volvo 850 som helt otroligt nog ser ut att gå i samma klass som...
Bild

... Kristians Lancia Delta. Kristian har dispans och är inte riktigt enligt reglerna i skrivande stund och kör med tejp på framfälgarna.
Bild

Jensa gillar Opel - således gillar han väl även rost och rostad bröd, vad vet jag. HRS2, Sloter Opel kaross pang rakt ner på. Sauber vingen han hade bak är desvärre bortkörd 8-) Precis som det ska vara.
Bild

Janne L kör en väldigt liten och smäcker pjäs. Tight inpaketerat under denna bil finns det faktiskt ett HRS SW chassie. Kvällens vinnare!
Bild

Här är Jannes andra careta som kanske passar in i gruppen lite bättre om det inte var för den snedställde boxermotorn som gömmer sig under presseningen på flaket.
Bild

Här är min Pizza Hut Malibu, skärmbreddad så det förslår. Något jag är riktigt nöjd med är insertsen jag svaravat ned och get en riktigt bra "finishline effect"
Bild

Resultatet efter gårdagens drabbning;
:Yg: 44p Janne L
:Ys: 42p Kristian E
:Yb: 41p Nico S
:) 40p Lasse Ä
:) 40p Jens P
:) 31p Lasse C

Nu ser tabellerna ut såhär;

Bild
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: TRS - Höstserie STCC + supportrace

Inläggav Nico 16 nov 2011, 09:28

Vilken fajt det här har blivit. I början dominerade Kristian mästerskapet men nu när mästerskapet lider mot sitt slut har Kristian fått det riktigt svettigt. För två lopp sedan slog han med ett nödrop Älfvåg över mållinjen. Förra tävlingen kom han trea och det här blev helt klart den svettigaste deltävlingen. Undertecknad hade flera gånger häng på ledarna och körde ur för att sedan köra ifatt. I tre heat inträffade detta och ändå aldrig mer än 3 sekunder efter in i mål. Detta samtidigt som Kristian hade hittat farten igen. Det skulle bli svettigt det förstod man och jag kände verkligen att jag hade fått ut max ur min lilla frontmotor Alfa. När vi summerade upp kvällens tävling kunde vi konstatera att vi efter 100 varv körde i mål på exakt samma tid och fick således dela segern!!! 15 sekunder bakom ledarstriden utkämpades en sekundstrid mellan Janne och Älfvåg där Älfvåg fick ta i ordentligt och pressade sig in en sekund före Janne. Efter dessa duellanter kom Micke och Jensa i mål. Jensa har nog en av de fräschaste bilarna i startfältet. Om han nu bara ger fan i att elda upp motorn kommer det bli en finfin kärra det där med.

Sen var det dags för grupp 5, 5 varv crash n burn. Gamla Bettan gör fortfarande jobbet! Min Ford Capri med de alldeles perfekta NSR-däcken bak var en riktig dröm att köra igår och jag lyckades att ta 64 poäng av 64 möjliga, nytt rekord och en ny seger i supportracen för mig. Övriga racers hade fullt upp med att stånga varandra av banan. Micke som höll sig undan från incidenterna plockade hem ett antal andra platser och började snabbt framstå som ett hot om medaljplats. Janne som tillhör de få som kan matcha Älfvågs spårsäkerhet var inget undantag igår heller utan körde in på sin 5e andraplats och har stått på pallen i varje supportrace! Bakom Janne kom Kristian på 3e plats, Älfvåg, Micke och sedan Jensa.

Efter avslutad tävling provkörde jag de bilar som ligger i topp och kunde konstatera att det verkligen är helt olika bilar att köra och ändå är det så tight nu i toppen. Astufft!! Serien är skitkul och den har verkligen tagit fram den bästa racingen ur mig på sistone.

Jag säger avslutningsvis grattis till Kristian som igår sydde ihop säcken och tog hem STCC-mästerskapet. Och säger som Alonso "We are still trying to get as many wins as possible"

Tack för igår kamrater!

Mästerskapet som det ser ut nu!
Bild
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: TRS - Höstserie STCC + supportrace

Inläggav Nico 02 dec 2011, 09:41

Om jag får säga det själv så har vi precis avslutat våran bästa serie någonsin. Serien blev verkligen allt jag hoppades på. Folk behöll en och samma bil genom hela serien och kämpade på och körde bättre och bättre och alla delar i bilarna har verkligen satt till sig och jag tror nog att de flesta är riktigt nöjda med sina bilar idag. Jensa sa i förbifarten att han ville ha en krokigare bakaxel så han kanske inte är helt nöjd ännu.

Igår var det Grande Finale i STCC. Titeln avgjorde vid förra deltävlingen då Kristian cruisade hem mästerskapet till en början. Men på slutet har det blivit svettigare för Kristian då kampen om platserna bakom honom har varit stenhård och dessa förare har flyttat fram positionerna och börjat hota Kristian i jakten på viktiga poäng. Ibörjan kunde man lite avundsjukt konstatera att Kristian hade hittat en bil med lite bredare spårvidd bak än vi andra. Men inget gnäll över det utan alla har bara gnuggat på och om det nu var någon fördel i det så är det numera raderat eftersom topp-4 har fått upp farten i sina kärror och matchar Kristian. Too bad for us att serien nu är slut.

Igår kväll var precis som de senaste fyra tävlingarna har varit .... sjukt tight! Vinnarna har antingen vunnit med 1s till godo eller så har segern delats. Nerverna ligger utanpå kroppen och man får verkligen en kick av att man måste prestera i 25 varv utan att åka av, för en enda liten avåkning eller en rejäl stoppsladd kan förstöra heatet. För mig har varje heat varit som ett crash n burn lopp. Att race'a mot ett givet antal varv är en riktig höjdare och slår vanlig varvmatning med hästlängder. Varje heat är över på ungefär 3½ minut och det är tight tight tight!

Så tight att Kristian och jag ännu en gång delade en seger. (det var förbannat vad svårt det ska vara o slå den j_veln) Tätt bakom kom Älfvåg och Janne jagande i vanlig ordning. Följda av Carlsson och Jensa.
Lite foton på bilarna som deltog i sista STCC loppet för denna gång;

Janne Lundbergs STP Volvo
Bild

Jensa's Jäger-Bimmer
Bild

Kristians killer-Honda
Bild

Älfvågs 20-something years old BMW
Bild

Lasse Carlssons snygga Ådi A4
Bild

My weapon of choice, Alfa Romeo 157 - silkeslen att köra!
Bild
Bild

Samlad trupp
Bild


När STCC'n var avklarad var det dags för nästa dos knark... 100gr Vanquish rakt in i venan!!!
Det är lite konstigt för varje gång man har tävlat med dessa bilar så undrar man varför man inte gör det oftare. Bra bredd = täta fighter, bra vikt = täta fighter, snygga bilar = rynkor i smilgroparna. I vanlig ordning stor succé; spektakulära omkörningar med bilar som slamrar runt i kurvorna men ligger kvar i spår tack vare sin vikt, bilar som ligger på bankanten efter masskrascher.

Tävlingen inleddes skakigt av samtliga parter och det kändes helt öppet. När sedan alla lugnade ner sig lite i första 2 kurvorna kunde folk foka' lite mer på körningen. Undertecknad röck i mitten på tävlingen och kunder efter fyra raka heatsegrar pusta ut lite granna och koncentrera sig på att psyka Älfvåg efter bästa förmåga eftersom hans resultat absolut skulle påverka undertecknads position i medaljjakten. Älfvåg stångades gott med Jensa, Janne höll sig i spår för glatta livet och Kristian kämpade på i en bil han testade ett par varv innan start. Lasse Carlsson körde med huvudet och fokuserade på att ta sig i mål, något som förstås brukar ge skaplig utdelning i denna typ av tävlingsform.
När dammet hade lagt sig och bilderlarna samlats ihop så stod undertecknad som segrare med Älfvåg och Janne i ryggen. I och med att jag glömde resultatlistan i lokalen är jag lite osäker på 4-5 plats tror det var P4, laca P5, Kristian. Men helt säkert var dock att Dr.Vanquish och försvarande CanAm-mästare kom sist.
8-)

Lite bilder från gårdagens kalabalik;

Älfvåg har gått i mål med bakvagnen före och upp på räcket.
Bild
Bild

Undertecknad någon decimeter före när denna olycka inträffade och klarade mig.
Bild
Bild

Ännu en smäll, Älfvåg ur spår, Janne på väg in i räcket och Kristian ligger på rygg och vilar.
Bild

Lite läckra vagnar på väg upp för backen.
Bild
Bild
Bild
Bild

Mästerskapet då...

Well - Kristian avgjorde STCC förra tävlingen. Fortfarande öppet var position 2-4 även om det skulle mycket till för att Älfvåg skulle tappa sin 2 plats. Efter sista tävlingen behöll alla sina positioner utom jag och Janne som bytte plats tack vare ännu en delad seger. Jag är mycket nöjd med min 3e plats eftersom jag dessutom har missat en deltävling. Sjukt tätt har detvarit och jag kommer minnas serien med stor glädje när jag ställer Alfan i sin låda igen. Tack till HBG-boys'en för inspirationen - tack till mina klubbkamrater för att ni mönstrade på på hela min idé med upplägget av STCC serie med fasta bilar och supportserie.

Support-serien ja ... lite mera öppet i medaljjakten här. Älfvåg var kung på tronen med 3 supportrace segrar. Bakom honom låg både jag och Janne och lurade på två segrar. Så vi hade en finfin threeway battle ända till sista tävlingen precis som det ska vara. I och med min seger i sista supportracet hoppade jag förbi Janne även i denna tabell men lade mig lika med Älfvåg på tre segrar. Älfvåg, som är en envis fan motstod alla psykningar och tog andraplatsen i Vanquishtävlingen och står således ovanför mig i medaljjakten stärkt av flest framskjutna placeringar. Jag måste säga att supportracen har varit en riktigt bra krydda och jag hoppas det här formatet håller framöver.

Bild

TACK!
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: TRS - Höstserie STCC + supportrace

Inläggav Lasse1930 02 dec 2011, 10:55

Jag tror du fick med alla superlativer, Nico! Det har alltså varit en riktigt rolig tävlingsserie, underbara bataljer, fokuserad körning och som alltid jäkligt fin stämning i lokalen. Supporten med Crash'n'Burn ger alltid utrymme för oväntade resultat och mänger med underhållning.

Tack alla klubbkamrater för en väldigt rolig höstserie!

Lasse Ä
To finish first, you must first finish!
Användarvisningsbild
Lasse1930
Testförare
 
Inlägg: 2052
Blev medlem: 24 aug 2005, 21:36
Ort: Vallentuna
Klubb: Tjockhult Racing Society

Re: TRS - Höstserie STCC + supportrace

Inläggav JensaPson 02 dec 2011, 15:13

Ja kul är det.

Skitsamma att man ligger i botten resultatmässigt.
Det är så fina fajter på banan ibland så man bara står och myser.
http://www.tjockhultrs.se

Hur långt är ett snöre?
Användarvisningsbild
JensaPson
Veteranracer
 
Inlägg: 4931
Blev medlem: 05 feb 2007, 21:52
Ort: Nacka
Klubb: TRS

Re: TRS - Höstserie STCC + supportrace

Inläggav Nico 02 dec 2011, 16:11

JensaPson skrev:Det är så fina fajter på banan ibland så man bara står och myser.

:thumb: :thumb: :thumb:

Och varje gång man är kurvvakt och ser bilarna hopa sig inför en kurva önskar man att man var med och körde just då oavsett hur många fighter man har haft innan =)
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS


Återgå till Tävlingar & bilbaneträffar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 30 gäster

cron