TDS - 60- 70-tals Classic - Serie om 4 deltävlingar

Här diskuteras allt som har med tävlingar och bilbaneträffar att göra.

TDS - 60- 70-tals Classic - Serie om 4 deltävlingar

Inläggav Aramis 21 okt 2011, 02:45

Vi har börjat köra en kort serie i klubben med bilar som vi älskar att köra, nämligen 60- 70-tals Classic-bilar. Det är blandat NSR, Slot.it, Fly m fl. Drivlinan måste vara sidewinder och motor Mabuchi 18k, NSR Shark20 eller Slot.it 21,5k. Sen är det ganska fritt så bilarna går att få så jämna som möjligt.

Första deltävlingen kördes igår kväll och det blev en rysligt jämn kamp! Tyvärr var det ingen som var smart nog att ta med en kamera men det ska det banne mig bli ändring på till nästa race!

Här kommer resultatlistan:
Bild
Bild

Och så kan vi ju smacka på med en tabell...
Bild

Vi gratulerar Jocke återigen för en finfin seger! Du blir mannen att slå i denna serie!! 8-)
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: TDS - 60- 70-tals Classic - Serie om 4 deltävlingar

Inläggav Aramis 05 nov 2011, 02:16

Ja, då var andra deltävlingen av fyra avklarad...

Det blev en tämligen jämn historia även denna gång och samtliga förare i startfältet körde bättre än förra deltävlingen (bortsett från Jimmy som fick stopp i sista heatet pga "frustration"). Enda förare som bytte bil till denna deltävling var Marcus som nu körde sin nuvarande bästa bil - en NSR Ford P68. Han har många bilar i garaget och kommer nog preppa en egenlackad till nästa tävling! (Egenlackat är snabbast! (nog tjatat om det!!))

Jocke fick svettas lite mer idag och han erkände faktiskt att han drabbats av bendaller i starten av första heatet! Precis som det ska vara!! Mycket fin körning och hatspåret blått går bara bättre och bättre så Jocke kommer göra allt för att vara kvar i toppen!

Personligen är jag riktigt nöjd att få stå i topp med en Fly-bil som ju har sina brister men med lite tweakning och ca 10 gram extra med bly innan start så blev den så mycket mer lättkörd. Nu får den vila till förmån för min käraste Sunoco-Alfa! :)

Kameran glömdes hemma i byrålådan i all stress så inga bilder finns att visa denna gång heller... Det känns nästan skurkaktigt att inte kunna bjuda på visuell Classic-racing och jag lovar härmed att ta med mig denna optiska tingest till nästa gång!!!!

Här kommer så resultatlistan:

Bild
Bild

Och så en tabell som visar att det är jämnt så det förslår! Endast 0,3 varv skiljer Marcus och Peter åt! :)

Bild


MVH
Anders
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: TDS - 60- 70-tals Classic - Serie om 4 deltävlingar

Inläggav Kristian 05 nov 2011, 09:28

Aramis skrev:
Kameran glömdes hemma i byrålådan i all stress så inga bilder finns att visa denna gång heller... Det känns nästan skurkaktigt att inte kunna bjuda på visuell Classic-racing och jag lovar härmed att ta med mig denna optiska tingest till nästa gång!!!!


Du försöker alltså få oss att tro på att ingen av deltagarna har bytt mobiltelefon sen typ 2003? :rolleyes:
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: 12 dec 2006, 12:03
Ort: Västerhaninge
Klubb: TRS

Re: TDS - 60- 70-tals Classic - Serie om 4 deltävlingar

Inläggav Jormungandr 05 nov 2011, 11:25

vet inte hur de är med de andra, men min mobil är nyare, men den har ändå ingen kamera. fick den för 299 på Ica...

Kul tävling var det och extra kul att se Peter sätta snabbaste varv i flera av sina heat! både grabben och bilen har potential för stordåd! :thumb:
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: TDS - 60- 70-tals Classic - Serie om 4 deltävlingar

Inläggav Aramis 28 nov 2011, 02:19

Här kommer så äntligen resultatlistan och lite referat ifrån deltävling 3 förra torsdagen.

Vi var endast fyra st startande denna tävling så vi fick kompromissa lite och i de fyra första heaten körde vi tre samtidigt med en kurvvakt och i det sista heatet körde vi alla fyra. Det blev lite struligt i första heatet så det fick startas om efter nån körd minut men det gjorde ingenting.

Marcus körde återigen sin Ford P68 som han litar på mest av sina Classic-kärror. Den är grymt pålitlig och spårsäker men den verkar ha tappat lite av sin forna fart. Förr gjorde Marcus enkelt under 6 s på ett varv men har nu ändrat lite körstil och ligger strax över 6 s fast mer konsekvent. Denna deltävling räckte det tyvärr inte mot det taggade motstånd som var men endast 3,3 varv upp till pallen och 5,7 upp till förstaplatsen visar hur jämn denna serie är! Marcus var även den som körde jämnast oavsett vilket spår han körde - 0,9 varv i skillnad mellan bästa och sämsta notering och varvtiderna varierade endast 1,5 tiondelar. Får han bara upp tempot en aning blir han ruggigt farlig sista deltävlingen. Kommer han bara pigg och utvilad så kommer det funka!!

En som utvecklas nåt enormt denna serie är ingen mindre än Peter! Första deltävlingen var en besvikelse, den andra visade att han har farten men ännu inte hittat jämnheten, nu i den tredje deltävlingen föll allt på plats och Peter var som en varg på jakt efter ett byte! Tre heatsegrar av fyra möjliga vittnar om att han verkligen körde bra! Inför sista heatet hade han 2,3 varv att ta in på Janne och jakten var nervpirrande och spännande!! Janne körde svåra spår Blå och fick snabbt se Peters Alfa försvinna iväg utom räckhåll och inom kort tvingas bli varvad av honom och Anders som gjorde honom sällskap. Det slutade med att Peter blev futtiga 0,8 varv ifrån andraplatsen men tredjeplatsen gladde Peter enormt! Jätteroligt att han äntligen får till körningen som vi alla vet att han besitter!! :beer: :up:

Janne körde sin Ferrari för tredje gången i rad och han förbättrar sig alltid en aning för varje race som körs. Bilen är snabb och stabil men det saknas den där lilla spetsen för att det ska generera i segrar. En ny andraplats idag var nog dock ingen besvikelse då han körde för allt han var värd för att hålla Peter bakom sig. Efter två körda heat var han i en knapp ledning men kunde inte matcha Anders i det tredje där han blev 1,6 varv efter - samma differens som det slutligen blev mellan de båda (oss båda). Inför sista deltävlingen kommer han nog vara mer taggad än någonsin för att vinna och ta in de två poäng han ligger efter i tabellen.

För egen del så var det äntligen dags att rasta min härliga Alfa som inte alls såg konkurrenskraftig ut efter körningen i första heatet. Blått spår är känt för att vara rättså dammigt och det i kombination med P6:or betyder betydligt sämre grepp. Efter en urkörning där bilen kanade några meter vid sidan av spåret blev däcken precis gråa varpå jag använde mig av ett gammalt beprövat knep - "slicks"! Det smakade verkligen pyton men det gjorde susen och om jag inte gjort det hade jag tappat säkert ett eller ett par varv till... :) Men det var roligt att få jobba ikapp i de renare spåren och marginalen blev ju knapp till slut. Skitkul race!! :up:

Bild

Bild

Var alla bilder är??? Om jag eller nån annan kunde ta med sig en j-la kamera nån gång så kunde jag publicera dom men nu finns de tyvärr endast i våra huvuden..... :(
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: TDS - 60- 70-tals Classic - Serie om 4 deltävlingar

Inläggav Nico 28 nov 2011, 10:40

Spännande, nu får ni se till att hälla klipulver i Anders kallingar till nästa lopp så han får annat o tänka på!

Jag antar att blått spår är dammigt för att ingen står och tränar i det spåret 8-) Vårat mest svårkörda spår är väl ändå spår 4. Just därför tränar jag alltid i det spåret med racebilar. Går det bra där går det skitbra på övriga spår. Plus att det alltid är ledigt i spår 4 hehe.
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS


Återgå till Tävlingar & bilbaneträffar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 37 gäster