Så nu blir det rapport på det här...
Lite tråkigt för GO69 och arrangerande FROG att det inte kommer fler till denna eminenta bana, blygsamma elva stycken i huvudklassen... hmmm men vi som var där minns alla felkopplingar och urkörningar som en mardröm som hemsöker en varje natt, Från mitt perspektiv kan jag säga att jag inte lärt mig banan än trots trenne besök på ett par år... måste kolla med Ove hur man gör för han brukar bara behöva femton minuter en kvart
Fördelen med få deltagare är att körtiden kunde bli längre per klass, och det fanns ju dessutom utrymme för att köra i alla fyra klasserna... inte så tråkigt för stimulansen men värre för en farbrors gamla fötter, ja men fatta vid femtifyra års ålder har dom ju bladat en bit...
Klass1b blev den första att få en segrare korad, min gamla kungaklass är numera helt krossad av Oves demoniska Corvette... inte utan att får lite beröm för körningen också...
Kval
1) Ove Halvarsson, Corvette -53 8.708
2) Torbjörn Lundkvist, Camaro -69 8.950
3) Lasse Maté, Camaro -69 9.098
4) Mats Augustinsson, Corvette -53 9.175
5) Ingvar Nyqvist, Corvette -58 9.259
6) Pär Borgström, Nissan Skyline -71 9.267
7) Niclas Lindblom, Corvette - 69 9.358
Ulf Törn, Pontiacos Gigante -65 9.367
Så kördes det i två grupper och med hjälp av Cafépersonalen fick vi ihop kurvvakter...
Grupp B
Niclas körde så gott han kunde men efter lite depåbesök så ränderade det i 117.26 körda varv. Ingvar Ingvar, ja inte vet jag varför men det finns säkert nån pyskologisk förklaring men han fick ”bara” ihop 121.18 varv... detta till trots att han anlitat konsulter från både Rångsta Resin Rentals & Barbeque och Prestanda Racing, ett gäng glada gubbar som körde åttor med Corvetten efter en stunds tuning... men inte Ingvar inte
:):)
Herr Borgström såg ut att mysigt med sin japanska motsvarighet till Volvo 142 122.47 varv klämdes ur den innan nån snodde strömmen...
Dagens överraskning... Ulf Törn killen som gett inomhusmössan ett ansikte... lotsade inlånad jänkesloda med bravur och jag måste tillstå att jag är impregnerad...125.86 varv innan även han blev utan kräm... skulle räcka till tredjeplats totalt... piskade blygsamma jag med 0.69 delar av banan... kudos!
Grupp A
För att precis innan besiktningen just ha tappat sitt Corvettechassi i golvet så att framvagnbyte blev aktuellt så blir man onekligen lite impad när han sedemera vinner med två varv. Tvåa blev Lasse Maté som för varje gång imponerar mer och mer, fick ihop 129.66 varv. Själv lotsade jag den numera rätt så härjade Camaron i ganska exakt 125.17 varv... Mats som flera gånger utövade både spott o spe åt sträckan bakom stolpen... fick ändå ihop 121.75 varv vilket ändå gav honom ett visst segerrus eftersom han spöade Ingvar med 0.57 varv...
1) Ove Halvarsson 131.89
2) Lasse Maté 129.66
3) Ulf Törn 125.86
4) Torbjörn Lundkvist 125.17
5) Pär Borgström 122.47
6) Mats Augustinsson121.75
7) Ingvar Nyqvist 121,18
Niclas Lindblom 117.76
SlotZ hade för dagen två nya aktörer, dels från cafepersonalen i form av Lasse med för mig obekant efternamn dock med kanske snyggaste karossen på hela racet... en gammal bonus från Prestanda Racing för väl utförda frivilliga kurvvaktarinstaser under tidigare race... förutom Lasse som fanns en Anders C på startlistan mer känd som CreweAlex på bilbaneforumet. Han kommer nog för min del få smeknamnet SpeedKing...
SpeedKing kanske inte fick namnet för sina mycket försiktiga insatser på banan utan mer att både han och jag börjat våra spårstyrda liv på banor av märket SpeedKing... och alla vet ju hur jag blev så... å andra sidan e det väl tur när man inte blev som man som skulle...
Kval
1) Niclas Lindblom, Poscche 962 8.463
2) Ove Halvarsson, Mazda 767 8.589
3) Torbjörn Lundkvist, Porsche 962 8.694
4) Lasse Maté, McLaren F1 8.727
5) Ulf Törn, McLaren F1 GTR 8.774
6) MatsAugustinsson, Honda NSX 8.790
7) Lars Törn, AstonMartin DBR9 9.021
Ingvar Nyqvist, Ferrari NXX 9.116
9) Pär Borgström, AstonMartin DBR9 9.430
10) Lasse, AstonMartin, DBR9 9.615
11) SpeedKing, McLaren F1 GTR 9.632
Vad det då skrivas om denna klass... Jo att som vanligtså var Ove snabbast och körde hem klassen men nte med mer marginal än tre varv... före Nic som gjorde vad han kunde för att slippa bli varvad, unge herr Törn gladde oss med en tredjeplats knappa varvet efter Nic som i sin tur piskade Maté med hiskeliga sexton hundradelar av ett varv. Jaghade en snabb bil men viss mängd klantighet gör att man inte placerar sig högre än en femte plats. På sjätte hade vi den frenetisk kämpande äldre varianten av Törngossarna. Mats fortfarande muttrande över stolpen klämde en sjundeplats...
1) Ove Halvarsson 161,26
2) Niclas Lindblom 158,12
3) Ulf Törn 157,23
4) Lasse Maté 157,07
5) Torbjörn Lundkvist155,57
6) Lars Törn 151,91
7) Mats Augustinsson 151,08
Pär Borgström 148,24
9) Ingvar Nyqvist1 147,64
10) Lasse 140,26
11) SpeedKing 135,02
Klass2
Om Ove är dominant i Klass1b och SlotZ så kan jag med viss säkerhet påstå att Nic dominerar Klass2... 8.429 med bud på en 8.3 tid är det ingen som mäktat med i kval tidigare... överraskade mig själv med en andra kvalplats men bara 8.704...dock! Dock så hade Ingvar helt plötsligt kvicknat till och kvalar trea på 8.731... och faktiskt tog sin första kvalpoäng nånsin i seriens historia!
1) Niclas Lindblom, Porsche 917 8.429
2) Torbjörn Lundkvist, Chaparral 2D 8.704
3) Ingvar Nyqvist, Porsche 917 8.731
4) Ove Halvarsson, Porsche 917 8.776
5) Lasse Maté, Ford GT40 8.800
6) Mats Augustinsson, Porsche 917 8.818
7) Ulf Törn, Porsche 917 8.973
Pär Borgström, Ford GT40 9.183
Under racet så gjorde Nic det han skulle och cruisade hem racet med Lasse Maté i hasorna, skiljde 1.5 varv i mål... Efter att antal klantigheter som avåkningar och felkopplat handtag så tog jag tredje knappa varvet före Uffe Törn... och Ingvar glänste med en femteplats... farbrorn såg nöjd ut efter helgen och sken hela vägen hem till Karlstad...
1) Niclas Lindblom 134,75
2) Lasse Maté 133,09
3) Torbjörn Lundkvist 131,52
4) Ulf Törn 130,83
5) Ingvar Nyqvist 130,45
6) Mats Augustinsson 129,55
7) Pär Borgström 127,95
Ove Halvarsson 114,52
Jag måste även nämna att Ove hade däcksläpp så däför den lite modesta placeringen... den enes bröd... förutom dagens nyss presterade däcksläpp så vill jag att ni ska veta att på samma bana såatppade han Corvetten innan besiktning och inte att förglömma de skurna lagren i fjölårets SlotZ final... och ändå kommer han säkert tillbaka?
Och så till huvudklassen... förlåt den kanske roligaste klassen 1a
Dom små illbattingarna är så underhållande att köra men ack så lynniga.. minsta missbedömning av ingångshastighet så åker man av... inga felmarginaler samtidigt som man ibalnd ligger med långa sladdar eller som jag o Nic vid ett långt tillfälle side by side, varv efter varv... så j-la ballt!
En del hände redan innan racet... en väldans trött Matsa överlät körningen av sin Ferrari till Ove som tackade för förtroendet genom att bli kvaletta...
Kval
1) Ove Halvarsson, Scuideria Amigo Ferrari 9.240
2) Torbjörn Lundkvist, Ford Cortina LWB LWW 9.251
3) Niclas Lindblom, Alfa Romeo GTA 9.384
4) Lasse Maté, VW Sport CW
Racet flöt på med fyra hyggligt trötta men ändå entusiastiska herrar och det kan sägas nu när vi kört race hardcore med dessa är det en klass att satsa på för min del i alla fall. Många leenden senare så blev det så här...
1) Ove Halvarsson 126,00
2) Lasse Maté 123,00
3) Niclas Lindblom 122,00
4) Torbjörn Lundkvist 120,00
Då ska det sammafattas, Grattis Ove som tar en trippel och grattis Nic som gör jobbet i Klass2 och välkomna CaféLasse och SpeedKing till träsket... en kul tävling med alldeles för få deltagare. Vad göra åt detta vet jag inte... ett gigantiskt tack till tidtagare Robert som trots en liten malör med tappad ström ändå tillsammans Med Maté redde ut lite förlorad tid...
Appropå förlorad tid så ska nog den gamla reportern snart ta hand om skönhetssömnen så detta blir allt... men vi ses absolut senast i Jakan den 16:e april för den andra deltävlingen Stockholmsloppet...
Ja och som svar på era frågor... det hjälper inte alls med mycket sömn... se bilderna!
ScaleRacingReporter