Luftning av tankar bakom en racinklass.

Här diskuteras allt som har med tävlingar och bilbaneträffar att göra.

Re: Luftning av tankar bakom en racinklass.

Inläggav Janne L 09 jan 2011, 15:58

Ja jag har ett ekipage färdigt, sponsrad av Zekes tex mex. Plockade ur kartläsaren och ovanför pickupen finns ett hål där man låser armen med en karossskruv. Men som tidigare nämnts så går den hetsigt fort. På hemmabanan (Ninco) kan den göra en liten framhjulslyftare och kliva ur spår vid hastigt pådrag på rakan. Jag tycker också att det vore läckert med bara Porschar på startlinjen men kan även tänka mig att bredda klassen och släppa in Corvetter när dom kommer ut, byta till P6´or vore väl också okej. Efter ett heat med dessa vagnar får vi väl koppla av med lite go rejsing med Ninco 1 eller motsvarande för NSR rejsen kommer kanske att likna våra hetsiga grupp 5 lite grann.
Janne L.
Janne L
Slotracer
 
Inlägg: 1580
Blev medlem: 22 sep 2008, 11:21
Ort: Täby
Klubb: TRS

Re: Luftning av tankar bakom en racinklass.

Inläggav Aramis 11 jan 2011, 08:43

Många av mina bilar blir hetsiga på en Ninco-bana med mycket kräm (spänning) och beter sig precis som du beskriver Janne. Men på Scalex Sport blir det inte samma grepp och fronten håller sig i spåret. P6:or finns förvisso också 10mm breda men jag anser inte att greppet är sämre med dom. På en smutsig bana är dom klart sämre men på en helt clean bana är dom t o m snabbare än NSR Super.

Har en föraning om att Corvetten kommer att vara grymt vass. T o m vassare än en Mosler. Tror det är bäst att hålla sig till Porscharna. :)
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Luftning av tankar bakom en racinklass.

Inläggav Janne L 11 jan 2011, 09:54

Efter lite justeringar och en liten vikt så är beteendet lugnare, det blir test på Scalextric i veckan. Som sagt så tycker även jag att en entypsklass vore roligast.
Janne L.
Janne L
Slotracer
 
Inlägg: 1580
Blev medlem: 22 sep 2008, 11:21
Ort: Täby
Klubb: TRS

Re: Luftning av tankar bakom en racinklass.

Inläggav Ferguson 15 jan 2011, 13:28

Janne L skrev:Ja jag har ett ekipage färdigt, sponsrad av Zekes tex mex.

Känner mig lite som en ordningsman i skolan men borde inte en bild på denna dyka upp i en annan tråd? :rolleyes:
Shaped like a bullet, no barriers. Whoosh, there goes another second, doubt kills.
Speed is the key!
Användarvisningsbild
Ferguson
Braidsbytare
 
Inlägg: 58
Blev medlem: 10 nov 2009, 18:51
Ort: Söderslätt

Re: Luftning av tankar bakom en racinklass.

Inläggav Nico 16 jan 2011, 11:58

Ferguson skrev:
Janne L skrev:Ja jag har ett ekipage färdigt, sponsrad av Zekes tex mex.

Känner mig lite som en ordningsman i skolan men borde inte en bild på denna dyka upp i en annan tråd? :rolleyes:

hehe, till hans försvar kan jag säga att Janne är ganska "analog" till sättet. Men jag kanske kan avhjälpa det med ett litet digitalt foto nästa gång jag ser besten. Ett riktigt fräckt privateer outfit med sponsring från lokal Tex-Mex grill som föraren råkar känna... i den stilen - skitcoolt!!

Personliga synpunkter:
Bilen var vansinnigt snabb - kul o försöka knäcka snabba varv med. Tävla - njae...
Jag är dock övetygad om att på stor bana är detta bland de absolut mest potenta ekipagen att bara rulla ur lådan och tävla med.
Men för min del - att stå och mata varv i tio minuter eller mer med så ettriga bilar - nej. Och jag skulle isf hellre göra det med en Corvette dessutom 8-)
Men vartefter bruna paket ramlar in hos folk runtom i landet så kanske man kan enas om något som lugnar ner bilen lite?
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Luftning av tankar bakom en racinklass.

Inläggav JensaPson 16 jan 2011, 20:47

Man kanske ska tävla bilen med två motorer?

Dels originalmotorn på större banor och 16800 varvaren på mindre banor?
http://www.slotcar4fun.se/nsr-king-1680 ... typ-/550-0
Den har bra vrid så det borde inte gå långsamt iallafall.
http://www.tjockhultrs.se

Hur långt är ett snöre?
Användarvisningsbild
JensaPson
Veteranracer
 
Inlägg: 4931
Blev medlem: 05 feb 2007, 21:52
Ort: Nacka
Klubb: TRS

Re: Luftning av tankar bakom en racinklass.

Inläggav Jormungandr 16 jan 2011, 22:14

Jag tror personligen att det är smidigare att man kanske drar åt alla skruvarna i vaggan så att chassit blir stumt. och/eller i kombination med andra däck. det borde göra en hel del.. ska testa senare på min egen när den blivit färdig ;-) jag vill helst slippa byta snurra i bilen för att kunna köra med den.
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Luftning av tankar bakom en racinklass.

Inläggav JensaPson 16 jan 2011, 22:35

Faktum är att jag föreslog att stumdra skruvarna tidigt i tråden.
Det är kanske inte så dum ide? Lika för alla igen lixom.
Och däck som fäster "lagom"????
http://www.tjockhultrs.se

Hur långt är ett snöre?
Användarvisningsbild
JensaPson
Veteranracer
 
Inlägg: 4931
Blev medlem: 05 feb 2007, 21:52
Ort: Nacka
Klubb: TRS

Re: Luftning av tankar bakom en racinklass.

Inläggav Aramis 16 jan 2011, 22:35

Jag blir mörkrädd när det hela tiden ska bytas till sämre grejer i redan perfekta bilar och förslag om att skruva motorvaggor stumt! Skruva ner spänningen till 11-12V så blir bilen mycket långsammare så slipper alla köpa onödigt krafs för att försämra köregenskaperna. Det är faktiskt så enkelt!!

King 21 Evo-motorn är en extremt fin motor med bra vridmoment och det är en motor som håller. Att byta ut den är för mig otänkbart! Likaså däcken är helt perfekta för både Scalextric- och Ninco-bana så om någon kunde testa bilen på lägre spänning så kommer vi upptäcka att den blir mer lättkörd och rolig även efter 30 minuters sträckkörning! :up:
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Luftning av tankar bakom en racinklass.

Inläggav Nico 16 jan 2011, 23:09

Jag är inte för att man ska köpa en *edit* dyr - modellracer och sedan trimma ner som Aramis fruktar. No worrys pal'
Sååå... enkel, billig och körbar entypsklass om det nu är Porsche man suktar efter...

Bild

Efter min gamla hederliga Renault Megane så är detta är den skönaste Ninco GT kärran jag har kört.
Sen är ju fälgarna många gånger snyggare än NSR fälgarna ;-)
Smörj drevet, tryck till framfälgarna så går den så tyst och fint.
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Luftning av tankar bakom en racinklass.

Inläggav Jormungandr 17 jan 2011, 18:43

Aramis skrev:Jag blir mörkrädd när det hela tiden ska bytas till sämre grejer i redan perfekta bilar och förslag om att skruva motorvaggor stumt! Skruva ner spänningen till 11-12V så blir bilen mycket långsammare så slipper alla köpa onödigt krafs för att försämra köregenskaperna. Det är faktiskt så enkelt!!

King 21 Evo-motorn är en extremt fin motor med bra vridmoment och det är en motor som håller. Att byta ut den är för mig otänkbart! Likaså däcken är helt perfekta för både Scalextric- och Ninco-bana så om någon kunde testa bilen på lägre spänning så kommer vi upptäcka att den blir mer lättkörd och rolig även efter 30 minuters sträckkörning! :up:


Duh.. klart man skruvar ner strömmen en smula... varför tänkte jag inte på det.. :Oops:
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Luftning av tankar bakom en racinklass.

Inläggav Kristian 17 jan 2011, 21:01

Eller så tillåter man slot.it handtag å så gör man inget med banan.
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: 12 dec 2006, 12:03
Ort: Västerhaninge
Klubb: TRS

Re: Luftning av tankar bakom en racinklass.

Inläggav Aramis 17 jan 2011, 21:41

Kristian skrev:Eller så tillåter man slot.it handtag å så gör man inget med banan.

Du menar ställbara handtag? Jo, då kan man ställa in så att den blir mer lättkörd.
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Luftning av tankar bakom en racinklass.

Inläggav Nico 17 jan 2011, 23:16

Ja, alla går o köper slot.it handtag!!! 8-o
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Luftning av tankar bakom en racinklass.

Inläggav Borgis 17 jan 2011, 23:39

Nico skrev:Ja, alla går o köper slot.it handtag!!! 8-o


Tja eller någonting annat modernt och användbart, kanske. 8)
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

FöregåendeNästa

Återgå till Tävlingar & bilbaneträffar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 44 gäster

cron