AROS 500 30/10 - RAPPORT

Här diskuteras allt som har med tävlingar och bilbaneträffar att göra.

AROS 500 30/10 - RAPPORT

Inläggav ScaleRacingReporter 01 nov 2010, 00:11

AROS500

Varje gång man far iväg på race så händer alltid det oväntade, på både gott o ont!... Det goda är ju att SpiceyHot håller öppet och behåller kvalitén, att hotellet erbjöd en diskodunksfri natt av sömn och dom hade väl valda drycker i receptionen... dessutom både eftermiddagsfika med pannkakor och middagsbuffé ingående i priset...vi missade tyvärr pannkisarna för vi höll ju på med tuffa tester inför den på lördagen analkande tävling...

Inget rekorddeltagande, fjorton i SlotZ, kunde varit femton om inte Jonas behövt fara hem till Götet . Men vi som var kvar körde för Jonas också, hade varit kul att se mer av hans nya Klass2 ekipage, en Burström byggd Alfa som till synes var lika stabil och snabb som snygg, men vi räknar med att den luftas i Göteborg den 27/11. Göteborg fick efter en enkel omröstning äran att arrangera finalen som skulle körts i Åtvidaberg. Efter finalen kommer även att hållas ett rådsmöte som kommer att ge oss riktlinjerna för hur och var vi kör tävling nästa år... så det gäller att vara med och framföra sina åsikter!

För att då återgå till racet där vi körde i ordningen Klass1, Klass2 och SlotZ, när besiktningen var avklarad så bär man med sig i minnet att en del blir tydligen aldrig klara i tid... som någon av dom sena sa ” här har man gått omkring o lökat hela fredagen för att upptäcka att SlotZ Mazdan inte funkar bra”... noterat är i enligt reportern vassa ögon också en försämring av utseendet på redan körda bilar... man får laga dom med lämpliga metoder, man får måla sina inserts, man måste inte komma med Mustanger som ser ut som en folkracebil :) ... mitt modellracinghjärtat lider lite och vill se lite bättre stil på grejerna... jag menar tänk om nån tror det är en saloontävling... huh.. så gott folk se nu till att laga grejerna till nästa race... backspeglar och torkare behöver inte ersättas på SlotZ men resten ska baske mig vara med... efterbesiktningar kommer...

Så ja, då halkar vi tillbaka till racet, kval Klass1... hmm inte gick det som undertecknad tänkt sig vad det gäller farten på Camaron men gav en tredje kvalplats ändå... bara fem hundradelar mellan kvaltvåan och kvalsexan... jämt? Ja cirka!

1) Ove Halvarsson, Corvette -53 6.615
2) Christer Burström, Capri -73 6.931
3) Torbjörn Lundkvist, Camaro -69 6.968
4) Roger Fröberg, Cortina -65 6.974
5) Lasse Maté, Camaro -69 6.976
6) Mats Augustinsson, Corvette -53 6.981
7) Sven Willman, Dino 7.270
8) Ingvar Nyqvist, Ford ??? 7.292
9) Nicklas Lindblom, Corvette -69 7.366

Nic tappade ena hjulet redan på uppvärmningvarvet så hade inte om om varit så hade det nog blivit en snabbare tid noterad... Ove onödigt snabb men finns många som vill komma dit så framtiden kommer bli tuff för Oves just nu snabba Corvette... mycket tuff :) ...

När det var racedags så satte Ove fart och vi andra fick se på... Christer var närmast men tio varv efter... detta är en stor marginal! Roger tog sin kräkbruna Cortina in på tredje plats ytterligare sex varv efter. Niclas hade som sagt bättre fart än vad kvalet visade och varvet efter noterar jag fjärde plats för honom. På femte reste sig den annars oftast slagne göteborgaren Maté som segrare i Camarofighten med säkert två decimeter... så femte för honom och sjätte till eder rapportör. Mats rullade på och kom sjua med 313 varv, Sven åtta trots Ferraripower, en Schwänn som för övrigt föreslår att vi kör mer Klass1A... hehe den gubben har smak! Ja, så vare då FolkraceIngvar på sista och åttande plats. Skiljde mer än trettio varv mellan först och sista plats. Bara att konstatera att min bästa klass e förstörd, men Ove är duktig så det är bara för alla att lyfta hatten och gratulera till dagens seger.

1) Ove Halvarsson 337.20
2) Christer Burström 326.50
3) Roger Fröberg 320.35
4) Niclas Lindblom 319.60
5) Lasse Maté 318.42
6) Torbjörn Lundkvist 318.40
7) MatsAugustinsson 313.00
8) Sven Willman 309.59
9) Ingvar Nyqvist 305.44

Klass2 då, jodå där är han också han Halvarsson, kvalet tog han här också men hela denna klass är mycket jämnare men fjorton hundradelar skiljde honom och tvåan Nicklas i alla fall.

1) Ove Halvarsson, Porsche 917 6.584
2) Niclas Lindblom, Poesche 917 6.729
3) Lasse Maté, Ford GT40 6.754
4) Christer Burström, Porsche 917 6.834
5) Roger Fröberg Ferrari 512 6.894
6) Torbjörn Lundkvist, Chaparral 2 6.912
7) Sven Willman, Ford J 7.086
8) Robin Lundmark, Porsche 917 9.143
9) MatsAugustinsson, Porsche 7.250
10) Ingvar Nyqvist, Porsche 917 7.457

Kördes i två omgångar med fem i varje. I första omgången körde vi som inte var allt för snabba under kvalet och med följande resultat, där jag själv överraskade mig själv men inte minst stallchefen som lånat ut Chappisen till undertecknat. Jag tackade för förtroendet och lotsade den till en tredje plats totalt och blev därmed bättre placerad än Niclas själv. Inget som spelade någon roll eftersom Niclas är första årets totalsegrare i Klass2. Gratulerar!

Andra omgångens deltagare var raska i början men sen kunde jag som kurvvakt konstatera att allt fler föll i ett långsammare tempo. Så här blev det...

1) Ove Halvarsson 346.60
2) Christer Burström 335.50
3) Torbjörn Lundkvist 330.10
4) Lasse Maté 328.95
5) Niclas Lindblom 328.85
6) Roger Fröberg 328.65
7) Robin Lundmark 324.30
8) Ingvar Nyqvist 314.40
9) MatsAugustinsson 314.00
10) Sven Willman 311.00

Och så till storklassen med fjorton deltagre, SlotZ. Många är på jakt efter honom här också, seriens ledare kan inte vila någonstans, men har man stuckit ut näsan så kan det bli varmt om öronen. Nic var mest på i kvalet med mig straxt efter och den jagade någon tiondel efter...

1) Niclas Lindblom, Porsche 962 6.592
2) Torbjörn Lundkvist, Porsche 962 6.595
3) Ove Halvarsson, Merscedes C8 6.709
4) Christer Burström, Mazda 727 6.744
5) Robin Lundmark, Mercedes C8 6,792
6) Roger Fröberg, McLaren F1 GTR 6.922
7) Mats Augustinsson, Honda NSX 6.927
8) Lasse Maté, McLaren F1 7.006
9) Marcus Andersson, McLaren F1 GTR 7.035
10) Ingvar Nyqvist, Porsche 962 7.035
11) Marcus Gyllsten, McLaren F1 GTR 7.044
12) Jesper Augustinsson, Toyota 7.059
13) Sven Willman, McLaren F1 GTR 7.122
14) Kent Gyllsten AstonMartin DBR9 7.577

När det hela väl rullade igång igen så fanns det ytterligare en aktör som ville leka, nämligen ljuset från norr, än så länge den enda som bor norr om Rångsta om mina geografiska kunskaper är dom rätta... Christer hyvlade av oss ganska rejält även om eder undertecknad var förvånad över sitt eget kvalsresultat och likaså början av tävlingen så räckte detta inte för att hålla honom stången utan fick vackert se på när han passerade flera gånger. Fick ägna mig åt att försvara mig för underifrån kommande krafter.. kankse inte hin håle men väl Roger som återigen visade att hans McLaren är snabb.. ja eller han och bilen i kombination... fjärde platsen fick den goa gubben från Götet ta hand om, Lasse blev fyra... Rångsta Resin & Rentalracing med Nic som chaufför fick nöja sig med sjätteplatsen lite bekymrad över att inte greppet fanns kvar i kvalettan... och lika bekymrad blev väl serieladaren som med reservbil endast mäktade med en femteplats.. sent ska syndaren vakna... och besiktiga :)

1) Christer Burström 342.65
2) Torbjörn Lundkvist 338.05
3) Roger Fröberg 336.16
4) Lasse Maté 330.09
5) Ove Halvarsson 329.40
6) Niclas Lindblom 324.50
7) Robin Lundmark 324.05
8) Marcus Andersson 323.12
9) Marcus Gyllsten 321.20
10) Ingvar Nyqvist 318.88
11) MatsAugustinsson 316.06
12) Sven Willman 314.19
13) Jesper Augustinsson 260.19
14) Kent Gyllsten 217.00

Ja då var det rapporterat för näst sista gången i år, bara Göterborgs finaler återstår och det kommer att bli en hejdundrande fight in i det sista vem som kommer att stå som segrare... fyra är kallade att utmana Ove 98p, Niclas 94p, Roger 88p och Lasse 70p... alla dom kan vinna!!! Vi andra som slickar våra sår... Sven har till och med börjat operera redan i forskningsyfte har jag läst... medan andra har tittat på tung Nascarracing från Talladega och skrivit rapporter... Lasse har gått på muggen och Kent har förstått att alla skruvar ska var fastdragna...

Så nu ser vi fram mot Götet och jag hoppas att alla som har den minsta möjlighet att komma gör det för vi ska bestämma hur nästa säsong ska se ut!

ScaleRacingReporter
ScaleRacingReporter
Kurvvakt
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 09 nov 2009, 19:11

Återgå till Tävlingar & bilbaneträffar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 39 gäster

cron