Här kommer referatet!!!!
Referat Deltävling 4:
När vi kom till SRSoWÖ’s lokaler i Örebro, blev vi glatt överraskade.
En snygg layout som dessutom var krävande för både bil o förare, samt snyggt uppbyggt landskap.
Banan var dessutom rengjord och avtorkad…..mao så var den snorhal med våra gummidäck.
När alla deltagarna hade kommit, beslutades det om en förlängd träning med 1 timme saå att banan återfick en del av sitt grepp igen.
Mycket uppskattad träning tror jag.
Överallt så ropades det diverse svordomar över banans utformning, däckens vara eller inte vara och så denna !”#¤%&/ backen innan velodromen/rakan.
Deras datasystem är bara i testformat än, version 0,5 , så vi beslöt att köra efter deras regler och tolkningar.
Det innebar lite diskussioner i början men ordnade sig bra till slut ändå.
Vi körde crash & Burn över 3 varv, vilket innebär att crashar du så är det färdigåkt för det heatet.
5 förare per omgång och 1 förare står över 1 heatomgång.
(I praktiken innebär det 16 heat, 4 heat på varje spår)
Då detta var en ny bana och hemmaförarna hade ett stort övertag, så lottades startordningen denna gången
GU grupp 1:
Thomas Werner hade inledningsvis problem med fästet, som oss alla andra, men löste det snyggt genom en ny bakaxel från Scalextric’s Viper. Bra fäste blev det men också tyvärr alldeles för mycket utstick.
Thomas bytte tillbaka och hade sedan lite problem med sitt fäste resten av dagen.
Sista platsen i grupp 1.
Bengt Bergren hade med sig stora plånboken till Örebro och shoppade Slot.It grejer för att få bilen att gå bra.
Det gjorde den och trots problem med chassit, tog Bengt en 4:e plats i grupp1.
Karin kom med en ny bil som oss andra att bli gröna av avund. Den var nästan helt tyst, suverän väghållning och var dessutom otroligt snabb. Karin var som vanligt lugnet själv och snöt 3:e platsen
Sven Willman hade fått fatt i nya ProSlot slicks från Pendleslot. Det, tillsammans med sin Speedster-preppade NINCO-merca, gjorde honom livsfarligt snabb i GU. Position 2 för honom.
Hemmaföraren Bengt Ström hade, dagen till ära, släng ihop en ProSlot Porsche med fantastiskt bra köregenskaper. Den var snabb och tyst och förde Ström till seger i Grupp 1.
GU Grupp 2:
Thomas Åkesson släppte ner sin FLY Marcos på banan med orginalhjul. Det visade sig vara en total katastrof.
1 par SlotIt bakdäck lånades raskt och greppet kom tillbaka. Ny bana, nytt underlag och samma gamla avåkningar, gjorde att Åkesson hamnade sist i grupp 2.
Thomas Persson laddade friskt med NINCO Callaway’en. Speedstermotorn var som vanligt snabb och Bilen hade väldigt bra väghållning/grepp. TP gillade dock inte kurvan efter den långa, långa raka utan botaniserade friskt bland landskap, däcksbarriärer och åskådare, 4: plats för honom
Tom Clarqvist hade inför denna tävling investerat i ett nytt chassi och en hel del Slot.It-komponenter. Men vad hjälper det när chassit var sprucket vid ankomsten från Pendleslot…
Mycket laborerande med däck gav honom ändå hyfsat med grepp och en limpistol löste temporärt chassiproblemet. Rolig bana med allt för mycket barnasinne kvar, gav Tom en 3:3 plats i grupp 2.
Erik Malmcrona kom med sin hypernabba NINCO Audi-TT, som nu blivit ännusnabbare med hjälp av en Speedstermotor. Det viskades även om en hemlig formula för att hålla däcken fräscha.
Snabba och säkra varv gav Erik en 2:a plats i grupp 2.
Hemmaföraren Johan Mollberg var helt outstanding med sin ProSlot Ferarri 360.
Trots fel drev och ett oljud värre en ett startade JAS, tog Johan enkelt hem segern i grupp 2.
Efter att ha slagit ihop resultaten i grupperna, blev finalfördelning enligt följande:
1)Johan Mollberg 92 Direkt till A-final
2)Bengt Ström 66 Direkt till A-final
3)Sven Willman 53 Direkt till A-final
4)Erik Malmcrona 52 Direkt till B-final
5)Karin Lundell 49 Direkt till B-final
6)Bengt Berggren 40 Direkt till B-final
7)Tom Clarqvist 38 Direkt till C-final
Thomas Werner 31 Direkt till C-final
9)Thomas Persson 30 Direkt till C-final
10)Thomas Åkesson 28 Direkt till C-final
C-Finalen blev tät om den sista platsen till B-finalen.
Tom Hade fått ordning på sakerna och plockade heatseger efter heatseger.
De tere Thomas’arna, Werner, Åkesson och Persson, hade täta fajter och det avgjordes inte förrän i sista omgången.
Werner åkte tyvärr av lite för ofta och blev för mycket efter de andra för att kunna hämta in.
TP och Åkesson följdes åt men Åkesson fick ge sig i sista omgången efter att TP tagit hem 1 heatseger samt snabbaste varv. Åkesson hade också 1 heatseger men även 2 sistaplatser.
Tom och TP avancerade vidare upp till B-final
B-finalen visade sig bli lika tät som i C.
Karin hade det lite tuffare nu och inledde med 2 sistaplatser i första omgången.
Trots flera heatsegrar senare , blev avståndet för stort att hämta in. Lite synd på en annars strålande körning.
Bengt inledde starkt med sin nyligen uppdaterade bil. låg länge upp i toppen, totalt sett, men tappade massor på de avslutande racen. Snodde 4:e platsen med 1 poäng före Karin.
Thomas Persson gjorde en riktigt bra mittre del av B-finalen…..tyvärr var inledningen och slutet sämre.
Flera avåkningar i sista omgången, bäddade för en 3:e plats i B-finalen.
Tom körde ganska stabilt och undvek att köra av så mycket som under GU.
Med lite tur avancerade han upp till en A-final.
Erik Malmcrona hade dock ett litet övertag med sin ultrasnabba Audi TT. En närmast överlägsen seger i B-finalen för honom, förde även Erik upp till A-final.
A-finalen
Nu skulle det avgöras åter en gång.
Kunde någon rå på hemmaförarna’s 10-åriga försprång på Malmgatan Autodrom???
Det var svårt för Tom och Sven att försöka rå på dessa 3 träbanefantomer.
De gjorde sitt bästa, men fick tyvärr nöja sig med smulorna efter de andra.
Det var jämnt och efter många o långa bataljer dem emellan, stod det klart att de fick dela på 4:e platsen.
Johan, Erik och Bengt Ström var mer jämnspelta och hade stundtals hårda fajter ända över mållinjen.
Erik och Bengt var de som förlorade mest på fajterna och Johan drog ifrån i toppen med heatseger efter heatseger.
Dock var det nervöst i sista omgången då Erik var den som skulle stå över.
Skulle Bengt’s attacker kunna hota det lilla försprång som byggts upp???
Svaret var nej.
Bengt slutade trea bakom Erik med endast 4 poängs marginal.
Johan var dagens suverän med överlägset mest heatsegrar och snabbaste varv.
En rättvis vinst…fast vi andra kommer att jaga Johans skalp nästa gång vi möts, var så säkra.
I lagtävlingen tog SRSoWÖ en förkrossande seger med 286poäng, på bara 2 man.
Team West tog andra platsen på 259 poäng.
3:a blev EMSAC på 150 poäng med en man kort.
Habo's Scalextric's tog sista platsen med 2 man kort idag.
En bra dag med väldigt mycket köra.
Tack till SRSoWÖ som ställde upp med bana, kunskap, delar, fika och en tät racing.
Väl mött i Karlskoga för deltävling 5
/Tom Clarqvist