I Karlskoga spikades den första klass vi ska tävla med i svensk modellbilsracing, Slot Z.
Tanken är att introducera modellracingen i Sverige. För att göra detta har vi tagit fram ett reglemente, som härmed publiceras. Observera att vi skriver reglementet av återvunna elektroner, inte sten, så har vi åsikter om reglerna så går dom att skriva om.
I de första revisionerna av dessa regler kommer jag att flika in kommentarer om reglerna, varför en del saker tillåts, varför en del saker rekomenderas, och så vidare.
Slot Z Sverige
Revision 1
Grundregel:
Vi kör bilbana för att det är skoj.
Grundregel 2:
Allt som inte är uttryckligen tillåtet i dessa regler är förbjudet.
Tekniskt reglemente:
Kaross:
Endast Mini-z hårdplastkarosser från Kyosho är tillåtna.
Tillåtet med alla modeller av dessa.
Rek: Som i all racing är en bil med låg tyngdpunkt snabbare. En bred bil är snabbare än en smal. I slotracing är en bil med längre avstånd från pickup-bakjul stabilare.
De enda föränringarna som får göras är på insidan för att fästa chassiet, samt göra plats för pickupen.
Undantag: För en del karosser kan mer arbete krävas. kontrollera med tävlingsledning om det är OK. Hittills endast en kaross som kräver detta, Mazda Gp.C
Karossen ska se ut som en tävlingsbil, minimikrav är att startnummer finns på bilen. Man får lackera och dekalera bilen så länge denna regel följs.
Lampor får monteras in.
Inga delar får ersättas med kolfiber, lexan eller liknande.
För att fästa chassiet får man använda valfri lösning.
Rek: Vanligaste metoden att fästa chassiet och karossen är att klistra skumgummi i karossen och sen klistra chassiets karossfästen i dessa.
Om bilen skadas under tävling får man köra vidare, så länge minimivikten inte underskrids.
Bilen skall repareras till nästa tävling. reparationer skall inte på något sätt ge en fördel, exvis genom att karossen blir lättare.
Kommentar: Kyosho gör snygga, stryktåliga karosser.
Chassie:
Endast serietillverkade chassien är tillåtna. Chassiet får rätas upp innan montering.
Rek: Chassiets delar kan vara krokiga vid leverans. Man får självklart då fixa detta genom lämpliga metoder för att få chassiet att fungera som tänkt.
Kaross måste täcka hela chassiet när man ser på bilen ovanifrån. Detta medför att hjulen ej får sticka ut ur hjulhusen.
Minimal markfrigång för hela bilen förutom pickup-braid är 1.0mm på träbana, 1.2mm på plastbana. Tävlingsarrangören har rätt att sätta en högre gräns.
Braid, pickup, skruvar, kablar är fria.
Magnet får ej användas.
Axlar/utväxling:
Endast solida 3mm axlar av stål är tillåtna. Maximalt två axlar.
Kommentar: Inga delade framaxlar, inga differentialer.
Drev o pinjong är fri, både till fabrikat och utväxling.
Rek: ca 12:40 brukar fungera för oss, men det är förstås beroende på din bil och vilken bana du kör på.
Lager är fria. Lager får limmas fast i chassiet.
Kommentar: Olimmade lager gör att specialverktyg krävs för att linjera upp lagren. Limmade lager gör att det är lättare utan verktyg, men du riskerar att få lim i lagren, så var försiktig.
Rek: Kullager är hållbara, har låg friktion, men kostar mer än bronslager.
Motor:
Endast en typ är tillåtna, Mabuchi FK-130SH. Denna säljs under namn som Fox, F10, FireFox.
Texten på motorn som identifierar den måste kunna läsas, får ej täckas.
Extra kylare får monteras, men får ej limmas fast.
Rek: De i tyskland klassade motorerna Fox, F10 vet vi är jämna i kvalitet.
Fälgar:
Bak: Max 16mm bred fälgbana, fri diameter.
Fram: Max 11mm bred fälgbana, fri diameter.
Bakdäck:
Bredd max 15mm.
Endast PU-gummi tillåtet. Populära märken är Wiesel, Dickel, Ortmann mfl.
Rek: Bör slipas till rätt diameter med en svag kona, så att ytterdiametern är något mindre än diametern på insidan. Jag brukar använda 0.5 graders koning. Detta gör så att i en kurva när bilen kränger får du perfekt anliggningsyta.
Framdäck:
Minimal anliggningsbredd är 6mm.
Framdäck får EJ slipas koniskt.
Anläggningsytan får lackeras eller förseglas med snabblim.
Däck allmänt:
Däck får ej behandlas med någon vätska förutom vatten, vare sig för rengöring eller för att förbättra greppet.
Diametern skall anpassas till hjulhustes öppning. modellbilar ska vara snygga och se ut som sina förebilder.
Dekaler på däcken får skyddas med lack.
Kommentar: En bra metod att göra ren däcken är att dra dem mot en remsa med dubbelsidig mattejp. Vanlig mattejp lämnar inte något klister på däcken. Att använda någon tejp som lämnar klister efter sig vore ytterst ogentlemannaaktigt.
Vikt:
Minimivikt 185g. Gäller under hela tävlingen.
Vikter för att uppnå minimivikt är fria. Måste fästas säkert, tänk på att en för lätt bil är illegal.
Rek: Skruva eller limma vikerna. Vanligtvis går dessa bilar bättre med vikten baktill på chassiet.
Banspänning:
Dessa motorer trivs bäst med en spänning under 12V, så arrangörerna bör använda spänningsaggregat som kan leverera detta. Ange banspänning i inbjudan till tävlingen.
Vad gäller grundläggande regler för bilbanetävlingar så gäller dom här med:
Handtaget får ej kunna höja spänningen till bilen, i övrigt fritt. Tävlingsarrangören bör i inbjudan berätta hur man kopplar in sitt handtag på deras bana, vilken färgmärkning, och på vilken sida av spåret som den positiva matningen sitter. Detta underlättar för de tävlande att vara förberedda när tävlingen går av stapeln.
Om din bil går sönder så stoppar vi inte tävlingen för att du ska kunna reparera, utan du får göra det medan alla kör vidare.
Kommentar: Vanligtvis får man inte meka med sin bil från besiktning tills dess att du har påbörjat din körtid, eller under spårbyten, eller mellan omgångarna. Nu när många är nybörjare tycker jag att vi ska vara lite flexibla. Detta är upp till tävlingsarrangören.
Några exempel på karosser: