Funderingar runt gemensamt reglemente...

Här diskuteras allt som har med tävlingar och bilbaneträffar att göra.

Funderingar runt gemensamt reglemente...

Inläggav Ghost 05 nov 2004, 21:23

Hej på er, som en del har märkt har jag initierat en diskussion om huruvida vi kan bygga ett gemensamt reglemente flr 1:32 RTR, dvs för de bilar vi vanligen kör från Scalextric, Fly, Ninco, SCX etc.

Nu kör jag själv (blank) träbana, och har av diverse skäl inte ännu någon plastbana, så jag har ett hyfsat grepp om vad som behövs på träbana och klarar en kvalificerad gissning vad gäller plastbana (inkl magnatraction).
Och jag har delat upp funderingarna i Bana, Kaross, Framvagn, Motor, Bakvagn, Chassie resp Magnet.
Låtom oss se vad vi kan komma fram till, för ett gemensamt reglemente underlättar otroligt för att komma till varandra å rejsa.

BANA

Kaross
Gemensamt för de flesta karosser är att de "rider" för högt.
Lämpligt torde då vara att tillåta kortning av stolparna, ner till vad hjulen tillåter.
Det är en enkel, och i vissa fall nödvändig, modifikation.
Att det finns andra typer av karosser är ju fullt sant, men eftersom detta handlar om RTR-bilar så hamnar de vacuum-formade karosserna i en annan diskussion...)
Vad annat?

Framvagn
På träbana är löst hängande framvagn ett elände, det är ett absolut måste att fixera framaxeln för att bilen inte ska "dippa" ur spår. Detta drabbar oxå bilar med individuell upphängning, det glappar i den. På en del bilar omöjlogt att göra något åt... eftersom en fast axel skulle behöva gå igenom motor eller stolpe...
Annars så borde ett krav vara att framhjulen ska rulla vid färd.
Vad annat?

Motor
Håller man sig till NC2 resp E17 (Mab-S & P-1) så går det hela jämnt upp, åtminstone på träbana. Är det likadant med magnatraction?
Tillåter man "tyngre" motorer så börjar det snabbt bli en uppsjö, bara att byta från E17 till ProSlot's Evo2 ger den uppgraderade bilen ett rejält övertag.
Vad annat?

Bakvagn
Det finns vad man kunde kalla en standard för utväxling, dvs 9:27. Behåller man den så slipper man mycket.
Problemet är att kvaliéen på bakvagnar diffar... Allt från ojämna fälgar och dito plastlager, till perfekta drev, lager, axlar och svarvade fälgar.
Ska man utesluta kvalitativt överlägsna standardprodukter, på bekostnad av undermåliga standardprodukter?
Eller ska man tillåta "överinvestering"? Dvs ett första steg mot prylhysteri...
På däcksidan har jag inte så mycket att säga, annat än att blank träbana kräver silikon för skönt rejsande.
Sedan återstår spårvidd, men varje bil har ju redan en...
Vad annat?

Chassie
Man kan säkert göra massor hör, personmligen skulle jag lätta det så mycket som möjligt, men då skulle tyngdpunkten åka uppåt...
Många skulle säkert vilja sänka, men det är nog att ta i...
Vad annat?

Magnet
Det lättaste området, samtidigt möjligen det svåraste.
Parametrarna som finns här är Styrka, Form, Placering resp Höjd (över banan).
Med två lika starka magneter, där en är rund och en är rektangulär, vilken väljer du? Den på tvären satta rektangulära naturligtvis.
Kan det vara så enkelt att man entypar Styrka, Form resp Höjd? Och nöjer sig med det? Per definition blir de då alla lika.
Ja, man får möjligen pilla lite. Men knappast mer än vad man har i tuben med superlim... (Som man ändå har eftersom man vill fixera bakaxellagren...)

Ja go vänner, det här var ett par funderingar på vad som kan behöva funderas på för ett gemensamt reglemente.
För allas vår hobbys skull tror jag att det är en bra sak...
Och ska det bli ett vettigt genomslag så behöver vi prata om det, prata om det med någorlunda öppna ögon...

Vroom!
Erik :beer:
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Återgå till Tävlingar & bilbaneträffar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 36 gäster

cron