Super-GT 1:5

Här diskuteras allt som har med tävlingar och bilbaneträffar att göra.

Super-GT 1:5

Inläggav Ghost 24 sep 2006, 20:00

Bild
Kod: Markera allt
Heat 1:
09-24-2006    12:37:02
EM 301  TP 201  PB 411  XX 101     7.82
KL 201  PB 311  EM 401  XX 101     7.67
TP 201  EM 311  KL 411  XX 101     8.03
PB 411  KL 311  TP 201  XX 101     7.64

Heat 2:
09-24-2006    15:53:36
PB 411  KL 201  TG 301  TP 101     7.56
EM 301  TP 101  PB 411  TG 201     7.62
KL 101  TG 411  EM 311  PB 201     7.58
TP 101  PB 411  KL 301  EM 201     7.66
TG 311  EM 411  TP 111  KL 201     7.71

Heat 3:
09-24-2006    17:39:40
PB 411  KL 301  TP 101  TG 201     7.53
EM 201  TG 401  PB 311  TP 101     7.46
KL 201  TP 101  EM 401  PB 311     7.59
TG 301  PB 411  KL 211  EM 101     7.41
TP 101  EM 411  TG 311  KL 201     7.60

Kod: Markera allt
Resultat:
39    Pär B     49    14    17    18
18    Erik M    37    11    14    12
6    Thomas G  31     4    14    13
23    Karin L   29    11     8    10
32    Thomas P  15     6     5     4

Kod: Markera allt
Ställning:
Nr  Förare   Poäng  Race 1  Race 2  Race 3  Race 4  Race 5
39  Pär B     10      10       
18  Erik M     8       8       
6  Thomas G   6       6       
23  Karin L    5       5       
32  Thomas P   4       4       


Åsså Borgis tur att skriva referatet.

Tack för dagens rejsande!
/Erik
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Ghost 04 okt 2006, 14:56

Och enligt samma princip som för GTR...
Bild
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Borgis 06 okt 2006, 09:03

Här kommer ett "lätt försenat" referat... ;)

Dags för en liten tillbakablick på en lång dags kul Super-GT-rejsande. I strålande septembersol äntrade vi lokalen vid lunchtid. Kanske bidrog det vackra vädret till att endast fyra rejsers kom till start till att börja med?

Dagen till ära hade Karin begåvats med en mycket snyggt nylackerad bil. Skulle glädjen över att äntligen köra en bil i favoritfärgen kunna hjälpa henne till några extra poäng? TP som bytt chassie på sin bil dagen till ära, verkade nöjd med förändringen redan under uppvärmningen. Eriks bil lät ganska mycket och kanske borde han kommit ihåg sina egna ord ifrån inbjudan. :p ” Lokalen: Som nämnts tidigare är banan svårvaktad, likaså är det trångt om mekplatser, så se till att ha bilen i skick innan ni åker... :Wink:”
Nåväl, han hade haft fullt upp med Karins bil samt att bygga ett snyggt, lättanvänt restriktionsreglage till banan. All heder för det!! Lite mer TLC till bilen så blir han inte lätt nästa gång. Pär hade i varje fall tagit fasta på detta. Hans bil pep som ett hungrigt marsvin längs banan. Hur skulle detta sluta?

Eftersom våra rejs körs med track call vid avkörning behövs en rejsledare och de fyra första heaten kördes således bara på tre spår och därmed fyra heat. Tävlingsledningen bestämde att heaten skulle köras med fasta handtag. D.v.s. tre körhandtag pluggades in och de användes sedan på samma spår av olika förare under alla heat. Detta för att jämna ut effekten av olikheter i körhandtagen. Ett par av oss saknar transistorhandtag och fördelen med att köra med dem har visat sig tydligt vid tidigare rejsande. Vi bestämde också att slopa bonuspoängen för minst avåkningar för att få upp tempot i rejsandet något.

Under de första heaten brottades förarna med en hel del damm på banan och en koll i resultatlistan på tiderna för snabbaste varv verifierar säkert att banan blev bättre ju fler varv som kördes. Tiderna för snabbaste varv låg runt 8 sekunder och skvallrade om att det skulle bli hårda snabba 30 varv i de flesta heaten. Flera riktigt tuffa fajter utspelades även om det stundtals blev lite glest på banan. Pär vann två av fyra heat och Karin och Erik delade på de andra. Poängen fördelade sig som följer: Pär B 14, Erik och Karin 11 och Thomas P 6.

Efter första omgången hölls lunch- och TV-rast. Kebabrullar och Pizzor inmundigades och gav energi för vidare rejsing. Under det påföljande DTM-kaffet (Heja Ekström, bu för Schnajdörr) anslöt även Thomas G som av tävlingsledningen tilldelades 4 poäng för första omgången. Detta för att sporra lite inför de två omgångar som återstod.

Pausen gav även tillfälle till lite mekande och Erik tog tillfället i akt att få fast sina bakaxelbussningar. Det hjälpte något och tillsammans med lite ”magisk” rosa olja blev bilen ännu lite bättre. En annan som verkligen hade nytta av ”oljebytet” och lite mek under huven var Karin som nu verkligen fick fart på bilen.

Inför omgång två bestämdes att resterande heat skulle köras med individuella körhandtag, för den personliga kontinuitetens skull. Vi kände att byta mellan olika handtagstyper störde lite för mycket. Erik lånade storsint ut sitt eget transistorhandtag till Pär, vilket den sistnämnde är mycket tacksam för. Själv sade Erik sig vara helt nöjd med diodhandtaget han valde i stället. Med fyra bilar på banan blev det lite tätare rejs än under första omgången. Det märktes att banan blivit renare under det första heatet och även den ökade adrenalinhalten i blodet gjorde sitt för att sänka varvtiderna. Den slopade ”avkörningspoängen” gjorde dessutom att man nu hellre jagade poäng för snabbaste varv och därför skärptes sinnena säkert ett snäpp. Varvtider mellan 7.56-7.71 talar sitt tydliga språk. Pär hade grym fart på bilen även under denna omgång och tog hem heat ett och två och fyra. Thomas G som lätt jetlaggad ändå snabbt kom upp i race pace vann heat tre före Erik som nu fått lite bättre ordning på sin bil och strax tog hem heat fem. Noteras kan i detta heat att tre förare fick snabbaste varvpoäng (7,7s) Karins snygga ”gula fara” gick nu otroligt bra och hon verkade trivas bra med den. Hon sa flera gånger hur roligt hon hade. ;) Poängfördelningen denna omgång: Pär B 17. Erik M och Thomas G 14, Karin 8 och Thomas P 5.

Paus igen och lätt underhåll av bilarna. 210 varvs körning kan sätta sina spår, men på de flesta håll verkade allting OK. Erik upptäckte dock att glappet i stort sett kvarstod sedan tidigare, eftersom bussningarna var slitna. Två fräscha bussningar och lite olja så var bilen tystare än någonsin. Ny placering av bakvingen blev det också. Tufft om inte annat. :)

Till avslutningsomgången började förarna bli något trötta. Att den tuffa koncentrationen tar på krafterna är helt klart. Varvtiderna under sista omgången skvallrar dock inte på något sätt om någon trötthet. Tvärt om faktiskt. Spannet 7.41-7.60 säger väl en del om hur fort det gick. Dagens snabbaste tid 7.41 sattes faktiskt, hör och häpna, av två förare under samma heat, nämligen Karin och Pär. Rejsen var nu om möjligt ännu hetare än tidigare. I heat två gick Thomas G segrande ur en tuff strid med Pär ända in på slutvarvet och i heat tre vann Erik snyggt på favoritspåret. De avslutande heaten vanns av Pär respektive Erik med var sin fullpoängare. Poäng: Pär 18, Thomas G 13, Erik 12, Karin 10 och Thomas P 4.

Summering: En rolig rejsdag med mycket snabb och krävande körning. Det är bra att ha allting i trim till första start. Banan fungerade klanderfritt förutom vid ett tillfälle då tidtagningsprogrammet kraschade. Det är ändå ganska imponerande med tanke på vilken relativt komplicerad anläggning det är. Bra jobbat Erik! :thumb: Totalsegrare för dagen blev Pär, med ett litet poänghopp ned till de andra men man får förmoda att inte skillnaden blir lika stor nästa gång. Eriks bil fungerade bättre och bättre. TG körde bara två omgångar och Karins bil var rent magiskt snabb mot slutet. Får Thomas P bara köra av sig lite rattrost så blir getingboet fullständigt. :)

Tack så hjärtligt för denna gång!

Förhoppningsvis blir vi några fler vid nästa SuperGTrejs den 19/11. Vågar man hoppas på lätt regn (inte snö) den dagen? Vem plockar ner Pär på jorden?
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Inläggav Ghost 15 nov 2006, 15:57

Vi ska göra vad vi kan för att plocka ner dig på jorden... :beer:
Och dags för det är det till helgen.

Åsså ett mycket senkommet tack för ett utmärkt referat! :beer: :thumb:

Missa inte den spännande fortsättningen!
Samling söndag kl 11!

/Erik
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav teepee 15 nov 2006, 16:18

Hmm... Tyvärr kan jag inte dyka upp på söndag :x Andra aktiviteter som familjen tycker är viktigare (o det är de troligen...) har dykit upp.

Lycka till och happy rejsing! :beer:
Användarvisningsbild
teepee
Mekaniker
 
Inlägg: 343
Blev medlem: 02 feb 2004, 19:59
Ort: Skövde

Inläggav Ghost 16 nov 2006, 18:40

Synd. :(

Vilka blir vi?
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Borgis 16 nov 2006, 19:15

Jag tänker komma i varje fall.
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Inläggav RaceTG 17 nov 2006, 08:04

Jag med!
Användarvisningsbild
RaceTG
Kartläsare
 
Inlägg: 954
Blev medlem: 31 maj 2005, 20:29
Ort: Göteborg
Klubb: FROG

Inläggav ZeeJay 17 nov 2006, 16:22

Hmm..kanske att jag kan...vad behöver jag för bil??

Går det bra med mina Ninco super GT?...om ni kommer ihåg vilka de är??
:?
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Inläggav Ghost 17 nov 2006, 16:28

Jo men visst, det är ju just dessa som körs i Super-GT, ju!
Alltså Ninco Super-GT (Honda, Toyota, Nissan och Mosler).
Den nya 360 Modena hör oxå hit.
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Borgis 17 nov 2006, 17:17

Gissa om vi behöver definiera inbjudningarna väl i fortsättningen. ;) :taunt:
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Inläggav Borgis 18 nov 2006, 20:49

Kära kollegor, jag måste tyvärr meddela att jag har fått förhinder i morgon. Hoppas att ni blir fullt fält ändå och att rejsingen blir god.

Hoppas att ni kommer att sakna mig. Jag kommer att sakna er. :(
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Inläggav RaceTG 19 nov 2006, 09:55

Som det ser ut nu så är det jag, ZJ, Erik & Karin.
Är det någon annan som kommer eller ställer vi in enl. Eriks mail?

/TG
Användarvisningsbild
RaceTG
Kartläsare
 
Inlägg: 954
Blev medlem: 31 maj 2005, 20:29
Ort: Göteborg
Klubb: FROG

Inläggav RaceTG 19 nov 2006, 10:08

Vi kommer att sakna dig också! Såg ju fram emot att fightas om förstaplatsen med dig!

/TG
Användarvisningsbild
RaceTG
Kartläsare
 
Inlägg: 954
Blev medlem: 31 maj 2005, 20:29
Ort: Göteborg
Klubb: FROG

Inläggav Borgis 19 nov 2006, 11:22

Hmm... tror ni att vi kan starta en timme senare och köra koncentrerat så att det inte tar hela dagen? I så fall kan det fungera ändå.
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Nästa

Återgå till Tävlingar & bilbaneträffar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster