Här kommer ett "lätt försenat" referat...
Dags för en liten tillbakablick på en lång dags kul Super-GT-rejsande. I strålande septembersol äntrade vi lokalen vid lunchtid. Kanske bidrog det vackra vädret till att endast fyra rejsers kom till start till att börja med?
Dagen till ära hade Karin begåvats med en mycket snyggt nylackerad bil. Skulle glädjen över att äntligen köra en bil i favoritfärgen kunna hjälpa henne till några extra poäng? TP som bytt chassie på sin bil dagen till ära, verkade nöjd med förändringen redan under uppvärmningen. Eriks bil lät ganska mycket och kanske borde han kommit ihåg sina egna ord ifrån inbjudan. :p ” Lokalen: Som nämnts tidigare är banan svårvaktad, likaså är det trångt om mekplatser, så se till att ha bilen i skick innan ni åker... :Wink:”
Nåväl, han hade haft fullt upp med Karins bil samt att bygga ett snyggt, lättanvänt restriktionsreglage till banan. All heder för det!! Lite mer TLC till bilen så blir han inte lätt nästa gång. Pär hade i varje fall tagit fasta på detta. Hans bil pep som ett hungrigt marsvin längs banan. Hur skulle detta sluta?
Eftersom våra rejs körs med track call vid avkörning behövs en rejsledare och de fyra första heaten kördes således bara på tre spår och därmed fyra heat. Tävlingsledningen bestämde att heaten skulle köras med fasta handtag. D.v.s. tre körhandtag pluggades in och de användes sedan på samma spår av olika förare under alla heat. Detta för att jämna ut effekten av olikheter i körhandtagen. Ett par av oss saknar transistorhandtag och fördelen med att köra med dem har visat sig tydligt vid tidigare rejsande. Vi bestämde också att slopa bonuspoängen för minst avåkningar för att få upp tempot i rejsandet något.
Under de första heaten brottades förarna med en hel del damm på banan och en koll i resultatlistan på tiderna för snabbaste varv verifierar säkert att banan blev bättre ju fler varv som kördes. Tiderna för snabbaste varv låg runt 8 sekunder och skvallrade om att det skulle bli hårda snabba 30 varv i de flesta heaten. Flera riktigt tuffa fajter utspelades även om det stundtals blev lite glest på banan. Pär vann två av fyra heat och Karin och Erik delade på de andra. Poängen fördelade sig som följer: Pär B 14, Erik och Karin 11 och Thomas P 6.
Efter första omgången hölls lunch- och TV-rast. Kebabrullar och Pizzor inmundigades och gav energi för vidare rejsing. Under det påföljande DTM-kaffet (Heja Ekström, bu för Schnajdörr) anslöt även Thomas G som av tävlingsledningen tilldelades 4 poäng för första omgången. Detta för att sporra lite inför de två omgångar som återstod.
Pausen gav även tillfälle till lite mekande och Erik tog tillfället i akt att få fast sina bakaxelbussningar. Det hjälpte något och tillsammans med lite ”magisk” rosa olja blev bilen ännu lite bättre. En annan som verkligen hade nytta av ”oljebytet” och lite mek under huven var Karin som nu verkligen fick fart på bilen.
Inför omgång två bestämdes att resterande heat skulle köras med individuella körhandtag, för den personliga kontinuitetens skull. Vi kände att byta mellan olika handtagstyper störde lite för mycket. Erik lånade storsint ut sitt eget transistorhandtag till Pär, vilket den sistnämnde är mycket tacksam för. Själv sade Erik sig vara helt nöjd med diodhandtaget han valde i stället. Med fyra bilar på banan blev det lite tätare rejs än under första omgången. Det märktes att banan blivit renare under det första heatet och även den ökade adrenalinhalten i blodet gjorde sitt för att sänka varvtiderna. Den slopade ”avkörningspoängen” gjorde dessutom att man nu hellre jagade poäng för snabbaste varv och därför skärptes sinnena säkert ett snäpp. Varvtider mellan 7.56-7.71 talar sitt tydliga språk. Pär hade grym fart på bilen även under denna omgång och tog hem heat ett och två och fyra. Thomas G som lätt jetlaggad ändå snabbt kom upp i race pace vann heat tre före Erik som nu fått lite bättre ordning på sin bil och strax tog hem heat fem. Noteras kan i detta heat att tre förare fick snabbaste varvpoäng (7,7s) Karins snygga ”gula fara” gick nu otroligt bra och hon verkade trivas bra med den. Hon sa flera gånger hur roligt hon hade.
Poängfördelningen denna omgång: Pär B 17. Erik M och Thomas G 14, Karin 8 och Thomas P 5.
Paus igen och lätt underhåll av bilarna. 210 varvs körning kan sätta sina spår, men på de flesta håll verkade allting OK. Erik upptäckte dock att glappet i stort sett kvarstod sedan tidigare, eftersom bussningarna var slitna. Två fräscha bussningar och lite olja så var bilen tystare än någonsin. Ny placering av bakvingen blev det också. Tufft om inte annat.
Till avslutningsomgången började förarna bli något trötta. Att den tuffa koncentrationen tar på krafterna är helt klart. Varvtiderna under sista omgången skvallrar dock inte på något sätt om någon trötthet. Tvärt om faktiskt. Spannet 7.41-7.60 säger väl en del om hur fort det gick. Dagens snabbaste tid 7.41 sattes faktiskt, hör och häpna, av två förare under samma heat, nämligen Karin och Pär. Rejsen var nu om möjligt ännu hetare än tidigare. I heat två gick Thomas G segrande ur en tuff strid med Pär ända in på slutvarvet och i heat tre vann Erik snyggt på favoritspåret. De avslutande heaten vanns av Pär respektive Erik med var sin fullpoängare. Poäng: Pär 18, Thomas G 13, Erik 12, Karin 10 och Thomas P 4.
Summering: En rolig rejsdag med mycket snabb och krävande körning. Det är bra att ha allting i trim till första start. Banan fungerade klanderfritt förutom vid ett tillfälle då tidtagningsprogrammet kraschade. Det är ändå ganska imponerande med tanke på vilken relativt komplicerad anläggning det är. Bra jobbat Erik!
Totalsegrare för dagen blev Pär, med ett litet poänghopp ned till de andra men man får förmoda att inte skillnaden blir lika stor nästa gång. Eriks bil fungerade bättre och bättre. TG körde bara två omgångar och Karins bil var rent magiskt snabb mot slutet. Får Thomas P bara köra av sig lite rattrost så blir getingboet fullständigt.
Tack så hjärtligt för denna gång!
Förhoppningsvis blir vi några fler vid nästa SuperGTrejs den 19/11. Vågar man hoppas på lätt regn (inte snö) den dagen? Vem plockar ner Pär på jorden?
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.