Premiärtävling Slot.it Grupp C
Nu är det äntligen dags att öppna dörrarna för race hos Tuna Devils Slotracing! Tävlingsklassen som ska köras är Slot.it Grupp C och tävlingsformatet blir klassiskt - varje person ska köra 10 minuter i varje spår.
Datum: Söndag 10 oktober (10-10-10).
Klass: Slot.it Grupp C.
Raceformat: 4x10 minuter.
Startavgift: 100 kr för icke medlemmar.
Anmälan: tunadevils@gmail.com
Adress: Vasavägen 15, 633 56 Eskilstuna
Hålltider:
¤ 09.00 Lokalen öppnas.
¤ 09.00-10.15 Fri träning.
¤ 10.15-10.30 Besiktning – Parc Fermé.
¤ 10.30 Race-start!
¤ Vid halvtid tar vi en kortare lunch.
¤ Ca. 14.30 Prisutdelning.
Tillåtna bilar: Samtliga Slot.its Grupp C-modeller, vilka är följande:
Jaguar XJR9 LM, Jaguar XJR12, Lancia LC2, Mazda 787B, Mercedes Sauber C9, Porsche 956C, Porsche 956 KH, Porsche 962C, Porsche 962C KH och Toyota 88C.
Reglemente
För att kunna tävla på lika villkor behöver vi några regler att luta oss mot. Här nedan följer några rader vad som är tillåtet att göra med bilen och det som inte finns med är således förbjudet.
Chassi: Original. De två triangulära ”pusselbitarna” får tas bort. Brickor får användas för justeringar.
Kaross: Original. Vinge och lyktglas måste sitta monterat vid start. Vindskivor på Jaguar XJR9 samt XJR12 får tas bort. Självklart tillåtet att måla om karossen och även att montera in lysen! Sett ovanifrån skall karossen täcka hjulen.
Motorplacering: Endast inline.
Motorfäste: Samtliga för inline är tillåtna.
Motor: Dessa motorer är tillåtna:
¤ Slot.it Orange V12/3 - 21.500 rpm (Standard)
¤ Slot.it Ljusblå V12/3 - 19.500 rpm
¤ Slot.it Boxer - 20.000 rpm (Har utgått men är godkänd)
¤ Slot.it Boxer/2 - 21.500 rpm
¤ Slot.it Flat-6 - 20.500 rpm
¤ NSR Shark - 20.000 rpm
¤ NSR King - 21.500 rpm
¤ NSR King Evo - 21.500 rpm
¤ Ninco NC-5 - 20.000 rpm
¤ Scalextric SP - 20.000 rpm
¤ Sloting Plus Speed - 21.000 rpm
¤ Sloting Plus Speed 2 - 21.000 rpm
¤ Sloting Plus Rally - 18.000 rpm
¤ "Mabuchi" - 18.000 rpm
Det är tillåtet att tejpa, limma eller skruva fast motorn i motorfästet.
Drev: Valfritt.
Pinion: Valfritt.
Framaxel: Valfritt. Tillåtet att shimsa.
Bakaxel: Valfritt. Tillåtet att shimsa.
Lager: Valfritt. Tillåtet att limma fast i motorfäste.
Framfälgar: Valfritt. Inserts ska vara monterade.
Bakfälgar: Valfritt med maxbredd på fälg 10 mm. Inserts ska vara monterade.
Framdäck: Valfria gummidäck.
Bakdäck: Valfria gummidäck med maxbredd 12 mm. Tillåtet att limma fast däck på fälg samt slipa.
Pickup: Valfritt. Tillåtet att slipa och shimsa. Fjädrande pickup ej tillåten.
Braids/strömflätor: Valfritt.
Motorkablar: Valfritt.
Vikt:[/b ]Valfritt.
[b]Magnet: Nej!
Handtag: Valfritt icke ställbart.
Sportsliga regler
Om en bil får driftstopp under själva tävlingen pausas heatet och den drabbade tävlanden får några minuter på sig att hinna åtgärda felet. Övriga deltagande bilar måste stå kvar på banan orörda. Varje tävlande har endast en chans att pausa heatet vid driftstopp under hela tävlingen, övriga driftstopp måste repareras under heatets gång.
Efter avslutat heat bryts strömmen automatiskt och bilarna ska stå kvar på sin position. Den sträcka bilen har färdats under det senast påbörjade varvet ska tillgodoses.
Under tävlingen tillämpas Parc Fermé med ett litet undantag. Då heatet är slut efter att tävlingsledningen registrerat körsträckan är det tillåtet att ta upp sin bil, kika på den, justera braidsen om det behövs innan den lämnas till Parc Fermé. Detta för att förhindra driftstopp vidare i tävlingen. Vinge som eventuellt lossnat måste limmas fast igen i det här skedet! Tävlingsledningen tejpar däcken inför heaten.
Alla deltagare ska hjälpa till med kurvvaktning. Efter avslutat heat ställer sig de som nyss kört på angiven plats.
Väl mött på startlinjen!
/Anders Kvist
Tävlingsledare TDS