Sida 1 av 2

Serie 2012

InläggPostat: 15 nov 2011, 09:25
av Aramis
Med anledning av en annan tråd som berör en serie för 2012 med Scaleauto Porsche, Slot-Z och NSR Classic vill jag på ett nyanserat och statistiskt enkelt sätt dra igång en liten omröstning för att checka av intresset.

Det går att rösta på en eller flera och ångrar man sig är det bara att ändra.

(Moderator får gärna flytta den andra tråden hit om det är möjligt, och radera den här parentesen :) )

Re: Serie 2012

InläggPostat: 15 nov 2011, 16:12
av Nico
Lika bra att diskutera här också antar jag. Jag har idag endast kryssat i NSR som möjligtvis intressant. Du fick det i PM från mig Anders men jag vädrar ut det här för att se om fler tänker som jag eller om man artigt ska vika ner sig.

Att ni tar tag i detta, BRA
Handout motor & däck till alla klasser i alla tävlingar BRA
Boxstock regler, BRA

So far so good, lika för alla :thumb:

Då är det bara handtagsfrågan kvar. Räcker det med skaplig förarkompetens och ett enkelt handtag för att tävla kan kanske Scaleauto Porschen vara intressant. Kör man med fritt handtag som levererar inställningsmöjligheter ett vanligt handtag inte har kliver jag av redan vid tanken. M a o åker förmodligen inte heller på NSR tävlingen.

Eftersom jag antar att upplägget eftersträvar att det ska vara enkelt att komma och tävla föreslår jag att man också har handtag hängande vid körstationerna. Det borde verkligen inte vara en stor grej. Men är det viktigt för majoriteten så ska jag inte tjata mer om det. Ville bara förklara hur en som står o väger tänker i frågan.

:thumb:

Re: Serie 2012

InläggPostat: 16 nov 2011, 01:44
av Burström
Ang handtag så kan jag låna ut carsten handtag till dig på tävlingarna,allting går att lösa
angående den biten.

CB

Re: Serie 2012

InläggPostat: 17 nov 2011, 15:34
av Janne L
Är det tänkt att alla serierna ska köras med fria handtag, i mina ögon spelar det då inte så stor roll att övrigt material är likvärdigt och mitt intresse att deltaga blir därför tämligen lågt.
Janne L

Re: Serie 2012

InläggPostat: 17 nov 2011, 15:42
av indidragracer
Om man är med och tävlar i någon klass, (eller alla), får man då köra hur fort man vill? :-?

Re: Serie 2012

InläggPostat: 17 nov 2011, 17:00
av Alfisti
I skåne-Blekingeserien har vi fria handtag :o o det funkar superdupppeerr ,då får vi oså köra hur fort vi vill :thumb:

Re: Serie 2012

InläggPostat: 17 nov 2011, 17:28
av Janne L
Eller så fort plånboken tillåter :thumb:
Janne L.

Re: Serie 2012

InläggPostat: 17 nov 2011, 19:35
av charlie
Hej Aramis,
kul med NSR Classic i serien. Vilka bilar är godkända där då? Har du gjort någon lista eller?

Re: Serie 2012

InläggPostat: 18 nov 2011, 01:07
av Aramis
Godkända bilar i NSR Classic:
Ford GT40 MKII
Ford GT40 MKIV
Ford P68
Porsche 917K

Re: Serie 2012

InläggPostat: 20 jan 2012, 02:44
av Aramis
Hej allihopa!
Nu har det äntligen blivit dags att publicera de tänkta reglementena för serien 2012. De är att betraktas som en grund, vilken vi som deltager i första träffen/testtävlingen, kommer att diskutera efteråt. Dessa regler kommer att gälla under första testtävlingen med undantag för däck. Det som gäller då är helt enkelt original - det som var monterat på bilen när du köpte den. I Scaleauto Porschens fall är det alltså de gummidäck som sitter box stock och samma sak med NSR Classic. Det är tillåtet att limma fast bakdäcken på fälgarna och slipa dom runda. I övrigt gäller det som står i reglementena.

Datum för första träffen är ännu inte fastställt men lutar åt mars månad. Leif på Slotcar4Fun kommer att få hem Scaleauto Porschar tidigast nästa vecka och han kommer även att ta in reservdelar så småningom så det finns ifall olyckan är framme.

När det gäller Slot-Z-reglerna får vi be att få återkomma då det hänt en del på chassi-fronten men tanken är att gå tillbaka till 2009 års regler fast med annan motor och bakdäck - båda från Scaleauto. Så dessa bilar kommer vi till första träffen köra enligt senaste reglementet som det ser ut just nu... Reglemente Slot-Z 2011

Tanken har alltid varit att hålla det så enkelt som möjligt för att tävlingarna ska avgöras på banorna och inte vid mekborden. Förhoppningsvis är det något som den stora massan tycker är bra eftersom det har varit prio 1 från första början!

När det gäller de ställbara handtagens vara eller icke vara vill jag påstå att det faktiskt kommer att krävas sådana för att kunna ställa ner bromsen. Dessa träbanor har vida kurvor och motorerna som kommer köras har kraftig broms så att köra med maxbroms kommer att förta allt det roliga. Det kommer bara bli hetsigt, ryckigt och jobbigt att köra dessa bilar. Men jag är övertygad om att alla som äger ställbara handtag mer än gärna lånar ut till dom som inte har och hjälper till att ställa in så det passar ens körstil. Vi ska ju ändå tävla för att ha så roligt det bara går och njuta av en fantastisk gemenskap!!

Här följer så reglementena:


Reglemente för 1:24 Scaleauto Porsche 911 RSR

Endast original Porsche 911 (997) RSR-bil som levereras från Scaleauto är godkänd.
Det är tillåtet att köra med White body racing kit förutsatt att hela karossen är lackerad och har nummerdekaler.

Inga optiondelar är tillåtna från varken Scaleauto eller någon annan eftermarknads-tillverkare förutom dessa:
Skumgummi för alternativ montering av kaross, belysningskit, shimsbrickor för axlar samt ballast/vikter (icke magnetiska).

Karossen får fästas på chassit på två olika sätt:
1. Med original karossfästen som skruvas fast.
2. Med original karossfästen som limmas fast på skumgummi som limmas fast på insidorna av karossen.

Inga chassidelar får sticka utanför karossen.

Original förarinsats ska sitta i bilen och ska vara målad.

Samtliga delar tillhörande chassi och kaross ska sitta monterade på bilen vid start.

Fälginsatser ska sitta i fälgen och vara målade och det är tillåtet att slipa ner hubben på baksidan av insatsen för att få in den djupare, vilket förhöjer utseendet.

Godkända däck fram är SC-2702P - Hardcomp (8mm breda 25,5mm i diameter).
Godkända däck bak är SC-2425P - Procomp 3 (13mm breda 26,5mm i diameter).
Bakfälgar med färdiglimmade däck kommer att vara handout på tävlingar i serien.

Specifikationer:
Minimivikt: 200g.
Minimi markfrigång: 1,2mm.
Max hjulbredd fram: 77mm.
Max hjulbredd bak: 82mm.
Chassi: Original SC-8000.
Utväxling: Original 12/44.
Motor: Original SC-25.
Axlar: Original.
Pickup: Original SC-1601.
Braids/strömflätor: Original.
Kablar: Original.
-------------------------------------------------------------

Reglemente för 1:32 NSR Classic

Endast original NSR Classic-bilar är godkända enligt lista nedan:
Ford GT40 MKII, Ford GT40 MKIV, Ford P68 och Porsche 917K.

Det är tillåtet att köra med White kit förutsatt att hela karossen är lackerad och har nummerdekaler.

Inga optiondelar är tillåtna från varken NSR eller någon annan eftermarknads-tillverkare förutom dessa:
Belysningskit, shimsbrickor för axlar och pickup, ballast/vikter (icke magnetiska) samt skruvar som är valfritt.

Magneten måste tas bort från motorvaggan men får ersättas av icke magnetisk vikt.
Detta för att skruvar och dylikt inte ska riskera att fastna under bilen och orsaka kortslutning i banan.

Sett ovanifrån måste alla fyra hjulen vara täckta av karossen.

Original förarinsats ska sitta i bilen och får ej bytas ut mot lättad variant.

Samtliga delar tillhörande chassi och kaross ska sitta monterade på bilen vid start.

Fälginsatser ska sitta i fälgarna och ska vara NSR original och får ej modifieras.

Motorn tillåts att limmas alternativt tejpas fast.

Skruvar ska sitta monterade på avsedda ställen men måste inte skruvas i botten.

Godkända däck fram är Original NSR opreparerade/oslipade med mönster kvar.
Godkända däck bak är NSR 9030 (10mm breda 20mm i diameter).
Bakfälgar med färdiglimmade däck kommer att vara handout på tävlingar i serien.

Specifikationer:
Chassi: Original svart medium.
Motorvagga: Original sidewinder svart medium.
Utväxling: Original 11/32.
Motor: Original Shark 20K - NSR 3004.
Axlar: Original.
Fälgar: Original.
Pickup: Original NSR 4841 eller NSR 4842.
Braids/strömflätor: Original.
Kablar: Original.
-------------------------------------------------------------

Re: Serie 2012

InläggPostat: 20 mar 2012, 22:10
av Aramis
Lördagen 21 april är det dags för en första träff med tävlingar i dessa tre klasser: Scaleauto 1/24, Slot-Z 1/24 och NSR Classic 1/32.

Plats: Ekeby, Gösta Berlings Väg 13 Karlskoga. Det ligger precis bakom OKQ8. OKQ8 ligger vid E18 vid västra infarten mot Oslo.
Tid: 09.00
Avgift: Ingen!
Anmälan: Ska göras här i tråden eller till mig via PM eller mail: a.kvist@gmail.com senast onsdag 18 april. Du som enbart kommer för att titta kan också anmäla intresse så vi vet hur många som kommer. :)

Ni som har Scaleauto-bil men en annan modell än Porsche 911 GT3 RSR är också välkomna! Det gäller självklart även de som inte har bil alls. Tanken är att träffas och känna på hur det är att köra dessa klasser och det kommer att finnas bilar att testa! ProComp däck är beställt och kommer att finnas på plats för de som inte har fått tag på sådana ännu.

Reglementena finns här ovan i tråden men en ändring gäller för Slot-Z och det kommer att vara 2009 års regler som gäller. Läs här! Tanken finns att även här köra med ProComp-däck och eventuellt en annan motor men första träffen kör vi enligt 2009 års regler.

I NSR Classic gäller reglerna jag skrivit med några ändringar; framdäcken får slipas bara "NSR" syns på sidan. Har upptäckt att vissa framdäck kan vara otäckt orunda. Strömflätor/braids är valfritt då det ju är en förbrukningsvara... Lager ska vara original och får limmast fast i lagerhållarna. Bakdäck kör vi original de som sitter monterat när man köper bilen och de får limmas och slipas.


Har du en fråga eller fundering så snälla tveka inte framföra den!

Hjärtligt välkomna!!

Re: Serie 2012

InläggPostat: 23 mar 2012, 09:12
av Nico
Aramis skrev:Fälginsatser ska sitta i fälgarna och ska vara NSR original och får ej modifieras.
+
Bakfälgar med färdiglimmade däck kommer att vara handout på tävlingar i serien.


:thumb: och *gilla-knappen*
Men ... en reminder till alla att ta med inserts till handout-uppsättningen med fälg och däck! Annars blir det lätt ett regelbrott - och jag kommer att lägga in skarp protest mot alla ekipage som bryter denna regel. Jag ska försöka att skaffa ett par extra inserts o lacka så man kans se snygg ut på banan. :-D=

Har en p68 whitekit, men ingen idé. Kan jag så kommer jag och kör NSR-klassen, ska bara kolla familjekalendern hemma. Hur ser deltagarlistan ut so far?

Re: Serie 2012

InläggPostat: 23 mar 2012, 12:41
av Pekka
Aramis skrev:Med anledning av en annan tråd som berör en serie för 2012 med Scaleauto Porsche, Slot-Z och NSR Classic


Beklagar en nykomlings totala okunskap... :-\

Men var hittar jag den tråden? (har letat...)

På vilka banor (geografiskt) kommer dessa tävlingar att köras?
Kommer tävlingarna att köras under den mörka årstiden? (då har man tid för sånt...)

Re: Serie 2012

InläggPostat: 23 mar 2012, 16:36
av Aramis
Nico skrev:
Aramis skrev:Fälginsatser ska sitta i fälgarna och ska vara NSR original och får ej modifieras.
+
Bakfälgar med färdiglimmade däck kommer att vara handout på tävlingar i serien.


:thumb: och *gilla-knappen*
Men ... en reminder till alla att ta med inserts till handout-uppsättningen med fälg och däck! Annars blir det lätt ett regelbrott - och jag kommer att lägga in skarp protest mot alla ekipage som bryter denna regel. Jag ska försöka att skaffa ett par extra inserts o lacka så man kans se snygg ut på banan. :-D=

Första träffen kör vi med egna bakfälgar och däck till NSR men visst ska det sitta inserts i dom! :)

Nico skrev:Har en p68 whitekit, men ingen idé. Kan jag så kommer jag och kör NSR-klassen, ska bara kolla familjekalendern hemma. Hur ser deltagarlistan ut so far?


Och jag har en Ford GT40 whitekit, men ingen idé.... Vi borde slå våra kloka (nåja) huvuden ihop...
Hittills så är det jag och Doc-Z som är anmälda men han har inga bilar så då är det väl bara jag då... Jag antar att det är en klick som inte är med i bilbaneforumet som Christer har lite koll på men för tillfället är det urusel uppslutning. Om jag lockar med att alla som kommer får varsin nyckelring kanske det går bättre? :D

Re: Serie 2012

InläggPostat: 23 mar 2012, 16:37
av Nico
Janne har väl en Porsche 917k???