1/32 Dragracing 21/9-2014

Här diskuteras allt som har med tävlingar och bilbaneträffar att göra.

Re: 1/32 Dragracing 21/9-2014

Inläggav Janne L 19 aug 2014, 08:07

Stoppa in en choklad bit i munnen Anders för det var verkligen inte min mening att du skulle få dålig smak i munnen utan använd delarna med gott samvete, det går ju aldrig att veta vad som sker bakom kulisserna när man klickar på köprutan.
För att återgå till det egentliga trådämnet så är det full aktivitet i verkstadsgrottan, har precis fått hem ny lindade ankare av slotdragproffset Slim Mciure och snart kommer chassina från Billy Smithson sen får jag se om jag pillar ihop bitarna själv eller om jag lejer ut jobbet till någon proffsig byggare. Kannorna med dom magnesium lättade neodym magneterna dök upp för ett par veckor sedan. :thumb:
Janne L
Janne L
Slotracer
 
Inlägg: 1580
Blev medlem: 22 sep 2008, 11:21
Ort: Täby
Klubb: TRS

Re: 1/32 Dragracing 21/9-2014

Inläggav Lasse1930 19 aug 2014, 08:32

Janne L skrev:Kannorna med dom magnesium lättade neodym magneterna dök upp för ett par veckor sedan. :thumb:
Janne L


Jag misstänkte något dylikt; det avspeglar sig märkliga fenomen och atmosfäriska störningar ända hit till Gribbylund/Täby C. Bilden på datorskärmen blir så där härligt nostalgiskt Z-formad.

Projektwise så går det långsamt, men jag rotade lite i motor- och chassielådorna i helgen och det ser väl skapligt förhoppningsfullt ut. Men det är ju en hel månad kvar 8-o
To finish first, you must first finish!
Användarvisningsbild
Lasse1930
Testförare
 
Inlägg: 2052
Blev medlem: 24 aug 2005, 21:36
Ort: Vallentuna
Klubb: Tjockhult Racing Society

Re: 1/32 Dragracing 21/9-2014

Inläggav Gulf Persson 19 aug 2014, 09:29

Kul att det byggs där ute i stugorna, själv sliter jag för fullt med en klass 1 Hot Rod, en Klass 2 Chrysler New Yorker Gasser och en Klass 3 Barracuda. Ska försöka förmå mig att fota efter helgen. I morgon kväll åker MiniMotorMasters på kickoff till Ekenäs i Finland för en långhelg av byggande och bilbana. Vi kommer trimma ihop dragrace bilar och bygga en sarg/ställning till banan. Samt testa av utrustningen.
Få saker är bättre än att ge
Användarvisningsbild
Gulf Persson
Slotracer
 
Inlägg: 1092
Blev medlem: 30 mar 2009, 08:19
Klubb: MiniMotorMasters & TRS

Re: 1/32 Dragracing 21/9-2014

Inläggav Aramis 19 aug 2014, 15:13

Janne L skrev:Stoppa in en choklad bit i munnen Anders för det var verkligen inte min mening att du skulle få dålig smak i munnen utan använd delarna med gott samvete, det går ju aldrig att veta vad som sker bakom kulisserna när man klickar på köprutan.
För att återgå till det egentliga trådämnet så är det full aktivitet i verkstadsgrottan, har precis fått hem ny lindade ankare av slotdragproffset Slim Mciure och snart kommer chassina från Billy Smithson sen får jag se om jag pillar ihop bitarna själv eller om jag lejer ut jobbet till någon proffsig byggare. Kannorna med dom magnesium lättade neodym magneterna dök upp för ett par veckor sedan. :thumb:
Janne L


Nejdå jag tog det inte som att du anklagade mig men jag hyser stort förakt mot människor som beter sig precis som han du beskriver, därför känns mina delar nu besudlade... Hehe!

Skrattar gott åt din proffsiga approach med värstinggrejer (men jag anar viss ironi?). Jag skitet i om min bil är snabbast, det viktigaste är att jag kör med en läcker bil och det gör ju inget om jag får njuta några tiondelar extra!! Men det blir stressigt! Har ca 43 timmars byggtid kvar!! :rolleyes:
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: 1/32 Dragracing 21/9-2014

Inläggav Janne L 19 aug 2014, 18:06

43 timmar, du får lura av något av kvarterets barn ADHD medicinen och ta två intensiva dygn i ett svep så ordnar det sig.
Plockade ihop första motorn och enligt den digitalt styrda elektronräknaren så hann den med 81742 varv i minuten på 12v, blir en riktig strömaggregats dödare, skall kolla med den faslinjära amperemätaren senare.
Själv har jag bara 22 tim och 34,5 minuters byggtid kvar, men då har jag redan hällt i mig alla ungarnas piller redan.
Seriöst undrar jag hur du kan veta hur lång tid bygget tar, själv pillar jag på och har ingen aning om hur många timmar som lagts ner.
Janne L
Janne L
Slotracer
 
Inlägg: 1580
Blev medlem: 22 sep 2008, 11:21
Ort: Täby
Klubb: TRS

Re: 1/32 Dragracing 21/9-2014

Inläggav Aramis 22 aug 2014, 16:26

Jag har lagt upp bygget i projektform med alla olika delmoment specificerade så jag ska ha stenkoll så inget lämnas åt slumpen. Det står ett "ca." före 43 så självklart går det inte att veta exakt hur lång tid varje delmoment tar. Störtburen t ex hade jag specat 2,5 t på men tog 4. Andra grejer går fortare så det kanske jämnar ut sig...

Kul att du ska försöka elda upp lokalen med herrejösses-motorer! Bäst att ta med brandsläckare! 8-)
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: 1/32 Dragracing 21/9-2014

Inläggav Gulf Persson 27 aug 2014, 10:22

Brandsläckare finns i lokalen :)
MiniMotorMasters var över till Finland på en liten kick off i helgen. Vi snickrade ihop drygt 13 meter banbreddning/vagga att lägga banan i så den ska bli så rak och plan som möjligt, kommer dock inte bli 100% slät. Vi har även lödat ihop strömanslutningar och tillverkat en isolerad banbit så strömmen bryts då man går i mål. Vi testade även av utrustningen och de nyinköpta strömaggregaten 13,8volt och 10ampere (12A peak). Två stycken som vi kör på i Klass 3. (http://www.kjell.com/sortiment/el/strom ... 0-a-p44407) I klass 1 & 2kör vi fortfarande på dessa http://www.clasohlson.com/se/N%C3%A4taggregat/32-7020. Kommer även att säkra upp dessa men egentligen behövs det inte då de inte levererar så mycket mer än vad som behövs. Tänk även på att vi kör på Scalextric Start som har en plast isolering mellan strömskenorna. Borsten behöver med andra ord vara lite mer isär än vanligt.

Adress till lokalen Stövelvägen 12, 12640 HÄGERSTEN http://kartor.eniro.se/m/VTKID en halvtrappa ner på gaveln på huset
Få saker är bättre än att ge
Användarvisningsbild
Gulf Persson
Slotracer
 
Inlägg: 1092
Blev medlem: 30 mar 2009, 08:19
Klubb: MiniMotorMasters & TRS

Re: 1/32 Dragracing 21/9-2014

Inläggav Gulf Persson 28 aug 2014, 08:02

Dags att visa en liten del av vad som är under uppbyggnad hemma hos Gulf:

En klass 3 Barracuda, kaross från Carrera, Bakhjul från Mitoos och hemmalött chassi:
Bild

Utan kaross ser det ut så här efter avslutad midnattssession med lödutrustningen, en hel del rengörning och tillsnyggning återstår samt tillverkning av droparm:
Bild

Tack för titten
Få saker är bättre än att ge
Användarvisningsbild
Gulf Persson
Slotracer
 
Inlägg: 1092
Blev medlem: 30 mar 2009, 08:19
Klubb: MiniMotorMasters & TRS

Re: 1/32 Dragracing 21/9-2014

Inläggav indidragracer 28 aug 2014, 11:00

:thumb:
Tomas aka "Indianen"
The sweetness of low E.T. is forgotten long before memories of bad R.T.
https://www.facebook.com/search/top/?q= ... %20raceway
Användarvisningsbild
indidragracer
Mekaniker
 
Inlägg: 334
Blev medlem: 29 apr 2005, 08:26
Ort: Vallåkra, Skåne
Klubb: Hagadalington Raceway

Re: 1/32 Dragracing 21/9-2014

Inläggav Aramis 28 aug 2014, 22:09

Härligt Uffe!
Ser bra ut det där. Antar att bilen knappt kommer väga 50g?? Min pjäs närmar sig 140g... :cuckoo:
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: 1/32 Dragracing 21/9-2014

Inläggav Gulf Persson 29 aug 2014, 10:28

indidragracer skrev::thumb:
Tack!

Aramis skrev:Ser bra ut det där. Antar att bilen knappt kommer väga 50g?? Min pjäs närmar sig 140g...
Ingen aning om vad den kommer väga men gissningsvis som en normal stor hamburgare ungefär. Tror inte det är en nackdel att det väger en del, banan kommer som sagt inte bli 100% plan utan banskarvar och dylikt ger många möjligheter till flygturer när bilen närmar sig ljudvallen. Vikt kan alltid kompenseras med vridmoment dessutom :-$
Få saker är bättre än att ge
Användarvisningsbild
Gulf Persson
Slotracer
 
Inlägg: 1092
Blev medlem: 30 mar 2009, 08:19
Klubb: MiniMotorMasters & TRS

Re: 1/32 Dragracing 21/9-2014

Inläggav Janne L 05 sep 2014, 14:18

Ser jättetuff ut, undrar var du inhandlat bakdäcken, både fälg och däck.
Börjar komma in på sluttampen med alla tre ekipagen, skall bli spännande då allt kommer att vara otestat i full fart, eller också bara ett stort anticlimax.
Ett litet tips till dom som inte har råd med dyra specialmagneter, ta ett par avlånga magneter sådana som sitter i dom flesta bilbanebilar sen är det bara att limma dom utanpå motorns befintliga magneter och voila så har ni vrid så det räcker.
Janne L
Janne L
Slotracer
 
Inlägg: 1580
Blev medlem: 22 sep 2008, 11:21
Ort: Täby
Klubb: TRS

Re: 1/32 Dragracing 21/9-2014

Inläggav Gulf Persson 05 sep 2014, 15:34

Tack Janne, Mitoos fälgar och däck köps enklast av RS Slotracing. Tipset om magneter är noterat. Dom är användbara till mycket alla magneter man plockar ur bilarna man köper. Du är inte ensam om att köra otestat..
Få saker är bättre än att ge
Användarvisningsbild
Gulf Persson
Slotracer
 
Inlägg: 1092
Blev medlem: 30 mar 2009, 08:19
Klubb: MiniMotorMasters & TRS

Re: 1/32 Dragracing 21/9-2014

Inläggav laca45 06 sep 2014, 23:53

Faan också, måste flagga för att jag inte kan vara med på detta event, eventuell båtupptagning denna helg, hoppas att det blir senare men allt hänger på de som skall hjälpa till. Återkommer så snart jag vet mer.

:-(

Laca
Användarvisningsbild
laca45
Slotracer
 
Inlägg: 1285
Blev medlem: 02 feb 2004, 08:44
Ort: Södermalm Stockholm
Klubb: Tjockhult RS

Re: 1/32 Dragracing 21/9-2014

Inläggav Gulf Persson 08 sep 2014, 10:28

Vi håller tummarna för att båten kan åka ut vattnet en annan dag. Tyvärr har Lasp har tackat nej men övriga förhandsanmälda kommer eller? Och än finns det tid att anmäla sig :)

Anmälda hittills:
Klara:
Lasse1930 (3 klasser)
Janne L (3 klasser)
Jormungandr (3 klasser)
Aramis (3 klasser)
BeO (3 klasser)
Ymigs (3 klasser)
Scalex (3 klasser)
Peter C (3 klasser)
Mika (3 klasser)
Anders Z (3 klasser)
Viggo (3 klasser)
Wietze (3 klasser)
Jag (3 klasser)

Förhoppningsvis:
Laca (3 klasser)
Få saker är bättre än att ge
Användarvisningsbild
Gulf Persson
Slotracer
 
Inlägg: 1092
Blev medlem: 30 mar 2009, 08:19
Klubb: MiniMotorMasters & TRS

FöregåendeNästa

Återgå till Tävlingar & bilbaneträffar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 60 gäster