SSD Straight Lane Changer XLC problem

Här diskuterar vi digitala bilbanesystem.
Scalextric Digital, Ninco-D, SCXD m.fl.

SSD Straight Lane Changer XLC problem

Inläggav Danno 31 okt 2015, 16:33

Tjo!
Har postat på slotforum också, men tänkte översätta och fråga Er också.

Jag har lite problem med min Digital Platinum sen jag köpte den för ca 2 mån sen.
Det som händer är att flipprarna, (någon gång stannar i läge ut-in så att man byter spår av sig själv) men nästan ALLTID slutar fungera helt. För alla bilar som kör.
Drar jag ut strömmen till banan, och stoppar in igen så fungerar allt som det ska igen, men problemet kan återkomma efter 1 min, 10 min, eller en timma.
Allt jag märkt, och tänkt på i samband med dessa problem är:

- Flera bilar kör, och problemet uppstår efter ett eller flera track calls har gjorts, där effecten är satt till att pausa loppet helt.
- Min Powerbas C7042 är lite högljudd, (säkert fläkten i den,) låter lite som en PSU till en vanlig PC. Antar att den ska låta så?

- Det känns inte som att det är dålig kontakt i själva bandelen, då jag även har en pit-stop lane changer som FUNGERAR medans de andra två spårbytarna är stendöda.

- Har testat flytta bilarna sakta för hand över sensorerna, men flipprarna reagerar inte det minsta när man håller inne lane change knappen. Ställer jag lane change flippern för hand till "byta spår" så stannar den kvar så hela tiden även när bilen kör förbi.

- Kände igår kväll när jag testade lite att en flipper var trög, som att en magnet höll fast den, men puttade jag på den igen så släppte det och den var lika lös och sladdrig som vanligt.

- Mitt Digital Platinum set hade en stendöd handkontroll, som jag fick utbytt. Kan jag ha sån otur att jag fått två pajja/glappa lane change bitar också?

- Alla bilar kan köra mjukt och sakta runt hela banan, även på själva lane change bitarna, så det verkar som att de har ström. Men jag har inte mätt detta ännu, men problemet känns bara som det har med själva lane changern att göra. Kanske sensorn som flippar ut?


MVH
Daniel
Användarvisningsbild
Danno
Mekaniker
 
Inlägg: 376
Blev medlem: 27 okt 2006, 23:26
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Återgå till Digitala bilbanesystem

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 37 gäster

cron