tjäna ny på forumat som funderar på digitalt :D

Här diskuterar vi digitala bilbanesystem.
Scalextric Digital, Ninco-D, SCXD m.fl.

tjäna ny på forumat som funderar på digitalt :D

Inläggav amazon-peo 04 jan 2014, 02:16

tja tja!
sägert på en gång..jag är för jääävla dålig på punkter o skit men jag försöker bli bättre på de men det är svårt så tyvärr för er språkpoliser så snälla var snäll :D

har en ca 50+m tyco bana hemma som jag har byggt en massa med på sistone med men har börjat fundera på de här med digitalt :D
tänkte göra en hej hej här är jag forum inlägg med lite bilder på mina olka konstruktioner men mina bilder var ju förstora så orka göra om allt idag till 256kb så de får bli en annan gång :(

men ialla fall så har jag letat o letat efter nåt som ska ersätta tycon o jag TROR det faller på scalextric för de verkar vara skaplig kvalle på de fastän en del säger de är skit men dom flesta säger de är skit bra så jag kör på de för de verkar vara lättast o få tag på också :D

är det nån som beställt från http://www.jadlamracingmodels.com??
dom verkar göra egna kit och det här verkar vara perfekt för mig för den plats jag kan tänka mig ha permanent och inte ta upp hela källargolvet som min tyco kan göra ibland :D
http://www.jadlamracingmodels.com/p-922 ... -cars.aspx

nu är jag o frugan inte så ense om hur det ska bli med tycon som blir kvar när jag går över till digitalt men de finns nog en del tyco till salu om nån är intresserad.

ps jag är en volvo tokig en som kanske syns på mitt nick :P och jag såg ett gammalt inlägg om amazon karosser till 1:32 men den verkar ingen ha skrivit i på länge så tänkte om nån som ser det här vet nåt om det om vart man kan få tag på det för ett gäng amazoner måste jag ju bara ha på min bana :D

mvh per olsson
amazon-peo
Braidsbytare
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 24 dec 2013, 22:05

Re: tjäna ny på forumat som funderar på digitalt :D

Inläggav Lasp 04 jan 2014, 12:17

Det finns flera sätt att köra digitalt på.
Innan jag råder dig kanske det skulle vara bra att klargöra förutsättningar och önskemål.

Hur stor plats har du för en mer permanent bana?
Hur många är det som skall tävla?
Är det tävlandet eller byggandet och mekandet som är viktigt?
Vilken typ av banor ligger dig närmast om hjärtat?

Börja med att fundera och svara på detta.
Som sagts tidigare, broar är inte så bra och vad korsningar har att göra på en tävlingsbana förstår jag inte.
På en digital bana är det lika för alla, så man måste inte ha lika långa spår.

Förutom bana, är det Digitala chips och handtag som är viktiga.
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: tjäna ny på forumat som funderar på digitalt :D

Inläggav amazon-peo 04 jan 2014, 17:20

tja tja :D

jag har rätt gott om utrymme i källaren. det har varit garage under huset men infarten är igenlagd och nu står det garage där så ett skapligt rum alltså :D har fått upp hela tycon på golvet som är en bit över 50m.
hade ju inte tänkt o ha det på golvet längre för nu har jag gjort ett lite provisoriskt bord som jag har byggt banan på o de är lite skönare o stå än o sitta på golvet för man är inte 10 år längre de märks i knäna :P

just nu äre väl jag o brorsan som brukar köra race men de är tänkt att grabben som blir 4 till sommarn ska väl kunna vara med samtidigt också för med 2 banor blire lite dumt om han ska vara med för han har inte direkt ro o vänta på sin tur om jag o brorsan kör
så jag är väl mest inne på 6 bilars varianten så man kan ta hem ett gäng kompisar o ha de lite roligt :D

har sätt en del har banor hänger i taket i vajer o vinchar ner de när de är kör dags o då kan man ju ha rätt stor bana utan o ta upp ett rum för det har fungerat som gym en gång i tiden men nu går jag på riktigt gym istället men tänkte de kan ju vara bra o ha när grabben börjar intressera sig för sånt o ha lite grejer hemma :P

har ju inte hållt på så länge så de är väl lite byggande som är roligt med för har inte riktigt kommit underfund med vad jag vill ha för bana. lång som faan eller lite kortare för tajta race för vi märkte att de blir inte så mycke tajta race med en bana på 50 m för oftast är man ju en bit i från varandra o tar lite tid o krångla sig fram på det lilla som finns kvar o gå på golvet :P
sen äre roligt med race också förstås

vet inte riktigt vad som ligger mig närmast hjärtat eftersom jag hade tyco som barn och plocka fram min gammla bana för ett gäng månader sen när jag o grabben hade ensam helg när tanten var borta o sen spåra de ur o jag dammsög tradera :P
vad tänkte du på annars med den frågan? har som sagt ingen erfarenhet av digitalt men det verkar ju vara mycket roligt om man kollar genom youtube på scalextric klipp folk lagt upp

vad är det för fel på broar?
korsningar är jag också emot lite så banan jag länka är kanske inte optimalt för mig men jag tyckte det verka rätt prisvärt med tanke på längden o de verkar ju inte ta sååån fruktansvärd plats heller men får man upp banan i taket så äre ju lugnt men de är ju rätt gött o kunna nå bilarna i mitten om man kör av utan o ha lång tång o peta med :D

det där med digitala chips så antar jag väl att det sitter i bilarna :S eller finns det eftermarknad som är bättre än original man får meka dit? handtag har jag inte direkt kollat runt efter men finns de eftermarknad där med som är bättre än original?

hoppas de inte vart för rörigt med lite svar hit o dit i början (kom på mig själv att yra lite där hahha)
/mvh peo
amazon-peo
Braidsbytare
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 24 dec 2013, 22:05

Re: tjäna ny på forumat som funderar på digitalt :D

Inläggav ezburn 06 jan 2014, 22:09

Jag hade noja på så lång bana som möjligt i början men sansade mig och satsade på en rolig kortare bana. Digitalt blir ju egentligen dubbla banlängden eftersom du kan alternera spår :) Jag kör scalextric digital och har aldrig kört något annat men jag är tvärnöjd, koppla dessutom dator till grejerna så kan grabben köra utan problem och massa avåkningar eftersom det är väldigt enkelt att ställa in effekt som föraren får tillgång till. Dessutom kan man ha ett par pacebilar snurrandes för att ställa till det lite extra ;) Jag startade med ett digital platinum set vilket känns prisvärt med tanke på vad du får med. Sen, handen på hjärtat, vi har ALDRIG varit 6 förare samtidigt, men men... Kul att ha möjligheten :)
ezburn
Depåman
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 14 sep 2007, 11:33
Ort: Smedjebacken

Re: tjäna ny på forumat som funderar på digitalt :D

Inläggav ezburn 06 jan 2014, 22:12

Och sen en sak till, ju fortare du petar ur magneterna (kan vara bra att ha kvar i juniors bil och nån pacebil) desto roligare och helare bilar kommer du ha :) Känns knepigt i början men när man slutar jämföra "magnetvarvtider" mot dom körda utan så kan man koncentrera sig på att köra "inspirerat" :D
ezburn
Depåman
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 14 sep 2007, 11:33
Ort: Smedjebacken

Re: tjäna ny på forumat som funderar på digitalt :D

Inläggav amazon-peo 07 jan 2014, 01:36

tja tja
har vart inne på platinum banan med men jag tycker jag ser lite uppgraderingar som behövs på den :P (mer är alltid bättre hahaha)

kör du efter platinum originalet? eller utbyggt?

ja jag har märkt att de inte är såå roligt faktiskt o köra på en 50m långbana för de är typ aldrig några tajta race för när man väl kör av ja då är man ju halva banan efter och sakta in så den andra kommer ifatt de vill man ju inte :P
just nu har jag bara grand prixen uppe + liite förlängt typ 2m i ena ändan för att det fick plats och sen lite knix för att få dit tycos race computer :D i andra änden och det vart faktiskt lite roligare för då vart de mera krig mest hela tiden

har funderat på att plocka ur magneterna ur tyco bilarna för att känna på den magnetlösa världen men de har inte blitt av än

jag kanske ska släppa iden om att köpa monster bana på en gång och satsa på platinum delen först och sen bygga ut. och att man kommer utnyttja alla 6 platser med folk de tror jag inte heller kommer hända många ggr men jag tänkte köpa värstingen när jag ändå köper än o köpa 4 bils delen och ångra mig. sen kan man ju ha pacebilar dom andra som stör lite :D
och jag har räknat lite på vad man får och om man tänker på att man får 6 bilar 6 kontroller så äre faktiskt inte sååå farligt dyrt för platinum banan


hmm ja som vanligt yrar jag runt med svar o frågor hej vilt i mina svars inlägg så kanske ska sluta svara på nätterna :S så jag klickar väl på skicka så får jag eventellt fylla på mera sen :D

/peo
amazon-peo
Braidsbytare
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 24 dec 2013, 22:05

Re: tjäna ny på forumat som funderar på digitalt :D

Inläggav ezburn 07 jan 2014, 01:50

Platinum enbart räcker inte långt men tipset är att komplettera med R3/R4 kurvor, det finns ganska gott om R2 kurvor på Tradera etc av en anledning, jag köpte en komplett sats med scalextric sport å sålde powerbase å bilar på just Tradera och hade i princip igen pengarna och en drös med bandelar 4 free, hairpin är skoj för att få lite "kniks" på banan. Sen är ju alltid en rejäl raka eller två skoj så man får sträcka ut ordentligt :) Depå höjer ju även nivån ett snäpp till...
ezburn
Depåman
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 14 sep 2007, 11:33
Ort: Smedjebacken

Re: tjäna ny på forumat som funderar på digitalt :D

Inläggav amazon-peo 08 jan 2014, 20:04

så där ja. efter ett par dagar och många olika kundkorgar och pillande med scalextrics banprogram som jag mer eller mindre hatar så har nån nå tips på bra bygga bana program så skriv gärna det
japp jag har kollat spårbygg sidan här på forat och med många trasiga länkar och sista inlägget 2012 gav det inte såå mycket :(

men iallafall så drog jag iväg en order på platinum banan o tillbehör för ca7500 (banan i det priset också) så hoppas jag får ihop nån bra bana annars fåre väl bli kompletterings köp :)

nån som har koll om de finns nån bra affär i örebro med scalextric?
vet de fanns en förut som flytta till kopparberg har jag för mig

/peo
amazon-peo
Braidsbytare
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 24 dec 2013, 22:05

Re: tjäna ny på forumat som funderar på digitalt :D

Inläggav GranTurismo 08 jan 2014, 20:58

Jag rekommenderar programmet Ultimate Racer som både är ett tidtagningsprogram och ett banritarprogram för PC. Numera kostar det dock en liten slant att ladda ner har jag sett. Vet inte om det går att kombinera med din nya digitala powerbase.

I Örebro finns sedan Modellex la ner inget att hurra för. Såg att Liten blir stor på Vågen hade några Scalextricbilar när jag var där innan jul men brydde mig inte om att titta närmare. Fastnar du för bilbana är det nätet som gäller. Det finns en tråd om återförsäljare som jag rekommenderar att du läser.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: tjäna ny på forumat som funderar på digitalt :D

Inläggav amazon-peo 08 jan 2014, 21:25

ja den var jag inne i förra veckan och grabben var med när jag var o handla på gymgrossisten o såg ju den så vi var tvugna o gå in och jag fråga lite om deras grejer när jag betala och dom hade en bana som skulle bli en 8a sen vare några bandelar löst vad jag såg så de var inge o hurra för

ok jag såg att jag hade tydligen laddat ner ultimate racer 3 när jag försökte knåpa ihop nåt till tyco banan
så jag tänkte ge mig på de lite
aha vad passande för jag har en dator står i de rummet som jag körde musik ifrån när det var gym där om det går o koppla ihop med banan
amazon-peo
Braidsbytare
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 24 dec 2013, 22:05

Re: tjäna ny på forumat som funderar på digitalt :D

Inläggav amazon-peo 08 jan 2014, 23:57

hitta på en lista på vad platinum inehåller o jag har knappat in det i ultimate racer 3 men de verkar inte bara o gå o bygga av de man har? har bara demot ioförsig men ser inget direkt som är blurrat typ

har knåpat in xtra delarna med o tänkte börja bygga men får nog hålla koll vad som är vad kanske :S


CONTENTS:
1 1/32 Scalextric Digital Slot Car Race Track Set - Digital Platinum - 6 cars! [C1276T]
1 1/32 Scalextric Digital 6 Car Powerbase Instructional DVD [HS-Scal-6-car-set-info]


Contents:
1 C3006 Lamborghini Gallardo GT - No. 8
1 2899 Porsche 997 GT3 RS "Lechner Racing" - Red - No. 2
1 3135 Lamborghini Gallardo GT-R MRP Motorsport - No. 44
1 3134 Audi R8 LMS GT3 Rosberg - No. 15
1 3045 Audi R8 LMS GT3 - No. 98
1 3132Porsche 997 GT3 RS “The Mad Butcher” No. 1
12 C8205 STANDARD STRAIGHT
8 C8206 STANDARD CURVE 45°
5 C8207 HALF STRAIGHT
1 C8295 ELEVATED TRACK
6 HAND THROTTLES
1 SIX CAR POWER BASE
2 Straight lane Change
2 TRANSFORMER
7 Standard Curve 45° Borders
4 Lead-in Lead-out Borders


hoppas att posten sköter sitt jobb så jag inte behöver vänta 2 dar xtra :(
amazon-peo
Braidsbytare
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 24 dec 2013, 22:05

Re: tjäna ny på forumat som funderar på digitalt :D

Inläggav ezburn 11 jan 2014, 10:57

Hörrö! Händer det något? :-? :)
ezburn
Depåman
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 14 sep 2007, 11:33
Ort: Smedjebacken

Re: tjäna ny på forumat som funderar på digitalt :D

Inläggav amazon-peo 11 jan 2014, 13:09

mer att jag hatar posten så nå in i helvete så händer ingenting....
paketet vart sorterat 0:49 i grannstaden på centralen där på fredag morgon eller vad jag ska säga men det kom aldrig vidare till min håla 3 mil bort.....

tänkte börjar riva ner min tyco ikväll eller imorgon så det bara är att börja bygga o testa på måndag :D
är pappa ledig till 20e så får hoppas tanten har förståelse :P hahaha
amazon-peo
Braidsbytare
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 24 dec 2013, 22:05

Re: tjäna ny på forumat som funderar på digitalt :D

Inläggav amazon-peo 11 jan 2014, 13:12

jo den dära uppdaterings kabeln o kabeln man använder för att koppla in dator i pbn äre bara på ett ställe på typ ssd nåntings hemsida man kan köpa den om du har koll?
har adressen i mobilen för jag kunde inte somna inatt så har legat med mobilen o surfat på banbile forum och annat skoj :P
amazon-peo
Braidsbytare
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 24 dec 2013, 22:05

Re: tjäna ny på forumat som funderar på digitalt :D

Inläggav ezburn 11 jan 2014, 13:53

ezburn
Depåman
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 14 sep 2007, 11:33
Ort: Smedjebacken

Nästa

Återgå till Digitala bilbanesystem

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 32 gäster