Bygga egna växlar till SSD

Här diskuterar vi digitala bilbanesystem.
Scalextric Digital, Ninco-D, SCXD m.fl.

Bygga egna växlar till SSD

Inläggav Marsupilami 27 dec 2012, 21:27

I väntan på att en snäll själ med stor bil skall hjälpa mig att få hem byggmaterialet till min frästa bana roar jag mig med att lista ut hur jag skall göra med växlarna.

Originalplanen var att sänka ner kompletta SSD-växlar i träbanan och vara nöjd med det, men samtidigt hade det varit trevligare om det gick att lösa på ett bättre sätt.

Är det någon som har koll på om man kan hyfsat enkelt kan använda sig av Scorpius växlar? De måste givetvis kompletteras med en IR-sensor. Något annat? Kan man få tag på delarna utan att slakta SSD-växlar?

http://www.scorpiuswireless.com/webshop ... p?cPath=44
Användarvisningsbild
Marsupilami
Kartläsare
 
Inlägg: 503
Blev medlem: 05 mar 2007, 16:21
Ort: Malmö

Re: Bygga egna växlar till SSD

Inläggav mINdAt3z 27 dec 2012, 21:49

Just växlarna är nog det allra svåraste. Vad tusan gör man.

Det du länkar till är de "mekaniska" delarna. En solenoid, flipper och skruvar. Det finns ingen logik eller styrning alls i dessa utan det enda den gör är att växla spår när den matas med ström.

SSD använder ju IR för att växla spår, så då behöver du en kontrollenhet med en liten microkontroller analyserar IR signalen och listar ut om bilen vill växla spår eller inte.

Där TROR jag att Scorpius "Lane Brain" är SSD kompatibel. Jag har frågat några gånger i forum, men aldrig fått ett riktigt svar. Det kan vara så att Rick inte vill medge det offentligt då han är rädd för att få Hornby på sig, eller så fixar de helt enkelt inte SSD alls.

Maila Rick och fråga? Ska du köpa mekaniken kan du ju lika gärna köpa Lane Brains.

Annars är det väl slakt av Scalextric bandelar som gäller eller Slot.IT.

http://www.slotshop.se/catalog/product_info.php?products_id=2269&osCsid=0nkm58ob9fiphhti8hvhdq6b67
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Bygga egna växlar till SSD

Inläggav Marsupilami 28 dec 2012, 02:44

Hade ingen aning om att Slot.it hade kontrollenheter som fungerar med SSD.
Ni som förstår er på elektroniken, går det att koppla ihop Slot.it kontollern med Scorpiusväxeln utan några större ingrepp?
Scorpius Lane brains var väldigt dyra..

En förhoppning var att det inte skulle bli dyrare genom att pussla ihop "egna" växlar gentemot att köpa plastdelar, men det kan man ju glömma..
Men det vore kul att kunna bygga några flackare växlar än vad Scalextrics färdiga växlar tillåter.
Användarvisningsbild
Marsupilami
Kartläsare
 
Inlägg: 503
Blev medlem: 05 mar 2007, 16:21
Ort: Malmö

Re: Bygga egna växlar till SSD

Inläggav mINdAt3z 28 dec 2012, 04:35

Angående Slot.IT, de säger själva att produktbladet att det är SSD kompatibel, men verifiera först för säkerhets skull. Har inte testat den själv. Man vill ju inte råka ut för något otäckt finstilt.

Annars lär nog funka alldeles utmärkt. Scorpius växel kit är i princip bara en PECO PL-10 Point motor som är populär inom modelljärnvägar, lite skruvar och kablar och en fräst metallbit. PL-10 kan du köpa från 50 kr från någon säljare av modelljärnvägsprylar (jag kikar själv på SEEP PM-1 själv). Det enda de gör är att flytta en spak några millimeter när de får ström i sig. Så det är bara några kablar att löda.

Tänk på i priset att Slot.IT´s kit bara fixar en enskild växel medan Scorpius fixar två (XLC) plus att du får lite extra features på köpet som möjligheten att ha ström på växlaren, köra prefered raceline, uppgradera mjukvaran via wireless, m.m..
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro


Återgå till Digitala bilbanesystem

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster

cron