Villka kör digitalt & vad?

Här diskuterar vi digitala bilbanesystem.
Scalextric Digital, Ninco-D, SCXD m.fl.

Villka kör digitalt & vad?

Inläggav GTA 26 dec 2012, 19:05

Vad kör ni för digitala system. Hur funkar det.?
Användarvisningsbild
GTA
Mekaniker
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 28 feb 2012, 22:58
Klubb: Trönö Slotcar

Re: Villka kör digitalt & vad?

Inläggav Marsupilami 27 dec 2012, 21:05

Kör Scalextrics digitala system och är hyfsat nöjd.

Har ingen erfarenhet av den nya powerbasen utan har kört med den gamla 6-bilarsvarianten, och den fungerar hyfsat upp till fyra bilar om man kör magnetlöst, men helst skulle man inte vara fler än tre.

Efter uppgradering till PBPro blev det en helt annan grej. Inget problem med många bilar i spåren samtidigt.

Efter vad jag förstått så är den nya Powerbasen mer eller mindre likvärdig med PBPro.

Originalhandtagen är inte mycket att hurra för. De var ojämna nästan direkt från lådan och blev inte bättre med tiden.
Vi köpte ett par ombyggda Parmahandtag som var riktigt trevliga att köra med. Problemet med dessa var att det byggdes upp en beläggning inne i dem och höll man dem inte i skick så kunde bilarna skena iväg på fullgas. Ett par bilar åkte i golvet pga. detta.

När Slot.it släppte sina digitalhantag köpte de flesta av oss dem, och de har varit hyffsat problemfria, även om vi allihop föredrar känslan i Parmorna.

Bilar som tappar ID händer då och då, men kan nästan alltid härledas till dålig kontakt. Antingen inne i bilen eller att banan är skitig.
Dåligt med ström är väl SSDs akilleshäl. Många lägger koppartejp på sina permanenta plastbanor för att komma runt strömproblemet. Tycks fungera bra efter vad jag läst, men Tweety, vars bana vi kör på, är envis och vill inte detta..

Har haft problem med varvräkning sedan vi plockade bort magneterna ur bilarna, men löste detta genom att vinkla upp dioderna i "vägbanan" och byggde en båge med nedåtriktade lampor ovanför start/mål-linjen.

Vi kör nästan uteslutande med 18.000varvs motorer så chippen håller bra. Jag har nog förstört flest chip av oss, men det beror troligtvis på att jag är sämst på att löda och får dåliga kontakter osv. inne i bilarna.

Lite ogenomtänkt svammel från min sida, finns säker mycket att fylla på som jag inte kommer att tänka på just nu.
Användarvisningsbild
Marsupilami
Kartläsare
 
Inlägg: 503
Blev medlem: 05 mar 2007, 16:21
Ort: Malmö


Återgå till Digitala bilbanesystem

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 41 gäster