Sida 3 av 3

Re: Mekanisk växel.

InläggPostat: 12 dec 2012, 11:46
av GTA
härligt... villken överaskning.!!

det jag märkte med min var att man fick ta ut banan (spåret) lite där man hade skruven. då får du en bättre växlingsfunktion. syns kanke lite på bilden jag hade.

treangeln är rak men spåret på sidorna är konvexa med toppen just brevid skruven. då kan du ha en större treangel för att få en bättre & säkrare växlingsfunktion & att bilen kan åka förbi vid skruven utan problem.

När bilen är nästan förvi bäxlen går banan tillbaka & trycket till trangeln igen & den får större växlings rörelse.

nu pratar jag bara om 1-2-3 mm vid toppen av konvexen. kan visa på en bild om det är oklart..

Re: Mekanisk växel.

InläggPostat: 12 dec 2012, 13:35
av mINdAt3z
Vad kul att se detta i verkligheten från Lasps prototypverkstad. :) Bra jobbat Lennart! :)

Ser fram emot fler bilder och postningar på erfarenheter runt GTA-växeln. Måste prova en själv också så fort julledigheterna kommer! :D

Re: Mekanisk växel. Billig pryl

InläggPostat: 28 jan 2013, 22:01
av Lasp
Idag gjorde jag kanske den billigaste investeringen när det gäller bilbanebyggen!
Ett set med hårklämmor för 10:- på TiGeR

Jag var ute efter en BiStabil Vippa, När bilen har passerat GTA växeln skall den föras i motsatt läge och stanna till nästa bil kommer.
Jag testade då med den lilla delen av en hårklämma.
Så har jag lärt av FightFireMan att man kan spänna (spänne) för en oval, slikt gör man för en BiStabil Vippa BSV.
bistabil vippa.JPG
bistabil vippa.JPG (34.26 KB) Visad 8732 gånger

Så enkelt var det !

Re: Mekanisk växel.

InläggPostat: 30 jan 2013, 18:18
av GTA
Snyggt jobbat!!

*applåder*

Vi vill se en film sen &så :thumb: