Mekanisk växel.

Här diskuterar vi digitala bilbanesystem.
Scalextric Digital, Ninco-D, SCXD m.fl.

Mekanisk växel.

Inläggav GTA 28 nov 2012, 21:36

Funderar lite över hur man ska kunna få flera bilar att stanna sammtidigt i pitstoppen på en digital bana. Vanligtivis så har man en växel in & ett spår genom hela tills det går ut igen.

Vill man kunna stanna flera bilar samtidigt så måste man ha en växel inne i depån men för att kunna spara in 500:- så har jag funderat på om man kan bygga en växel som skickar in bilarna på olika spår varannan gång.

Depå!
Bild
A: Vanlig växel
B: Mekansik växel

Bild

Ska försöka förklara hur jag tänkt. Den röda Triangeln sitter fast med en fjädrad skruv imitten (Blå) Den kan vicka lite åt båda hållen.
OBS. Det är alltså spåret du ser på bilden det som pickuppen går i.

A: Bilen kommer till A. spåret är öppen vidare till vänster mot B
B: pickuppen trycker till toppen på B & flyttar triangeln till höger.
Ny bil kommer till A. vägen är öppen till C
C pickuppen trycker till C & Flyttar växeln till 1a lägent igen.
Och vipps så har man en växle som skickar bilarna på olika spår.

Förstår ni inte hur jag tänkt så säg till.
Synpunkter & tipps!!!!!! Och komigen nudå & skriv.. var inte rädd för den digitala världen!!!! :thumb:
Användarvisningsbild
GTA
Mekaniker
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 28 feb 2012, 22:58
Klubb: Trönö Slotcar

Re: Mekanisk växel.

Inläggav Pyspunka 28 nov 2012, 22:25

Helt utan digitala erfarenheter,men med en del mekaniska känner jag att det där ser ju fullkomligt briljant ut.
Triangeln måste vara lagom trög, så att en bil kan passera lätt, men att den sen inte studsar tillbaka. Med en lagom hårt åtdragen fjädrande skruv så borde det väl funka. Och i annat fall kanske magneter? Men då blir det lite mer joxande.

:thumb:
Bilbana; mer ett symptom än en hobby...
Användarvisningsbild
Pyspunka
Braidsbytare
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 12 feb 2012, 11:20
Ort: Göteborg

Re: Mekanisk växel.

Inläggav Lasp 28 nov 2012, 22:59

Jättebra
Visst fungerar det, jag ritade upp en liknande lösning för Lala för ett bra tag sedan. Det är ju bara en vippa.
Det svåra är att undvika studs, så att den Växeln alltså blir i det nya läget.

Men om vi skall diskutera digitala depåstopp är det flera grejor som skall lösas. Om man räknar med 20 bilar som LargassoRaceway vill ha på en Nascar, så kan inte alla bilar ha sin plats.
Även med sex (6) bilar kräver det lite för att det skall bli hyfsat rättvist.

Men visst kommer ditt förslag att fungera. Testa bara säger Lasp :up:
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Mekanisk växel.

Inläggav largasso 28 nov 2012, 23:33

Ett par av de punkter jag funderat på:

1. Chansen/risken att alla bilar ska uppsöka Pitlane samtidigt är väldigt liten.

2. Om fler än de man har plats för kör in i Pitlane bör det finnas ett beslutsmoment
som kan visa sig vara rätt eller fel (som i verkligheten 8-o )

3. Vad jag förstått av digitalt Pitlanemoment stannar man inte för att tanka utan det är mer
en fråga om att passera för att fylla på "tanken" vilket gör att först in - först ut principen gäller,
alltså känns det onödigt med en massa stopp-platser. (Själv har jag funderat på 4st)
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Mekanisk växel.

Inläggav Lasp 28 nov 2012, 23:38

När det gäller stop i PitLane så har nog de olika programvarorna lite olika möjligheter.
Du kan ju ge handicap genom att sätta en mindre konsumtion,
så sätter du tiden för tankstoppet,
om man då skall simulera verkligheten så är det bara att dividera en F1 tid med 32, då blir det korta stop ;-)
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Mekanisk växel.

Inläggav GTA 28 nov 2012, 23:57

1, Nja inte alla bilarna men 2 av 6st kan ju hända.

2, Kör man in i depån när den är full får man vänta..

3, Finns säkert olika program för digitala depåstopp men UR & Lapcounter har så man måste stanna i visst många sek med intryckt knapp på hantaget. (valbar) innan tankningen går igång. sen tar det några sek innan tankningen är klar.

4 :D En digitalbil simulerar bränsle åtgången jumera du gasar med reglaget, kör du för länge kommer tanket att gå tom & bilen kommer att antingen , Stanna, köra med 50% hastighet eller 25%. Kör man med 6st eller fler bilar tror jag det blir trångt i depån efter att bränslet börjar ta slut. Kommer nog blir en spännade planering som förare att se till att komma in i depån i rätt tid. därav tror jag det räcker med 2st plattser för 6bilar.



largasso skrev:Ett par av de punkter jag funderat på:

1. Chansen/risken att alla bilar ska uppsöka Pitlane samtidigt är väldigt liten.

2. Om fler än de man har plats för kör in i Pitlane bör det finnas ett beslutsmoment
som kan visa sig vara rätt eller fel (som i verkligheten 8-o )

3. Vad jag förstått av digitalt Pitlanemoment stannar man inte för att tanka utan det är mer
en fråga om att passera för att fylla på "tanken" vilket gör att först in - först ut principen gäller,
alltså känns det onödigt med en massa stopp-platser. (Själv har jag funderat på 4st)
Användarvisningsbild
GTA
Mekaniker
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 28 feb 2012, 22:58
Klubb: Trönö Slotcar

Re: Mekanisk växel.

Inläggav GTA 29 nov 2012, 00:24

Tack för inputen!!




Pyspunka skrev:Helt utan digitala erfarenheter,men med en del mekaniska känner jag att det där ser ju fullkomligt briljant ut.
Triangeln måste vara lagom trög, så att en bil kan passera lätt, men att den sen inte studsar tillbaka. Med en lagom hårt åtdragen fjädrande skruv så borde det väl funka. Och i annat fall kanske magneter? Men då blir det lite mer joxande.

:thumb:
Användarvisningsbild
GTA
Mekaniker
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 28 feb 2012, 22:58
Klubb: Trönö Slotcar

Re: Mekanisk växel.

Inläggav GTA 29 nov 2012, 00:29

nu blir det många poster...

men tänkte på paragraf 2.. Man får sätta ett antal varv på banan så man kan klara sig på tex 2st depåstopp..
Om man kommer in för tidigt någon gång under dessa två så kan man åka på ett tredje då bränslet är slut sista varven.
Användarvisningsbild
GTA
Mekaniker
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 28 feb 2012, 22:58
Klubb: Trönö Slotcar

Re: Mekanisk växel.

Inläggav mINdAt3z 30 nov 2012, 23:07

Den här mekaniska lösningen var ta mig tusan den smartaste lösningen för depåstopp jag har sett i alla forum jag läst. Jag slår mig för pannan för att jag är för binär och digital för att ens tänka tanken på att man ju faktiskt kan lösa det mekaniskt.

KISS metoden är alltid bäst.

Det här vill jag se byggt i praktiken! :D
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Mekanisk växel.

Inläggav mINdAt3z 30 nov 2012, 23:12

Jag utgår från att det inte är ström på själva flippern och den är passiv så man inte måste tänka på polaritet.

Finns det någon risk så nära depå stopp att bilarna har för långsam fart och stannar på flippern?
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Mekanisk växel.

Inläggav Lasp 30 nov 2012, 23:25

I den variant som jag ritade flyttas strömmen via underliggande kontaktorer så att det blir rätt till översidan av flippern.
Så det går att lösa. Men faktiskt så rullar bilen med lätthet över den sträckan.. En helt strömlös bil rör sig flera decimeter!
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Mekanisk växel.

Inläggav GTA 30 nov 2012, 23:31

Tackar! :D

Detta är ju bara en prototyp i teorin,, Fast det är version 3. :o

Visst kan man strömsätta den om man skulle vilja.. bara att isolera B & C. Låt A nudda strömstripsen & vipps så har du samma polaritet som du ska ha på den sidan. Vid växling kommer strömmen att ändra polaritet.

Tyvvär så kommer jag inte kunna bygga denna föränns i senvinter/ vår så mitt "hobby" hus inte är klart än.

Har klippt den i papper så det borde funka.
Användarvisningsbild
GTA
Mekaniker
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 28 feb 2012, 22:58
Klubb: Trönö Slotcar

Re: Mekanisk växel.

Inläggav mINdAt3z 30 nov 2012, 23:48

Hur löser man smidigast ut problemet med "fjädringen" och låser flippern? Magnet lät ju smart.

Ta gärna en bild på din papperslösning. Jag kan nog se det framför mig, men det är alltid kul att se.

Det här borde du ju ringa och sälja på Hornby, Ninco och de andra. De verkar ju inte direkt brinna av kreativitet själva. :D
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Mekanisk växel.

Inläggav GTA 01 dec 2012, 00:09

För att göra den lite trög tror jag det räcker med en genomgående bult med en fjäder som trycker ner trekanten.. eller upp.

Ska fixa en bild sen.

hahah.. jo men det finns nog tyvvär ingen marknad för denna förutom i depån & kanske någon omkörningsspår. fast då är det ju redan digitalt & då vill dom nog sälja elektriska växlar.

Kanske vore nått för AC 2 DC (var det så det hette?) snubbarna att skicka ut bilarna på olika spår..??
Användarvisningsbild
GTA
Mekaniker
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 28 feb 2012, 22:58
Klubb: Trönö Slotcar

Re: Mekanisk växel.

Inläggav mINdAt3z 02 dec 2012, 14:14

Jag ritade upp flödet av bilarna på 3-4 växlar på papper för att få en visuell bild av hur det kommer se ut. Har jag rätt när jag säger att man måste utgå från att första bilen som kommer in lämnar pit-stop först? Annars är risken om någon blir stående längre, att man får en krock?

Tror iofs inte att det kan vara ett stort problem. Två pit-stop depåer för 6 bilar t.ex. borde ju räcka mer än väl för att undvika krockar. Och worse-case så puttar väl nästa bil till första bilen lite bara och är depån tillräckligt stor så att man inte puttar ut bilen i inkörningsspåret så lär det ju inte vara en katastrof.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Nästa

Återgå till Digitala bilbanesystem

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster