Sida 1 av 1

Skillnad på scalextric växlar? (depå & X )

InläggPostat: 27 nov 2012, 23:25
av GTA
Verkar inte vara sån stor aktivitet här på digitala avdelningen men jag kör envist på endå med mina frågor. =)

Det jag undrar över är varför Straight Lane Change Track Kan vara billigare än Pit Lane Track.
Den raka har ju mera spår, 2st växlar & 2st sensorer. den böjda har ju bara en sensor & en växel och mindre spår. är det någon mera skillnad på växlarna?


Bild

Pit Lane Track (Left Hand) - Includes Sensor Product Code: C7014

Bild

Re: Skillnad på scalextric växlar? (depå & X )

InläggPostat: 27 nov 2012, 23:41
av Lasp
Vad är svaret på Universum, livet och allting?

Fortwo Djupa tankens misstolkade svar 42

Men jag är glad och tacksam för dina frågor om det digitala livet!

Det finns inte, för det är uppblandat i olika sekter!.
När man vet att det digitala, förutom On Off, är grunden för rättvisa race!
Då kan vi diskutera utformningen.

Re: Skillnad på scalextric växlar? (depå & X )

InläggPostat: 28 nov 2012, 04:21
av Aramis
Lasp skrev:Vad är svaret på Universum, livet och allting?

Fortwo Djupa tankens misstolkade svar 42

Men jag är glad och tacksam för dina frågor om det digitala livet!

Det finns inte, för det är uppblandat i olika sekter!.
När man vet att det digitala, förutom On Off, är grunden för rättvisa race!
Då kan vi diskutera utformningen.

GTA söker svar på en fråga och du blandar in 'Liftarens väg till galaxen' och menar att "svaret finns inte, för det är uppblandat i olika sekter!" :cuckoo:

Re: Skillnad på scalextric växlar? (depå & X )

InläggPostat: 28 nov 2012, 10:13
av Aramis
Liftarens GUIDE till galaxen... självfallet... hrrrmm... :cuckoo:

Re: Skillnad på scalextric växlar? (depå & X )

InläggPostat: 28 nov 2012, 10:33
av Nico
Tjo GTA, jag gissar på att pitlane delarna är dyrare att tillverka trots allt. Det är en udda utformning av en bandel som kanske inte säljer lika mycket. Det brukar vanligtvis betyda mindre produktioner som tar upp dyrbar produktionstid av billigare delar.

Vet inte om jag har helt rätt, men svaret är till skillnad från annat svar lite mera sriöst. :cuckoo:

Re: Skillnad på scalextric växlar? (depå & X )

InläggPostat: 28 nov 2012, 11:51
av Jormungandr
Det ingår även borders till pitlanen. Scalextric tar rätt saftigt betalt för sina borders i vanliga fall. typ 100 spänn för 4-pack

Re: Skillnad på scalextric växlar? (depå & X )

InläggPostat: 28 nov 2012, 12:05
av Lasp
Trodde att det var för att den är lång och ranglig.
Men ser att växelrakan också är en och en halv raka lång.
Har förövrigt bett TS om ursäkt om mitt tidigare inlägg var förvirrat!
PICT8615.JPG
PICT8615.JPG (48.02 KB) Visad 25295 gånger

Men nu har TS nog svar.

Re: Skillnad på scalextric växlar? (depå & X )

InläggPostat: 30 nov 2012, 23:26
av mINdAt3z
Man kan ju dra frågan ett steg längre och fråga sig hur i helskotta lite plast, metall, ett par solenoids och ett par sensorer kan kosta 400-500 spänn till att börja med.

BRA marginal på de produkterna från produktion!

Jag har faktiskt roat mig med lite att försöka leta piratkopierade delar från t.ex. kina, bara på kul och se vad som finns. Och jag har faktiskt inte hittat någonting alls... Det är ju lite ett tecken på att det är som Nico säger. Bilbanedårar som vi är en relativt liten klick av jordens befolkning och det lönar sig inte ens för kineserna att kopiera det och sälja det.

Tänk dig då företag som Scalextric och Ninco som måste utveckla och designa tekniken, produktionstekniken och logistiken, sen är produktionsserierna små och så åker man på att sprida kostnaderna på små serier.

X-delen, den köps nog av de flesta "hobby" digitalbilbane ägarna. Men en pit-stop kanske inte lockar så mycket för den som packar upp sin bana 3-4 gånger per år, och serierna är säkert ännu mindre.

Open source banväxlare FTW säger jag bara....! Det vore något. :)

http://www.electricimages.co.nz/(S(214ebu45v3v4wkasqujpuhus))/Scalextric_Digital.ashx

Re: Skillnad på scalextric växlar? (depå & X )

InläggPostat: 05 dec 2012, 23:10
av GTA
undrar hur bra det går att plocka isär en växlel.. Istället för att köpa en depåinfart så kan man ju köpa ett X för att sedan ta bort ena växlen & bygga in den på den frästa banan någon annan stans... :-?

Re: Skillnad på scalextric växlar? (depå & X )

InläggPostat: 05 dec 2012, 23:14
av Lasp
Det är inga som helst problem med isärtagning och justering av sträcka osv.
Kom ihåg att alla bandelar är gjorda för att passa deras historiska mått.
Så valfriheten finns säger Lasp.

Re: Skillnad på scalextric växlar? (depå & X )

InläggPostat: 06 dec 2012, 00:03
av Paxel
Jag tycker till skillnad från andra ( som i dagligt tal förkastar den digitala vägen ) att svaret från LASP var ganska seriöst och fullt av livserfarenhet. Alla anledningar är inte logiska men det finns ändå för att de måste. Nu är det som så men det vore kul om du (GTA) hittar en lösning på hur man kan bygga om en korsväxel till pit lane. Faktum är att dessa X växlar historiskt har använts i kombination med pit lane för att göra en mera realistisk depå Bild, men det visste du antagligen redan.