Sida 1 av 1

Konvertera till Analog!

InläggPostat: 13 sep 2011, 21:45
av Lasp
Idag kom jag över fyra F1 bilar Carrera Evolution Pro X!
Jag har konverterat en Ferrari till Analog och testkört men frågan är, måste man det?
Det finns fyra on off på en dipswitch . Borde det inte finnas ett analogläge där?
Jag har förstått av tabellen här på det eminenta http://www.BilBaneForumet.Se att Carrerra har det största djupet för styrsko, vad den nu heter på korrekt svenska.
Men har den en särskild funktion eftersom den är lite asymmetrisk?
Sedan är det detta med den svängande magneten, är det bra?
Nu plockar jag bort magneterna och kör utan, men jag är lite nyfiken av mig! :-?

Re: Konvertera till Analog!

InläggPostat: 14 sep 2011, 21:09
av Lasp
Ibland förstår jag otåligheten här på BBF. Inga kommentarer!
Är det ingen som kan svara mig om den rörliga magneten? Eller är jag blockad?

Någon borde ju ha erfarenhet av Carrerra evolution Pro X!

Eller är detta med digitalt helt ute? En mycket undrande Lasp :beer:

Re: Konvertera till Analog!

InläggPostat: 14 sep 2011, 21:24
av Trampled_Underfoot
Utan egentligen veta så vågar jag mig på en gissning om den svängande magneten.
Om en bil med fast magnet börjar sladda i en kurva kommer till sist magneten inte kunna hålla kvar bilen i spåret eftersom magneten kommer hamna utanför strömskenorna. När detta inträffar sker det blixtsnabbt och brutalt utan att man har en chans att rädda situationen.
en bil med rörlig magnet (i sidled) kan bilen sladda en viss mängd utan att magneten hamnar utanför strömskenorna och detta gör att man får lite mer tid på sig att rädda situationen.

När det gäller Carrera så verkar det inte vara så stort i Sverige (vad jag vet).

/ H

Re: Konvertera till Analog!

InläggPostat: 14 sep 2011, 22:01
av Lasp
Tack för ett bra svar.
Ja så har jag funderat också. Magneten förflyttas på en konkav rigg under mitten på bilen.
Den styrs av Guiden! Eller Flagga som Ni kallar den här! Är det det samma som ARS Guide (Automatic return system)

Re: Konvertera till Analog!

InläggPostat: 14 sep 2011, 22:28
av Mr Magoo
Ibland förstår jag INTE otåligheten. Det kan ju vara så att man har annat för sig.
Lasp skrev:Ibland förstår jag otåligheten här på BBF. Inga kommentarer!
Är det ingen som kan svara mig om den rörliga magneten? Eller är jag blockad?

Någon borde ju ha erfarenhet av Carrerra evolution Pro X!

Eller är detta med digitalt helt ute? En mycket undrande Lasp :beer:

Re: Konvertera till Analog!

InläggPostat: 14 sep 2011, 23:07
av ymigs
Lasp skrev:Är det det samma som ARS Guide (Automatic return system)

Nej, ARS är SCX namn på deras fjädrande guide som strävar efter att vara centrerad.

Re: Konvertera till Analog!

InläggPostat: 15 sep 2011, 00:31
av Borgis
Trampled_Underfoot skrev:När det gäller Carrera så verkar det inte vara så stort i Sverige (vad jag vet).
/ H


Det är förmodligen sant och definitivt så när det gäller Evo Pro X.

Re: Konvertera till Analog!

InläggPostat: 15 sep 2011, 02:03
av Lasp
Tackar!
Visst var jag lite otålig Mr Mago! Ber om ursäkt.

Nu vet jag att dessa fantastiska F1 bilar får jag fixa själv.

Var mest irriterad på mig själv för att jag buntade ihop frågorna på detta sättet.
Jag tror att det är svårare att svara då! :rolleyes:

Re: Konvertera till Analog!

InläggPostat: 18 okt 2011, 06:01
av Lasp
Jag har nu funnit en förklaring på de fyra första positionerna på dipswitchen ! Det är helt enkelt det nummer som man ger bilen! Carrera kan väl i Evolution bara hantera 4 bilar.
Jag saknar fortfarande underlag för de nästa fyra lägena.
Jag har dessutom lärt mig att det finns svängande magnet även på andra typer av bilar än F1.
En snyggt implementerad funktion för de som kör med magnet, men det gäller ju inte "The real guys" :D

Har också fått tipset att klippa av Guiden (korta den) på Carerra bilarna för att det skall passa andra spår!

Re: Konvertera till Analog!

InläggPostat: 18 okt 2011, 07:41
av Ravajack
Att de inte blir så mycket råd och respons i denna tråd beror nog på att Carrera är ett diminutivt fabrikat både i Europa och i lilla Svedala. Carreras digitala system tycks också vara lite svajigt, eftersom det har ändrats en hel del sedan start. Ursprungssystemet Pro-X digital är inte helt kompatibelt med nuvarande Digital 132-system, vilket givetvis ställer till det för användarna och bidrar till Carreras (im)popularitet.

Bättre ställen än här att söka info och ställa frågor om Carrera är USA, där Carrera har en starkare profil och marknadsställning. Dessa tre forumtrådar är goda startpunkter för den digitala Carrera-entusiasten in spe:

http://www.slotforum.com/forums/index.php?showforum=64

http://homeracingworld.yuku.com/forums/ ... al-Central

http://slotcarillustrated.com/portal/fo ... y.php?f=35

Re: Konvertera till Analog!

InläggPostat: 18 okt 2011, 20:17
av Lasp
Vill bara korrigera! Jag hade fel, Noterbart!
Det är bara fyra lägen och de är de två första som används för att ge bilen en identitet.

Idag kollade jag också den svängbara magneten,
den ligger i en konkav vagga så den närmar sig spåret med 1,20 mm i ändläge.
Ganska smart tänkt, om man nu vill köra med magnet ;-(

Men i första läget kommer jag att göra dessa fyra Carrera bilar rent analoga, så kommer det kanske att bli AC2Car när banan är testad, och det närmar sig säger Lasp ;-)