Hej,
Jag använder i och för sig inte N-Digital längre, utan väntar på Slot.its digitala system Oxigen, men ger förstås gärna lite tips om N-Digital.
En ren bana, och rena och inte för slitna borst är nödvändigt, men det har du säkert redan. Även om Nincos bandelar sitter ihop bra, så har jag faktiskt haft lite kontaktproblem någon gång, så det kan vara värt att kontrollera extra noga att banddelarna har bra elektrisk kontakt med varandra.
Koppararmen på N-Digial-handtagen kan ibland ha lite dålig kontakt och behöva en liten justering,
mer info i detta inlägg.
Använd lite tejp för att fixa isoleringen på växlarna,
mer info i detta inlägg.
Men om man har version 1.05 av konsolen/PB:en (jag skulle gissa att du har den om du har haft N-Digital ett tag), så är enligt min mening det största problemet med N-Digital dess ”översättning mellan gasutslag och spänning till motorn”, eller ”throttle profiles” som det brukar kallas på engelska. Det är i och för sig bra att ha två att välja emellan, men de har båda sina problem. ”Amateur”-profilen har OK upplösning får låg fart, men saknar ”mellanregister” helt och gör det omöjligt att köra snabbt i en längre R3- eller R4-kurva. ”Professional”-profilen saknar ”lågregister” och gör att handtaget mer känns som en strömbrytare i en längre R1- eller R2-kurva. Det finns kanske banlayoter och bilinställningar där det fungerar, men för mig som vill köra magnetlöst och på en bana med varierade kurvor så fungerar det inte så bra. Det finns dock lite modifieringar man kan göra.
Den enklaste lösningen är kanske att använda ett spänningsaggregat med variabel utspänning, sänka spänningen lite och använda “Professional”-profilen. Spänningen skall inte vara lägre än 12V, annars fungerar inte växlarna. Den skall heller inte vara högre än 16V får att man inte skall bränna lite elektronik i växlarna.
Ett annat alternativ, eller kanske i kombinationen med föregående, är att minska bromseffekten mha en zener-diod (och fortfarande använda “Professional”-profilen),
mer info i denna tråd. Använd dock inte resistorn som nämns, det är bättre att sänka spänningen med ett spänningsaggregat med variabel utspänning, Om du tycker att bromseffekten minskar för mycket med en 2.7V zener-diod, så kan du istället använda två vanliga dioder i motsatt riktning (
mer info i detta inlägg).
“Professional”-profilen har ett antal steg som inte utnyttjas av N-Digital-handtaget. Du kan modifiera handtaget och dra nytta av de ”dolda” stegen, och på så sätt skapa en egen ”profil”. Du hittar ett exempel på detta
i denna tråd. Nincos ”Progressive”-handtag utnyttjar samma idé, men gör det inte på ett sätt som fungerar (
se denna tråd).
Mitt eget sätt att lösa de här problemen, och några andra, var att utveckla
min egen semi-kompatibla-N-Digital-enhet. Med Ninco-motorer och ett eget handtag blev det OK och kul att köra.
Men med Slot.it-motorer så fungerade det så där. Även utan magnet blev motorerna lite för varma efter ett tag, och började hacka lite,
mer info i den här tråden.
Jag gav upp efter att även ha utvecklat mitt eget chip; det blev för mycket modifieringar till slut. Hur som helst, du kanske finner att med några av tipsen i det här meddelandet att det blir lite roligare med din 1.05-konsol. Jag har inte testat NSR-bilar/motorer ihop med N-Digital, men framför allt lägre spänning kanske gör dem lite mer lättkörda.
Jag har själv inte testat 1.08-konsolen, men den har lite annorlunda ”profiler”. Visserligen bara 11 steg, men det kanske ändå räcker (N-Digital-handtaget har ändå inte fler), bara det är lite bättre valda steg (och det verkar så på andras inlägg). Dessutom fungerar den med varvtider.