Tidtagning i Scalextric Digital

Här diskuterar vi digitala bilbanesystem.
Scalextric Digital, Ninco-D, SCXD m.fl.

Tidtagning i Scalextric Digital

Inläggav Jola 03 feb 2010, 23:47

Hej på er,
Har just blivit med bilbana - en Scalextric Digital med 4-bilars powerbase. Jag trodde kanske att en digital bilbana hade någon USB-utgång eller liknande så att man kunde koppla upp en dator och få ut all möjlig info. Det har tyvärr inte denna.
Det ingick en varvräknare som räknar ner från ett inställt antal varv och sedan visar placeringarna, men inga varvtider och man ser inte hur stor skillnaden är mellan bilarna, lite tråkigt. Så vitt jag förstår så kan man antingen löda ihop en egen avkodare och programmera en PIC-processor, kul, men lite i överkant för mig just nu. Alternativt så kan jag köpa en 6-bilars powerbase med extra allt och kasta den powerbase och varvräknare jag har, dyrt och en smula slösaktigt.
Finns det andra alternativ? Någon som provat att t.ex. tjuva en signal från varvräknaren och ta in den i en PC med något kort för digitala ingångar? Kommer man väl in i en PC, så blir det ju hyfsat enkelt att programmera upp resten...
Jola
Nykomling
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 27 jan 2010, 23:30

Re: Tidtagning i Scalextric Digital

Inläggav Eszaraxe 04 feb 2010, 22:06

Jag vet inget annat alternativ än att köpa en 6 bilars PB med extra allt, eller vänta tills den nya 6-bilars PB'n kommer ut, som jag inte vet om den har utgång för datorn. Tyvärr har Scalextric målat in sig i ett hörn med en alldeles för simpel PB som man inte kan använda till något vettigt.

Sälj din 4-bilars PB och varvräknare på Tradera och köp en 6'a med extra allt.
"Bara två saker är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Men när det gäller universum är jag ännu inte absolut säker". - Albert Einstein
Eszaraxe
Braidsbytare
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 20 okt 2008, 12:27


Återgå till Digitala bilbanesystem

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 43 gäster