skenande bil

Här diskuterar vi digitala bilbanesystem.
Scalextric Digital, Ninco-D, SCXD m.fl.

skenande bil

Inläggav revir 14 nov 2009, 15:13

Jag kör scalextric digitalt och en av Aston Martinbilarna skenar ibland iväg i full fart trots att gasen är konstant.
Jag har bytt digital plugg och prövat olika gasreglage samt olika utgångar på powerbasen utan förbättring. Vad är felet?
revir
Nykomling
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 14 nov 2009, 15:07

Re: skenande bil

Inläggav Jormungandr 14 nov 2009, 16:55

Sker det alltså även när du bara ger lite gas?

Annars har jag haft problemet när bilen är för lätt i nosen och den tappar kontakten under acceleration. bromsen fungerar ju bara när bilen har ström hela tiden + att den inte svänger när spåret svänger utan går rakt i väggen med en redig fart..
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: skenande bil

Inläggav ymigs 14 nov 2009, 17:09

Det tyder ju på att bilen emellanåt blir "analog"... På en digital bana ligger strömmen på konstant och med gasen i handtaget meddelar man chippet att släppa igenom motsvarande mängd till motorn. En analog bil får ju all kräm hela tiden och skenar därför okontrollerat runt banan.
Om du inte redan hade provat med en annan digitalplugg hade jag nog rekommenderat det som första test men det känns som att du provat att byta allt som skulle kunna vara boven i dramat.

Som en sista(?) åtgärd kan du kolla allt kablage i bilen från strömflätan och motorn, kanske är det någon kardel som ligger och skapar kortslutning någonstans?

När bilen en gång skenat, måste du programera om den så att den hittar sitt handtag då eller fungerar det att bara köra vidare efteråt?
Sloth Racer of Scuderia Megalonychidae...
Användarvisningsbild
ymigs
Testförare
 
Inlägg: 2075
Blev medlem: 13 feb 2004, 14:24
Ort: Stockholm/Vallentuna
Klubb: TRS

Re: skenande bil

Inläggav largasso 14 nov 2009, 19:00

Gör den samma om du byter IDnr på bilen ?
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: skenande bil

Inläggav BBB 14 nov 2009, 21:57

Har du tagit bort någon avstörningskomponent på bilen? Ferriten eller kondingen. Kontrollera strömflätorna så att de är ok. Eftersom du skiftat allt det andra så borde felet vara på bilens kablage.

//Bosse
Användarvisningsbild
BBB
Depåman
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 07 jan 2008, 20:38
Ort: Malmö Skåne
Klubb: Malmö Slotracing Club

Re: skenande bil

Inläggav revir 14 nov 2009, 22:07

Bilen är ny och jag har kört den några veckor. när problemet började så fick jag en ny plugg och jag trodde att problemet skulle vra löst. Men konstigt nog så fortsätter skenandet även med ny plugg . Vilka komponenter i bilen kan då var felaktiga?
revir
Nykomling
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 14 nov 2009, 15:07

Re: skenande bil

Inläggav revir 14 nov 2009, 22:27

Sätter man en analog bil på en digital bana händer inget annat än att bilen väser lit som om det var lite spännig mpå bilen . den sticker inte iväg okontrollerat utan ett installerat chip krävs för att den ska röra på sig.
revir
Nykomling
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 14 nov 2009, 15:07

Re: skenande bil

Inläggav BBB 15 nov 2009, 09:35

Digitalbanan har växelström och sen likriktar digitalkortet och styr ut likström till motorn. Jag tror att du får någon störning till kortet antingen från strömflätorna och kablar eller från motorn till digitalchippet. Det är därför det är viktigt med avstörning, helst både vid pickup och motor. Att en analog bil bara surrar beror på att den får växelström till en likströmsmotor. Hade du haft kortis i kablar så hade troligtvis digitalchippet gett upp eller PB fått overload, kolla så du inte har nån glappkontakt i kablar i bilen. Eftersom det bara är denna bil som skenar och jag antar att digitalchippet och handtag fungerar till dina andra bilar så ligger nog felet i nåt av det jag nämnt om det inte är motorn som stör chippet.

//Bosse
Användarvisningsbild
BBB
Depåman
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 07 jan 2008, 20:38
Ort: Malmö Skåne
Klubb: Malmö Slotracing Club

Re: skenande bil

Inläggav revir 15 nov 2009, 10:43

Tack för svaret BBB! Kan du ge mig tips på hur jag felsöker problemet. Vad är det som gör att eventuellt motorn stör chippet?
Jag börjar med att byta flätor och kontrollerar glapp i kablar.
revir
Nykomling
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 14 nov 2009, 15:07

Re: skenande bil

Inläggav BBB 15 nov 2009, 10:55

Har du avstörning på motorn, konding och ferrit? Är det motorn som stör ut chippet så är det inte så mycket att göra tyvärr utan bara att byta den. Fungerar övriga bilar ok? Digitalbanan är tyvärr inte helt perfekt utan man får stå ut med lite strul ibland, bilar som skenar ,tappar id, inte växlar spår och liknande.

//Bosse
Användarvisningsbild
BBB
Depåman
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 07 jan 2008, 20:38
Ort: Malmö Skåne
Klubb: Malmö Slotracing Club


Återgå till Digitala bilbanesystem

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 34 gäster

cron