Sida 1 av 1

digital vs analog

InläggPostat: 11 okt 2009, 19:44
av HurvaKurva
Hej alla glada!
jaha, nu kommer man kanske med ett korkat inlägg, men jag är ganska osäker :cuckoo: på detta med digital racing!
Några frågor jag har är:
Fördel med digital? ( förutom att man kan vara flera som kör sammtidigt)
Är det mycket strul med detta?
Blir det roligare racing med att kunna byta spår?
Är det lika driftsäkert som analogt?
Jag har läst många inlägg här om det digitala, och blir lite osäker när jag hör om dålig kontakt, okänsliga handtag osv....
Övertala mig :)
Mvh Tomas

Re: digital vs analog

InläggPostat: 11 okt 2009, 21:51
av Jormungandr
spårbyte går tyvärr inte så smidigt som utlovat eftersom du tappar ganska mycket tid i de tvära bytena. man måste bromsa rejält för at kunna byta, om du inte planerer ordentligt och lägger alla byten i långsammare partier. sen går ju så gott som alla bilar att utrustas med digitalchip och visst är det kul om man kan vara flera.

Re: digital vs analog

InläggPostat: 12 okt 2009, 00:36
av ZeeJay
Enhelt ny dimension av bilbana!

Kan säga att de som inte är positiva till digitalt har inte gett det en bra chans...ej heller byggt bana som är för digital racing...lätt att bygga fel..dvs en layout som passar mer för analogt som sen med digitalt inte blir bra..

därför snackas det ibland om spårbyten som inte funkar..men att bromsa för att byta spår...nerå...behöver man inte...

Det du ska se till är att lägga spårbyten på fart och taktiskt bra ställen...kurvbytena är lite mariga o skall placeras i lågfarts partier...men raksträckor med X - byten...superkul!!

I like it!!

Vissa handtag från Scalextric (det system som jag har idag)...kan ibland upplevas lite ketchupeffekts liknande...men har i princip haft få och nästan inga strul...

Att tänka på är att vänta tills Oxigen systemet kommer....nån gång under våren...då får du ALLT i ETT!!

Analogt och digitalt med trådlösa handtag o helt sjukt frän plattform!! :beer: :beer: :beer:

GO FOR IT!! :thumb: :thumb: :thumb: :thumb:

Re: digital vs analog

InläggPostat: 12 okt 2009, 00:40
av largasso
Ovanstående gäller enligt mina erfarenheter bara om man kör med magnet
( vilket åtm. jag tröttnade på efter ca 4 minuter ) Kör du utan :w00t: blir hastigheten lägre
och du förlorar inte så mycket tid vid spårbyte.
Något vi provat är Nascar (med magneter ) fyrspårig bana som blir till två vid varvräknaren.
Vi körde med 6 bilar och mycket växlar, snabba heat på 1 minut, först i mål eller kvar i spåret vinner.
32 snabba heat och ------- hysteriskt roligt. :thumb:

Annars gäller väl att planera banan noggrannt med växlar vid vettiga ställen och givetvis,
ju fler som kör desto roligare.

Lycka till !

Re: digital vs analog

InläggPostat: 12 okt 2009, 09:23
av Kenth
Har just "konverterat" min nincobana till digital, och det känns verkligen som en bra lösning för att köra fler på hemmabanan utan att den tar upp för mycket plats. men jag fick lov och ändra bandesignen lite grand ja... å verklligen tänka efter var växlarna skulle ligga, känner just nu att jag skulle behöva en annan nät del och dra ner strömmen lite, har dock förståt att växlarna slutar fungera om de får för lite påwer, men kul är det, det fungerar med andra ord skit bra :D

Re: digital vs analog

InläggPostat: 12 okt 2009, 21:10
av HurvaKurva
Hej!
Jag tackar för era erfarenheter, och står väl egentligen kvar o stampar! Kan inte riktigt bestämma mig, men vem har brottom? >:-S
En tanke jag har är, att när man gör som jag(ännu), kör med magnet så går det kanske lite för fort och att det kan bli snabba inbromsningar innan spårskifte!
Kanke ett första steg är att hutta ut allt vad magneter heter, och prova sig fram med olika däcktyper vikter etc!
Dock känns det som rena djungeln vad man ska ha 8-)

Tomas

Re: digital vs analog

InläggPostat: 28 okt 2009, 17:59
av Eszaraxe
Digitalt är jättekul, men ta inte den största analoga banan med jättelånga rakor och släng in ett par spårväxlar, då blir du besviken.

Spårbyten går INTE att göra i full fart på en raka. Lägg därför inte en spårväxel där.

Planera hela banan från början med lämpliga ställen för spårbyten, tex i kurvorna eller på korta rakor.

Kör du magnetlöst bör du inte heller ha en spårväxel direkt efter en kurva för kommer du med sladd ur kurvan kan det bli problem att byta spår.

Fördelar är att du kan bygga en mycket mer utmanande bana på mindre yta. Har du en PowerBase för 6 bilar kan det bli riktigt intressant racing med 6 bilar på liten yta. Har du dessutom möjlighet att bredda banan här och där så kan du variera mellan 2-3-4 spår i bredd, ända upp til hur många som helst, men 4 räcker för det mesta. Kan även minska ner vissa passager till 1 spår. Ger mycket intressant racing.