Truspeed-kit för att digitalisera Parma Economy

Här diskuterar vi digitala bilbanesystem.
Scalextric Digital, Ninco-D, SCXD m.fl.

Truspeed-kit för att digitalisera Parma Economy

Inläggav stefan_k 30 apr 2009, 11:32

Hej på er,
Måste byta ut mina standard handtag (SSD-handtag) till bilbanan. Slot-it blir för mycket pengar om jag skall köpa fyra handtag så det går bort. Har tittat på Truespeeds konverterings-kit för Parma economy. Har även blivit lovad en variant med en extra bromsknapp på. Är det någon som testat detta kit?

Mvh
Stefan
Hade en gång i tiden en 20 meter fyrspåriga Scalextrics Sport bana i källaren. En skakig gammal youtube-film att beskåda på https://www.youtube.com/watch?v=PsIjGFLQhLU
Användarvisningsbild
stefan_k
Kartläsare
 
Inlägg: 743
Blev medlem: 25 okt 2004, 21:37
Ort: Göteborg

Re: Truspeed-kit för att digitalisera Parma Economy

Inläggav Marsupilami 30 apr 2009, 17:50

Osäker på hur Truespeeds konverteringskit ser ut, en ytterst snabb googling gav inget.

Vi använder ett gäng Parmahandtag som vi köpte färdigkonverterade. Osäker på om det kan vara Truespeed.
Dessa är mångfallt trevligare än Scalextrics orginalhandtag. Tyvärr har de börjat bråka en del för oss på senare tid. Såpass mycket att tre av oss fyra precis köpt Slot.is handtag istället. Det är en helt annan kvalitetskänlsa på de senare.

Bara en sådan sak som att Slot.it läser av gaspådraget optiskt istället för mekanikst gör det handtaget värt de extra pengarna för mig. När Parmahandtagen blir skitiga har gasen en tendens att hänga sig. Nu har jag haft tur och har inte skickat en en bil i betonggolvet än, men skulle man göra det pga. ett bråkande handtag lär man svära över att man inte lade några extra hundralappar på handtaget istället..
Användarvisningsbild
Marsupilami
Kartläsare
 
Inlägg: 503
Blev medlem: 05 mar 2007, 16:21
Ort: Malmö

Re: Truspeed-kit för att digitalisera Parma Economy

Inläggav stefan_k 01 maj 2009, 11:55

Hej,
Pendle säljer deras kit: http://www.pendleslotracing.co.uk/html/ ... ollers.htm

Tidigare har de haft ett annat konverteringskitt som var gjort av re-pete. Kanske var det ni skaffade? Beror på hur länge sedan ni köpte dom. Men det är lite oroväckande det du säger om smuts och att de slits ut snabt. Det jag vill komma ifrån är just den glappiga känslan som jag har i flera av orginalhandtagen - där det just nu käns mer som av/på handtag än en mjuk gasning.

Slot.it:s handtag verkar ju grymma efter vad alla säger. Men jag kommer aldrig att lägga så mycket pengar på fyra handtag med tanke på hur lite jag rejsar med banan... Truespeed-kittet med ett parmahandtag borde jag kunna lösa en bra bit under 500 spänn. Och då i olika färger. Slot.It ser ju ut som man får punag ut med £100 per handtag, plus en 150 SEK till för att få olika färger... Antagligen värt det om man rejsar varje vecka i klubben men inte för mig om jag rejsar nån gång varannan månad i bästa fall.

/Stefan
Hade en gång i tiden en 20 meter fyrspåriga Scalextrics Sport bana i källaren. En skakig gammal youtube-film att beskåda på https://www.youtube.com/watch?v=PsIjGFLQhLU
Användarvisningsbild
stefan_k
Kartläsare
 
Inlägg: 743
Blev medlem: 25 okt 2004, 21:37
Ort: Göteborg

Re: Truspeed-kit för att digitalisera Parma Economy

Inläggav largasso 01 maj 2009, 13:42

Har du kollat inuti Scalex handtaget ??????

Förmodligen borde det gå att använda elektroniken från Scalexhandtaget (det är ju inte elektroniskt
som det glappar) och bygga in den i ett Parma eller eller annat fabrikat med bättre mekaniska prestanda.

Ska kolla vid tillfälle eftersom jag också har ett par stycken som bråkar lite.
Själv köpte jag till digicartridgen till mitt Slot.it handtag så förutom den tusenlappen så har jag lagt
650:- till för att kunna köra det digitalt ( blir dyrt med en 6bilars PB :drunk: )
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Truspeed-kit för att digitalisera Parma Economy

Inläggav stefan_k 01 maj 2009, 13:56

Intressant tanke... Jag har ju ett par utrangerade Scalextrics digital-handtag i lådan som "inte fungerar". Kanske skall beställa hem ett Parma-handtag och kolla om det går att passa in på något sätt.

/S
Hade en gång i tiden en 20 meter fyrspåriga Scalextrics Sport bana i källaren. En skakig gammal youtube-film att beskåda på https://www.youtube.com/watch?v=PsIjGFLQhLU
Användarvisningsbild
stefan_k
Kartläsare
 
Inlägg: 743
Blev medlem: 25 okt 2004, 21:37
Ort: Göteborg

Re: Truspeed-kit för att digitalisera Parma Economy

Inläggav Tweety 02 maj 2009, 18:04

Att bygga in Scalextrics-innehållet i ett nytt handtag ändrar ingenting. Det är det variabla motståndet i handtagen som är problemet, dvs ojämna över registret samt glappkontakt vid vissa gaspådrag.

Det enda som sitter i ett handtag till SSD är 2 fasta resistanser samt ett variabelt, som i sin tur blir inkopplade av knapparna och reglaget. Så någon direkt elektronik sitter det inte direkt i dem...

Eller har missat något? Alla de Scalextric-handtag jag haft har strulat med att börja gå ryckigt, eller att inte ge full gas... Finns det fler problem?

Det kitet vi har i våra Parma-handtag är inte Tru-Speed, utan det tidiga som nämndes. Har väl funkat OK, men "puckarna" som glider över de olika resistans-blecken har spruckit i ytan, med följd att ibland blir det dåligt kontakt, vilket i SSD blir det samma som mer gas= Bilen skenar 8-o !!!
Användarvisningsbild
Tweety
Depåman
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 12 apr 2007, 23:42
Ort: Malmö

Re: Truspeed-kit för att digitalisera Parma Economy

Inläggav umbra 04 maj 2009, 08:37

tweety ssd handtagen är i princip som dom analoga MEN resistorn i ssd sitter bakvänt.
umbra
Braidsbytare
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 15 feb 2009, 14:27


Återgå till Digitala bilbanesystem

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster