Problem!! Varvräknare räknar inte varv.

Här diskuterar vi digitala bilbanesystem.
Scalextric Digital, Ninco-D, SCXD m.fl.

Problem!! Varvräknare räknar inte varv.

Inläggav krokarna 22 mar 2009, 11:42

Min varvräknare registrerar inte varv och tider men man kan ändå köra.. Någon som vet vad som är problemet???
krokarna
Övningskör
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 23 nov 2007, 14:45
Ort: Kinna

Re: Problem!!

Inläggav Fleischmann 22 mar 2009, 11:50

Här behövs det nog lite mer info. Vad är det för varvräknare?? Vad är det för slags bana??
Användarvisningsbild
Fleischmann
Depåman
 
Inlägg: 237
Blev medlem: 19 jul 2008, 19:04

Re: Problem!!

Inläggav krokarna 22 mar 2009, 12:27

scalextric digital med orginal digital varvräknare
krokarna
Övningskör
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 23 nov 2007, 14:45
Ort: Kinna

Re: Problem!! Varvräknare räknar inte varv.

Inläggav Jormungandr 22 mar 2009, 13:45

ganska vanligt problem tror jag. skulle gissa på att pickupen inte sticker ner tillräckligt långt. kanske har du för bra fäste så bilen går upp lite på bakhjulen? jag gissar på att räknaren sitter mitt på en längre raka? prova och sätta den i slutet på rakan där man bromsar, eller på en kort raka där man inte gasar så hårt. annars kan du lägga någoting under varvräknaren så att det blir lite uppförsbacke. en halv cm räcker säkert. eller så är den trasig...
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Problem!! Varvräknare räknar inte varv.

Inläggav Martin_M 23 mar 2009, 00:14

Jormungandr skrev:ganska vanligt problem tror jag. skulle gissa på att pickupen inte sticker ner tillräckligt långt.


Jag skulle tro att det inte sitter nån sensor som känner av pickupen med tanke på att det är digitalt o det kan köra 6 bilar i ett o samma spår, då skulle varvtiderna bli lite svåra o läsa ut :-P

krokarna skrev:Min varvräknare registrerar inte varv och tider men man kan ändå köra.. Någon som vet vad som är problemet???


Jag antar att du har 6-bilars pb med inbyggd varvräknare.. Kan du registera om bilarna (ge dom nya nr)? Är det på båda spåren det strular?? Det ända jag kan tänka mig ar att nån kabel/löddning har lossnat så att ir-dioden e "död" i spåret. O har du då inte försökt programmera om bilarna eller nollställt pb så kör du ju på den senaste körda inställningen..

Alltså går det att köra nu så länge du inte "nollar" PB (Powerbasen)

/Martin
Användarvisningsbild
Martin_M
Mekaniker
 
Inlägg: 319
Blev medlem: 25 jan 2008, 18:41
Ort: Helsingborg
Klubb: HBG Slotcar

Re: Problem!! Varvräknare räknar inte varv.

Inläggav Marsupilami 23 mar 2009, 00:32

Visst sitter det en sensor som skall registrera när pickupen passerar på en SSD-bana. Det sitter även en annan sensor som läser av vilken bil som härnäst skall passera varvräknaren i det specifika spåret ca en decimeter innan.
Användarvisningsbild
Marsupilami
Kartläsare
 
Inlägg: 503
Blev medlem: 05 mar 2007, 16:21
Ort: Malmö

Re: Problem!! Varvräknare räknar inte varv.

Inläggav Martin_M 23 mar 2009, 01:09

Marsupilami skrev:Visst sitter det en sensor som skall registrera när pickupen passerar på en SSD-bana.


Ofan, trodde det "tomma" hålet va om man ville vända skenan. Men vad är vitsen med att registrera när pickupen drar förbi den vet ju inte vilket id bilen har, eller har jag missat nått.?

Låt oss säga att vi tittar på startskenan av en 6-bilars pb, så är där först ett "tomt" hål sedan ett hål till med ir-diod. Menar du att den registrar pickupen i det första "tomma" hålet??
Användarvisningsbild
Martin_M
Mekaniker
 
Inlägg: 319
Blev medlem: 25 jan 2008, 18:41
Ort: Helsingborg
Klubb: HBG Slotcar

Re: Problem!! Varvräknare räknar inte varv.

Inläggav Marsupilami 23 mar 2009, 03:04

Nu minns jag inte exakt hur 6-bilars PBn ser ut, var ju hela fyra timmar sedan jag sist passerade den med en bil...

Det jag vet är dock att ungefär i höjd med mållinjen sitter en lysdiod med sensor nere i spåret. Några centimeter innan mållinjen sitter en sensor som läser av bilens ID.

Varför Scalextric valt en här lösningen istället för att bara gå på bilens ID kan jag inte svara på. Enda logiska anledningen jag kan komma på är att pickupen sitter på ungefär samma ställe på alla bilar och därför blir det mest rätt att utgå från den i varvräkningen. Den sitter ju dessutom i nosen av bilen.

När du är på väg att passera mållinjen passerar du alltså först en sensor som identifierar bilen. När pickupen microsekunder senare bryter strålen från dioden nere i spåret får bilen ifråga tillgogöra sig ett varv.

Problem uppstår när man kör magnetlöst och pickupen bryter inte riktigt strålen då bilen är lätt i nosen, hoppar till just där eller liknande.
Vi löste problemet genom att borra två små hål i banan ovanför sensorn som känner av när strålen bryts. Därefter riktades de uppåt och en ljusramp med ett gäng lysdioder byggdes rakt ovanför mållinjen. När bilen passerar mållinjen är det alltså hela bilen ifråga som bryter ljuset, hur mycket den än hoppar och studsar, och varvet räknas in.

Ljusrampen är inget måste, rummets ljus räcker egentligen. Ett problemet uppstår dock om man skippar den dedikerade belysningen nära banan. Var gång man sträcker sig över banan och sensorerna skuggas så får bilen som sist passerade mållinjen ett gratisvarv.. Lite smådumt kan man ju tycka..
Användarvisningsbild
Marsupilami
Kartläsare
 
Inlägg: 503
Blev medlem: 05 mar 2007, 16:21
Ort: Malmö

Re: Problem!! Varvräknare räknar inte varv.

Inläggav Martin_M 23 mar 2009, 03:41

Bra skrivit marsupilami, nu förstår jag hur det funkar.. Vi kör uteslutande analogt men vi har både en 4 o en 6-bilars pb o jag har inte utforskat det sådär väldans noga, men tog för givet att det bara satt en diod o att den dioden skötte alla finesser med hjälp av bilens id. Ja jag får hålla mig till att köra, det är det jag e bäst på.

/Martin
Användarvisningsbild
Martin_M
Mekaniker
 
Inlägg: 319
Blev medlem: 25 jan 2008, 18:41
Ort: Helsingborg
Klubb: HBG Slotcar


Återgå till Digitala bilbanesystem

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 36 gäster

cron