4 bilars powerbase scalextric

Här diskuterar vi digitala bilbanesystem.
Scalextric Digital, Ninco-D, SCXD m.fl.

4 bilars powerbase scalextric

Inläggav lasse1 13 jan 2009, 21:46

Go dag min fråga är vilken längd på barnan kan jag för vänta mig att de funkar klander fritt på,med 3 st spårväxlar och 4 bilar igång samtidigt? tack sam för ett svar!
lasse1
Kurvvakt
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 13 jan 2009, 20:14

Re: 4 bilars powerbase scalextric

Inläggav Marsupilami 14 jan 2009, 21:13

En svår fråga. Finns för många variabler inbakade.
Har ingen egen erfarenhet av 4-bilarsbasen, vi satsade på 6-basen direkt.
Är skenor och kopplingar rena och fina kan du bygga längre än om de är slitna och/eller smutsiga osv.
Har du magneter i bilarna drar de markant mer ström än om man kör magnetlöst osv.
Vi märker stor skillnad redan när vi kör med tre bilar ibland om man har magneter i dem och någon av dem går lite trögt.

Magnetlöst har vi inte haft några som helst strömproblem ens med fem bilar på banan. Vi har aldrig varit sex man samtidigt än.
Användarvisningsbild
Marsupilami
Kartläsare
 
Inlägg: 503
Blev medlem: 05 mar 2007, 16:21
Ort: Malmö

Re: 4 bilars powerbase scalextric

Inläggav lasse1 14 jan 2009, 23:17

lasse1 skrev:Go dag min fråga är vilken längd på barnan kan jag för vänta mig att de funkar klander fritt på,med 3 st spårväxlar och 4 bilar igång samtidigt? tack sam för ett svar!
ps jag har 18m leyout som jag ska permanenta!!!
lasse1
Kurvvakt
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 13 jan 2009, 20:14

Re: 4 bilars powerbase scalextric

Inläggav ZeeJay 14 jan 2009, 23:26

Hej!

Välkommen till forumet!

ÄVen om alla bandelar är rena och håller bra kontakt så kan du ändå behöva lägga till en boosterpunkt....men själv har 4 bils PB och även 6 bils PBn och faktum är att 4 bils PBn har varit mycket driftsäker....visst...jag har väl inte slitit så hårt på den men har byggt bana med flertal växlar och även lång pitlane vilket har funkat fint....

Viktigt är just att alla bandelar har god kontakt.

Tror att 4 bils PBn är lite enklare vilket gör att den matar på bra.

Däremot har jag upplevt att handtagen kan vara väldigt olika även på samma sorts bilar.....så där är lite mer att hoppas på från Scalextric....

Kört oftast på 4 bils PBn med slot.it chips i Ninco Renault Megane bilar.....

Lycka till!

:thumb: :thumb:
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: 4 bilars powerbase scalextric

Inläggav lasse1 14 jan 2009, 23:55

ok tackar för svaret ,Finns de nåt sätt att sårtera ut handtagen på eller är de ren känsla??
lasse1
Kurvvakt
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 13 jan 2009, 20:14

Re: 4 bilars powerbase scalextric

Inläggav Marsupilami 15 jan 2009, 00:43

Scalextrichandtagen behöver regelbunden service helt enkelt, man får plocka isär och rengöra kontaktytan i dem.
Minns inte exakt hur de såg ut inuti, vi tröttnade snabbt på dem och köpte ombyggda Parmahandtag istället.
Dessa är i mitt tycke långt ifrån perfekta, men betydligt driftsäkrare än orginalhandtagen.
Användarvisningsbild
Marsupilami
Kartläsare
 
Inlägg: 503
Blev medlem: 05 mar 2007, 16:21
Ort: Malmö


Återgå till Digitala bilbanesystem

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 34 gäster

cron