Rookie frågor

Här diskuterar vi digitala bilbanesystem.
Scalextric Digital, Ninco-D, SCXD m.fl.

Rookie frågor

Inläggav Matte70 08 dec 2008, 19:27

Tjena!

Är helt färsk i bilbanevärlden (fick aldrig nån som knodd), så nu håller jag på och ska sätta ihop en digital Scalextric-bana. Jag valde att inte köpa nåt färdigt kit utan köper lösdelar via nätet. Inser nu att det kommer bli dyrare (men roligare å andra sidan).

Nu till frågorna jag vill ha hjälp med:

1, Hur lång bana kan man bygga utan att man tappar kräm? Jag har förstått att långa banor kräver speciallösningar.

2, Hur stor skillnad är det på fart och väghållning på olika typer av bilar? Man vill ju att det ska hänga på vad som är bakom spakarna men det är ju tråkigt att köpa fyra exakt likadana bilar.

3, Vad är enklaste och billigaste lösningen om man vill få så man kan få upp lapcount och varvtider på datorn? (jag är inte intresserad av pitstop mm).

4, Jag åker till London över julen och jag antar att det finns butker med större utbud där än här hemma. Men är det nån som har koll på prisläget?

Det var många frågor på en gång. Hoppas nån orkar svara. Snart är det dax att bjuda hem grabbarna på race-kväll och då vill man ju att det ska funka.
/M
Matte70
Nykomling
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 08 dec 2008, 18:17

Re: Rookie frågor

Inläggav Tweety 22 dec 2008, 23:41

Ojsan, Ojsan!!! Här är det ingen som svarat...

Får rycka in...

1. 10 meter kanske, sen börjar du utan tvekan tappa spänning i delarna längst från strömkällan, dvs det blir lite trögt längst ut. Men håll i hatten! det är faktiskt inte så himla svårt och sätta så kallade "boosterkablar" Finns att köpa färdiga, men är bättre är det att löda lite kablage på undersidan. Ska du köra digitalt, så lär du ändå bli en fena på att löda :thumb:

2. Hehe.. lite känslig fråga... Men rent krasst kam man säga att har du samma däck på bilarna, och magnettrycket är det samma, så går de ungefär lika fort. Bra exempel på bilar som tävlar bra mot varann, är t.ex. Fly´s Classic bilar (Porsche 917, Ferrari 512, Lola T70, Porsche 908, Chevron B19/B21 etc etc. Annars har du hela Slot.it´s Grupp C linje (Sauber C9, Jaguar XJR-9 etc. OBS!!! Det kan däremot inom en klass vara svårt att blanda olika märken i min mening, men det går det med. Och när det blir magnetlöst blir det allra lättast att få bilarna lika, då olika magnetlösningar inte längre spelar roll. Magent löst innebär dock låga bilar, då de ofta annars välter. Se till att hålla däcken på bilarna rena också (klädroller, eller maskeringstejp föreslås).

3. Just nu lite svårt, då 6-bilars Powerbasen slutats att tillverkas. Du får nog vänta tills den nya kommer i Mars när det gäller det där. Sen behövs ett program till datorn (finns gratisversioner, men PC Lapcounter rekommenderas av mig), samt en specialkabel. Vi får se när den nya PB:n kommer. Annars är det den "gamla" 6-bilars som gäller. Dyker upp på Ebay lite då och då för dyra pengar.

4. Det är ingen skillnad till att tala om, men Pundet ligger lågt, så kanske lite billigare. Annars kan jag rekommendera att handla över nätat om det är ngt speciellt du vill ha. Våra Svenska Webshoppar är alldeles ypperliga t.ex.

Hoppas det rätar ut några av dina frågetecken... Och hoppas du blir lika biten som resten av snubbarba på detta forum.,.. :thumb:
Användarvisningsbild
Tweety
Depåman
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 12 apr 2007, 23:42
Ort: Malmö


Återgå till Digitala bilbanesystem

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster

cron