Ljud chip.

Här diskuterar vi digitala bilbanesystem.
Scalextric Digital, Ninco-D, SCXD m.fl.

Ljud chip.

Inläggav froudi 04 nov 2008, 21:26

Tena,

Nu har jag fått en ide om hur man skulle kunna förbättra känslan när man kör.
Som sagt,det är ju bara en ide än så länge.
Det slog mig att det finns ibland RC prylar med ljud chip,ljud som följer gaspådraget ifrån spakarna på en radio.
Eftersom det nu har blivit digitala banor etc.. så borde ju den här tekniken kunna gå att överföra från körhantag till respektive bil. Vet ej hur stort ett sånt ship är.om det inte finns att köpa skulle det gå att bygga?
Kom oxå just på att det finns till tågbanor och ett HO-scala lok är ju int stort.
Vill ju inte att min Porsche ska tuffa iväg,men tekniskt sett borde det gå med bara rätt ljud.
Dissa eller hissa min ide,vad tror ni?

Froudi
froudi
Övningskör
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 05 okt 2008, 19:15

Re: Ljud chip.

Inläggav Kristian 04 nov 2008, 21:39

Skaffa valfri Ninco bil så låter dom ju som en riktig med begynnande växellåds haveri ;-)

Nä men seriöst, jag ser inte grejen med de hela, vi kör bilbana (som jag ser mer som en tävlings/åka fort verksamhet och inte en ren "modell verksamhet" typ tåg.) Jag skulle kunna förstå de om man byggde som typ faller folket gör med stadsmiljö och flera bilar per spår (verkar det som på bilderna man ser) osv osv...
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: 12 dec 2006, 12:03
Ort: Västerhaninge
Klubb: TRS

Re: Ljud chip.

Inläggav Selis 04 nov 2008, 21:43

Jag tror absolut på idén. Naturligtvis inte alltid, (möjlighet att stänga av tack!), men visst skulle det vara kul på modellbanan där Porschen arbetar sig upp för en backe.
Lek, sport, livsstil.
Användarvisningsbild
Selis
Mekaniker
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 01 jul 2008, 20:48
Ort: Gröndal, Stockholm
Klubb: TRS

Re: Ljud chip.

Inläggav Dan J. 04 nov 2008, 21:44

Funderingen har varit uppe i någon tråd tidigare för ett år sedan eller två...

Tror det blir lite konstigt att försöka få till ett "realistiskt" ljud, samtidigt som våra bilar far runt banan i en omskalad hastighet av sisådär 386 km/tim eller nå't, i en bana i form av åtta, på under 3 sekunder...

Nja, jag vet inte, lite skeptisk är jag... :sceptic:

/ Dan
Användarvisningsbild
Dan J.
Slotracer
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: 24 feb 2004, 13:44
Ort: Stockholm

Re: Ljud chip.

Inläggav GranTurismo 05 nov 2008, 14:19

Att bilarna skulle ha nån sorts inbyggt motorljud känns för mig mer som leksaker. Säger inte att det vi håller på med inte är leksaker men tror att det möjligen skulle tilltala barn mer än oss vuxna "seriösa hobbyutövare". Tror liksom Dan att det inte heller skulle bli vidare verklighetstroget utan mest låta fånigt.

Anledningen till att det inte finns är väl också att det tidigare gjorts expriment med "riktigt racingljud" som inte slagit väl ut kommersiellt. Har för mig jag sett några gamla Scalextric-handtag med inbyggt motorljud som ändrades varefter du gasade. Likaså kan jag säga att till min gamla Aurorabana har jag på 1980-talets början det coolaste tillbehöret i form av deras depådator. Till den kopplar man en högtalare i form av ett kontrolltorn som när man gasar med handtagen ylar ut motorljud. Minns att jag t o m som tioåring faktiskt tyckte det var tröttsamt och brukade koppla ur ljudeffekten.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Ljud chip.

Inläggav Dan J. 05 nov 2008, 14:32

GranTurismo skrev: Har för mig jag sett några gamla Scalextric-handtag med inbyggt motorljud som ändrades varefter du gasade.


Sådana har jag i någon låda! De är öronbedövande!

:D / Dan
Användarvisningsbild
Dan J.
Slotracer
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: 24 feb 2004, 13:44
Ort: Stockholm

Re: Ljud chip.

Inläggav ZeeJay 05 nov 2008, 15:37

SLot.it kommer ju med nån addon till deras SCP-1 handtag där du med hörlurar ska kunna ha nån form av motorljud...om jag hajjat rätt...

Men för egen del vill jag nog helst att de går så tyyyyssssstt som möjligt.....mjukt o fint glida fram fort som f-n...;-) :D :D
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.


Återgå till Digitala bilbanesystem

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster