Booster kablar till stora banor.

Här diskuterar vi digitala bilbanesystem.
Scalextric Digital, Ninco-D, SCXD m.fl.

Booster kablar till stora banor.

Inläggav froudi 23 okt 2008, 22:23

Hej, har sett att man kan köpa booster kablar som man ska sätta på ett spår för sig ,för att slippa ström dippar om man har en stor bana.
Betyder det att man börjar i närheten av powerbasen och leder den till banbiten som är längst ifrån powerbasen eller vad menas och hur ska kablarna monteras. och HUR lång bana är det vi pratar om? Gäller det detsamma som för analogt som för digitalt.?
Hoppas ni förstår vad det är jag försöker fråga om,,,typ att bilarna verkar få något spel och flyga av och i sin tur när den har flugit av banan så får nästa en energi kick av strömmen och i sin tur flyger av.
Vet inte hur jag ska förklara riktigt,men hör görna av er...

Froudi
froudi
Övningskör
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 05 okt 2008, 19:15

Re: Booster kablar till stora banor.

Inläggav Kristian 23 okt 2008, 22:31

Problemet är att i varje skarv så får man en liten spännings förlust, om man tar booster kablar så gör man så att avståndet mellan powerbasen och punkten "längs bort" får lika bra med ström vilket gör att man får 2 matningspunkter och därmed bättre på delarna mellan boosterkablarna.

Ang digital så är jag inte säker, men det borde vara samma sak där åxå, med en stor skillnad, man behöver inte hålla reda på vilket spår man kopplar ihop med boosterkablarna eftersom det ligger samma växelspänning på alla spåren. Problemet med avåkningar pga att andra bilar åker av brukar ha att göra med att man har för klent nätaggregat snarare än dålig kontakt så du behöver inte oroa dej där.
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: 12 dec 2006, 12:03
Ort: Västerhaninge
Klubb: TRS

Re: Booster kablar till stora banor.

Inläggav Tweety 25 okt 2008, 11:24

Har på min 30-metersbana 7 punkter jag matar ut till. jag har inte köpt Scalextrics boosterkablar, då det är slöseri med pengar. Istället har jag lödat in kablage på de "öron" som finns på undersidan av banbitarna. Jag har även pga att jag kör digitalt gjort en brygga mellan spåren vid dessa sju punkter, dvs bägge spåren är så att säga samma punkt.

När det gäller bilar som hackar och jobbar sig, är det första du skall göra ... rengöring av banan! Vi brukar använda
T-röd (var dock försiktig så att det inte kommer T-röd på curbsen, då den röda färgen där löses upp av detta). Detta är A och O när det gäller hur bilarna beter sig. Även flätorna på bilen måste göras rent, dvs inget svart på flätorna. Kör själv med mycket förtennade flätor, vilka det räcker att jag gör rent med naglarna.

Lycka till ! :thumb:
Användarvisningsbild
Tweety
Depåman
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 12 apr 2007, 23:42
Ort: Malmö

Re: Booster kablar till stora banor.

Inläggav Bilfrik 25 okt 2008, 14:24

Tweety skrev:Även flätorna på bilen måste göras rent, dvs inget svart på flätorna. Kör själv med mycket förtennade flätor, vilka det räcker att jag gör rent med naglarna.


Med förtennade menar du då att du lägger på lite lödtenn på flätorna elle ?
Om du tror att du kan eller inte kan så har du troligtvis rätt
sitat " Henry Ford "
Användarvisningsbild
Bilfrik
Depåman
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 03 jul 2007, 14:04
Ort: Falköping

Re: Booster kablar till stora banor.

Inläggav Kristian 25 okt 2008, 18:57

det finns färdigförtennade, dom måste nämligen förtennas en tråd i taget och sen flätas ihop igen för att det ska funka :thumb:
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: 12 dec 2006, 12:03
Ort: Västerhaninge
Klubb: TRS

Re: Booster kablar till stora banor.

Inläggav bippsan 26 okt 2008, 02:27

Jag brukar använda kemisk ren bensin som jag köper på apoteket för att rengöra banan :thumb:
bippsan
Depåman
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 30 jul 2008, 03:52
Ort: Ljungby

Re: Booster kablar till stora banor.

Inläggav Tweety 27 okt 2008, 17:41

Jag använder färdigförtennade... Det är iofs inte självklart egentligen, men har man varit svängen ett tag tar man saker för givet B-| !!!
Användarvisningsbild
Tweety
Depåman
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 12 apr 2007, 23:42
Ort: Malmö


Återgå till Digitala bilbanesystem

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster

cron