Separat PS till spårbytare

Här diskuterar vi digitala bilbanesystem.
Scalextric Digital, Ninco-D, SCXD m.fl.

Separat PS till spårbytare

Inläggav pysen 06 sep 2008, 14:15

Hej,
Hittar ingen tråd om hur konvertering till separat trafo för spårbytarna går till, visst borde det gå ?
Eller tänker jag fel? /Pysen
Ninco N-Digital och Slot.it bilar
pysen
Braidsbytare
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 22 jan 2008, 21:43

Re: Separat PS till spårbytare

Inläggav Razamanaz 07 sep 2008, 10:23

Hej,

Du behöver inte separat spänningsmatning till spårbytesskenorna till din N-Digital-bana. Vissa entusiaster gör detta för Scalextrics digitala bana, men dess spårbytesskenor drar mer än vad Nincos gör.

Även om du vill sänka spänningen, så fungerar ju N-Digitals spårbytesskenor ner till 12V, och lägre än så tror jag ändå inte att du vill sänka spänningen.
Användarvisningsbild
Razamanaz
Mekaniker
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 03 aug 2005, 11:02
Ort: Göteborg

Re: Separat PS till spårbytare

Inläggav pysen 07 sep 2008, 11:14

Okej,
Tror jag sätter in en zenerdiod/resistor i bilarna istället i så fall då jag vill sänka effekten på bilarna men ha möjlighet till finjustering på PS. Mina spårväxlare funkade sådär på 12V men nu kör jag 12.5 och det verkar fungera bra och kan jag justera mellan 12.5-15V så räcker det.
Nu kör jag med 10A PS men jag har för första gången kört med 4 bilar samtidigt och jag upplever att det blir mer ryckigt, några tips om förbättringar?
Blir det bättre om strömsätter banan på fler punkter eller ska det bara vara genom PB för att kommunikationen med bilarna ska fungera?
Hälsningar/Pysen
Ninco N-Digital och Slot.it bilar
pysen
Braidsbytare
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 22 jan 2008, 21:43

Re: Separat PS till spårbytare

Inläggav BBB 07 sep 2008, 16:34

Här kommer en bra länk till ombyggnad av pb på ninco för att få mer effekt när man kör med fler bilar.
http://www.slotforum.com/forums/index.p ... opic=34723

//Bosse
Användarvisningsbild
BBB
Depåman
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 07 jan 2008, 20:38
Ort: Malmö Skåne
Klubb: Malmö Slotracing Club

Re: Separat PS till spårbytare

Inläggav pysen 07 sep 2008, 17:22

Ser ut att vara en bra uppgradering men lite för mycket kretskort för att jag ska ge mig in i det just nu. Med lite tur så hinner det komma köpes upgradering innan jag går lös på PB:n /Pysen
Ninco N-Digital och Slot.it bilar
pysen
Braidsbytare
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 22 jan 2008, 21:43

Re: Separat PS till spårbytare

Inläggav Razamanaz 08 sep 2008, 12:02

pysen skrev:Okej,
Tror jag sätter in en zenerdiod/resistor i bilarna istället i så fall då jag vill sänka effekten på bilarna men ha möjlighet till finjustering på PS.

Med en zenerdiod kan du även minska bromseffekten, men det kanske inte är så viktigt om du kör på 12V.

pysen skrev:Okej,
Nu kör jag med 10A PS men jag har för första gången kört med 4 bilar samtidigt och jag upplever att det blir mer ryckigt, några tips om förbättringar?
Blir det bättre om strömsätter banan på fler punkter eller ska det bara vara genom PB för att kommunikationen med bilarna ska fungera?

N-Digital kan i sig upplevas lite ryckigt, även med en bil. Är du säker på att det är en skillnad mellan när du kör en eller fyra bilar samtidigt?

På en så pass kort bana du har, c:a 15m, tycker jag inte att du skall behöva ha några egna hemmagjorda power-taps. Men det kan vara värt att kontrollera hur bra kontakt det är mellan bandelarna. Koppla loss ena sidan av powerbasen, och se om det är vid någon skarv som bilarna plöstsligt börjar gå bättre eller sämre. För att utesluta problem med själva banan, skulle jag nog plocka isär den, trycka ihop hon-delarna av skarvarna med en skruvmejsel och sätta ihop dem igen.

Även om Ninco har rykte om sig att ha bra kontakt mellan bandelarna, upptäckte jag själv att jag hade kontaktproblem när jag en gång byggde om banan. Ovanstående metod hjälpte mig att lösa det.
Användarvisningsbild
Razamanaz
Mekaniker
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 03 aug 2005, 11:02
Ort: Göteborg

Re: Separat PS till spårbytare

Inläggav pysen 08 sep 2008, 22:32

Ställde PS på 13.5V och provade lite dioder och det vart mycket trevligare med 2st fram och en back. Nu är bilen mjuk och fin i amatörläge men ändå hyfsat körbar i proffsläge. Dessutom har jag +/- 1V i justermån så det går tuna lite. Utan diod bakåt så bromsade det inte alls så den kändes nödvändig.
Har inte jagat glappet ännu då jag ska njuta av hur trevligt det vart att köra ett tag.
/Pysen
Bild
Ninco N-Digital och Slot.it bilar
pysen
Braidsbytare
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 22 jan 2008, 21:43


Återgå till Digitala bilbanesystem

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster

cron