vill ha en stor bana från början

Här diskuterar vi digitala bilbanesystem.
Scalextric Digital, Ninco-D, SCXD m.fl.

vill ha en stor bana från början

Inläggav tian 18 aug 2008, 01:03

hej mitt namn är mathias och helt novis på det här med bilbanor men tycker det verkar väldigt roligt, nu till saken.
vad hade ni gjort i mina kläder jag vill ha en digital bana och tänkte börja med att lägga ca 10000skr på den för att få en hyffsat stor bana från början annars tröttnar jag nog för fort.vilket start kit ska man börja med och vilket märke.
och kan jag korsa de olika banmärkena hur som helst utan driftstörningar.

hoppas någon kan ta sig tid att svara mvh mathias
tian
Nykomling
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 18 aug 2008, 00:47

Re: vill ha en stor bana från början

Inläggav ymigs 18 aug 2008, 06:50

Hej Mathias,

Tyvärr är inga av de digitala systemen kompatibla med varandra.
Ninco (N-Digital) och Scalextric (SSD) använder sina vanliga analoga bandelar tillsammans med de digitala medan SCX har ett helt separat digitalt system.
Mest möjligheter idag har du nog med Nincos system (upp till 8 bilar samtidigt) men Scalextric som för tillfället bara stödjer 4 bilar kommer med en ny power base under hösten/vintern som ser lovande ut.
Sloth Racer of Scuderia Megalonychidae...
Användarvisningsbild
ymigs
Testförare
 
Inlägg: 2075
Blev medlem: 13 feb 2004, 14:24
Ort: Stockholm/Vallentuna
Klubb: TRS

Re: vill ha en stor bana från början

Inläggav Selis 18 aug 2008, 07:22

Just nu vet du inte vilken bana du vill ha. Börja med att bara lägga en bråkdel av pengarna, och köp sen till de delar du vill ha. Det är roligare och så får du den bana du vill ha.
Lek, sport, livsstil.
Användarvisningsbild
Selis
Mekaniker
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 01 jul 2008, 20:48
Ort: Gröndal, Stockholm
Klubb: TRS

Re: vill ha en stor bana från början

Inläggav samlad_dalmas 18 aug 2008, 18:26

Fördelen med Scalex är att du kan få många meter bana om du köper begagnad Scalex/ SCX eller kanske t om Jiada. Som du sedan bygger ihop med de digitala sport-bitarna, med hjälp av adapterbitar. Det gör att en stor bana är obetydligt dyrare än en mindre. :)
Enligt lycko-/ konsumtionsforskning är man lycklig bara i tre månader oavsett vad man köper. Har man en engelsk bil är man lycklig i tre månader varje gång den startar...
Användarvisningsbild
samlad_dalmas
Depåman
 
Inlägg: 228
Blev medlem: 05 apr 2007, 17:45
Ort: Stora Tuna; Borlänge

Re: vill ha en stor bana från början

Inläggav Skatteboe 27 aug 2008, 23:11

Jag tycker du skall köpa n-digital. Jag har nu ca 42 m bana och jag blandar med gamla scalextric bandelar.
Jag tycker det är riktigt roligt med några 7-8 m rakor. när jag gick över ill digitalt så köpte jag en mastertrack samt ett conversion kit. å har du möjlighet till 6 bilar. Köp antalet bilar du vill börja med samt 8-10 paket med ninco rakor.
Bjud över polarna på pilser och bilbanerace. Det kan inte bli bättre.


/Mattias
Skatteboe
Övningskör
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 07 feb 2007, 23:40
Ort: Nyköping


Återgå till Digitala bilbanesystem

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 35 gäster

cron