Principer för Scalex digital- byggnad

Här diskuterar vi digitala bilbanesystem.
Scalextric Digital, Ninco-D, SCXD m.fl.

Principer för Scalex digital- byggnad

Inläggav samlad_dalmas 08 aug 2008, 23:08

Håller på att skissa på en rejäl scalex digital- bana i UR3.0 (2.5*5m) Har en del funderingar:

- hur placerar man växlarna på bästa sätt, alltså körtaktiskt och hur tätt ska de sitta.
- växelbitarna, är det bara dom man ska placera in eller är det en "förvarnare" också som ska dit som jag tycker mig se på bilderna till?
- digitalt - sport-bitar (har idag bara classic och scx) och magnetlöst är det funkis?
Enligt lycko-/ konsumtionsforskning är man lycklig bara i tre månader oavsett vad man köper. Har man en engelsk bil är man lycklig i tre månader varje gång den startar...
Användarvisningsbild
samlad_dalmas
Depåman
 
Inlägg: 228
Blev medlem: 05 apr 2007, 17:45
Ort: Stora Tuna; Borlänge

Re: Principer för Scalex digital- byggnad

Inläggav Manley 08 aug 2008, 23:39

Här e en snabb skiss, hoppas det hjälper lite..

SSD.JPG
SSD.JPG (36.54 KB) Visad 9515 gånger
Hail to the king, Baby!

Back on track...
Användarvisningsbild
Manley
Slotracer
 
Inlägg: 1657
Blev medlem: 20 nov 2007, 00:45
Ort: Göteborgare i Lerum
Klubb: F.R.O.G

Re: Principer för Scalex digital- byggnad

Inläggav samlad_dalmas 10 aug 2008, 14:30

Tack för hjälpen :thumb: , det var ungefär som jag trodde det, visste dock inte det där med PBn och två spår.

När man sätter växlarna på t ex följande full r1 kurva som går över i 10 PT60 och sedan en lång svepande kurva d v s fyra outer-outer. En i början på rakan, en i slutet eller både i början och slutet?
Enligt lycko-/ konsumtionsforskning är man lycklig bara i tre månader oavsett vad man köper. Har man en engelsk bil är man lycklig i tre månader varje gång den startar...
Användarvisningsbild
samlad_dalmas
Depåman
 
Inlägg: 228
Blev medlem: 05 apr 2007, 17:45
Ort: Stora Tuna; Borlänge

Re: Principer för Scalex digital- byggnad

Inläggav Manley 10 aug 2008, 14:33

samlad_dalmas skrev:När man sätter växlarna på t ex följande full r1 kurva som går över i 10 PT60 och sedan en lång svepande kurva d v s fyra outer-outer. En i början på rakan, en i slutet eller både i början och slutet?


What?
Hail to the king, Baby!

Back on track...
Användarvisningsbild
Manley
Slotracer
 
Inlägg: 1657
Blev medlem: 20 nov 2007, 00:45
Ort: Göteborgare i Lerum
Klubb: F.R.O.G

Re: Principer för Scalex digital- byggnad

Inläggav samlad_dalmas 10 aug 2008, 15:00

:-; föll visst bort några ord där... :red:

När man sätter raka växlar, på t ex följande: full 180 gradare r1 kurva som går över i 10 PT160 och sedan en lång svepande kurva d v s fyra outer-outer. Ska man då ha en växel i: -början på rakan; -en i slutet eller; -både i början och slutet?
Enligt lycko-/ konsumtionsforskning är man lycklig bara i tre månader oavsett vad man köper. Har man en engelsk bil är man lycklig i tre månader varje gång den startar...
Användarvisningsbild
samlad_dalmas
Depåman
 
Inlägg: 228
Blev medlem: 05 apr 2007, 17:45
Ort: Stora Tuna; Borlänge

Re: Principer för Scalex digital- byggnad

Inläggav Manley 10 aug 2008, 17:42

Jag hade satt en i början, en i mitten och en i slutet.. ^^
Hail to the king, Baby!

Back on track...
Användarvisningsbild
Manley
Slotracer
 
Inlägg: 1657
Blev medlem: 20 nov 2007, 00:45
Ort: Göteborgare i Lerum
Klubb: F.R.O.G

Re: Principer för Scalex digital- byggnad

Inläggav ZeeJay 10 aug 2008, 19:36

Mitt tips är i början...att du växlar precis innan du riktigt har fått upp farten...för när bilarna får upp fart och sen skall växla i slutet på rakan så måste du ha ganska lång raka för att inte tappa momentum/fart innan kurvan kommer....lätt annars att växla sig ur spår/av banan....

Sen att sätta en på mitten är nog också ett kul inslag att kunna göra en anpassning till bilarna omkring dig...
Själv kör jag gärna med en växling direkt samt en strax innan man kommer till mitten.....då kan man raka på för att möta bromspunkten bra innan den svepande kurvan....

Däremot innan en R1 180 graders kan du (lite beroende på vad som är innan) ha en pitlane in växel...dvs man kommer från ett spår alternativt 4 spår och matas ner till antingen till inner eller kan växla ut till yttre....eller tvärtom....kombinationerna med att använda pitlane innan kurvorna ökar också möjligheten för dig att skapa optimala spår att ligga i men genom att bygga lite klurigt med växlarna så kan du så att säga "tvinga" förarna till att växla på vissa ställen eller att ligga kvar o få ett sämre spår....

Grymt kul när man får till en design med flera alternativa spår att ta runt banan....omkörningar brukar då dugga tätt....

Lycka till!!!

:thumb: :thumb: :thumb:
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Principer för Scalex digital- byggnad

Inläggav Paxel 11 aug 2008, 17:13

Att ha raka spårväxlar (XLC) i slutet på en längre raksträcka är min favvo, då kan man skära in i kurvan och få till en trevlig racerlinje :thumb: . CLC outside to inner funkar inte speciellt bra om man fått upp farten när man kommer till kurvan, om rakan innan clc är kort funkar det OK. CLC Inside to out är att föredra om man vill behålla lite fart genom kurvan. För placering av LC skall man tänka på att bilen skall gå rakt över sensorn inte sladda, annars har man ingen kontroll över växeln - Jag har tex en pitlane ingång på innerpåret strax efter en 90 gr böj där man lätt sladdar över sensorn med följden att man ibland brakar in i depån i full fart :rolleyes: . Bästa placeringen av LED (bilens indikator) är på framsidan av släpskon då missar man aldrig en växel , även om man sladdar vilt. Om du har möjlighet så experiementera med LCs på olika ställen och se vad som passar dig bäst.
Bifogar en oöverskådlig bild (har tyvärr ingen bättre för tillfället) på mina spårväxlar. Strax efter kurvan i förgrunden har jag pitlane entry och i motstående hörnet av banan kan man, nästan, ana ytterliggare en xlc vid ingången på en tvär kurva som föregås av en liten R3a. Där får jag också problem ibland när bilarna sladdar över sensorn men det ger en skön räcerlinje när det funkar men som sagt om du placerar LED i framkant på plösen funkar det alltid.

ps det gallgröna är färg, ingenting annat :-\ ds


Bild
Inte längre urspårad
Användarvisningsbild
Paxel
Mekaniker
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 21 mar 2007, 21:41
Ort: Huddinge
Klubb: Slotblot1


Återgå till Digitala bilbanesystem

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 36 gäster