SCX - Scalextric sport

Här diskuterar vi digitala bilbanesystem.
Scalextric Digital, Ninco-D, SCXD m.fl.

SCX - Scalextric sport

Inläggav honkenado 31 maj 2008, 22:04

Tjena

Jag och ett tiotal scalextricsdårar har en liten hobbyförening där vi kör, målar och sätter dekalr osv på en scalextric sportbana. Allt funkar ju kanon och man har 4 crash and bash bilar själv.
Nu till min fråga: Jag har köpt (jaja den är väl inte bara till han=) en scx digitalbana till sonen på blocket. Jag kikade runt lite på nätet innan köpet och konstaterade att det tydligen skulle funka att med hjälp av övergångar plugga in sportdelar eftersom gamla scalextrics uppenbarligen ska vara kompatibel med scx.(stämmer detta?).
Nåja den egentliga frågan är. Kan man om man pluggar i ett digitalchip i mina crash and bash bilar köra på både Scalextric sport digital och SCX digital-banor? Och är det möjligt att plocka ur chippet som ingår till scx-orginalsetet till mina andra bilar eller är det helt olika chip?

detta är mitt system http://www.scxdigitalsystem.com/img/novetats/10050.swf
honkenado
Nykomling
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 31 maj 2008, 21:46
Ort: Luleå
Klubb: Oldtowncup

Re: SCX - Scalextric sport

Inläggav ZeeJay 31 maj 2008, 23:24

Kan man om man pluggar i ett digitalchip i mina crash and bash bilar köra på både Scalextric sport digital och SCX digital-banor?


Tyvärr inte då det är två helt olika system. Däremot kan du köpa slot.it digitalchips som är komaptibla med Scalextric, tja...gjorda för att funka med Scalextrics Digitala system.

Och är det möjligt att plocka ur chippet som ingår till scx-orginalsetet till mina andra bilar eller är det helt olika chip?


Förmodar att svaret lite grand kom ur första svaret......

SCX bandelar går att kombinera tillsammans med Scalextric´s Sport o Classic delar men då enbart som analoga system....chippen i Scalex bilar funkar som en liten diod som läses av i den spårdel där banbytet sker...sen flyttas då en växel en stund innan bil närmar sig / passerar....

För SCX ( har bara kunskap genom gehör och från andra på forumet) deras system skickar en signal som i flaggan (styrskon) på bilen då skickar ner en tapp som när bilen kommer fram till växeln styr om växelriktaren...
If I got it right...??
Finns säkert nån annan här som vet mer och som kan tipsa om SCX digitalt.

Vad som däremot är på gång är att Scalextric kommer att släppa en ny PB (Powerbase) där man ska kunna köra analoga bilar på en digital bana....tvärtom funkar redan idag även om de bilar som är chippade går trögare pga av mer effekt förlust pga chippet...men att köra analoga (vanliga om man så vill kalla det) bilbanebilar på en digital bana har hittills inte fungerat.

Hoppas det av lite vägledning och du kommer garanterat att få flertalet goa svar från fler Petrolheads här på forumet... :beer:

MVH /

ZJ

PS..låter som ni har en kul förening med era Crasch and Bash bilar!! :thumb: :thumb:
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: SCX - Scalextric sport

Inläggav ymigs 01 jun 2008, 00:51

För att förtydliga så fungerar inte bandelar från SCX digital med SCX analog vilket per automatik utesluter Scalextric Sport och Classic också. :cuckoo:
Sloth Racer of Scuderia Megalonychidae...
Användarvisningsbild
ymigs
Testförare
 
Inlägg: 2075
Blev medlem: 13 feb 2004, 14:24
Ort: Stockholm/Vallentuna
Klubb: TRS

Re: SCX - Scalextric sport

Inläggav honkenado 01 jun 2008, 08:28

för att summera detta... ett scx köp var lite av ett fiasko=)
honkenado
Nykomling
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 31 maj 2008, 21:46
Ort: Luleå
Klubb: Oldtowncup

Re: SCX - Scalextric sport

Inläggav honkenado 01 jun 2008, 08:41

ny fråga.. vad är det som gör att dom analoga bitarna inte funkar? Jag är inte så haj på själva systemen. Men borde inte bara vara själva växlarna som är olika? I mitt huvud så funkar alla bitar däremellan på samma sätt, dvs fördela ström. Är jag alltså helt ute och simmar? :-?
Fråga 2 Nincos system funkar ju utmärkt tillsammans med scalextrics, är det systemet uppbyggt på något annat sätt?
honkenado
Nykomling
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 31 maj 2008, 21:46
Ort: Luleå
Klubb: Oldtowncup

Re: SCX - Scalextric sport

Inläggav Dan J. 01 jun 2008, 10:12

Eh, jag tror helt enkelt det är så att SCX digitala banbitar har annat format och andra fästen än SCX vanliga, de går inte att koppla ihop, och därmed kan du heller inte koppla ihop SCX digitala med Scalextric sport eller classic, såsom du kan med vanliga SCX.

Det var väl ett stort misstag SCX gjorde med sina digitala...

/ Dan
Användarvisningsbild
Dan J.
Slotracer
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: 24 feb 2004, 13:44
Ort: Stockholm

Re: SCX - Scalextric sport

Inläggav ymigs 01 jun 2008, 17:38

Här en jämförelse på kopplingarna på SCX analog respektive digital...
Bild
Sloth Racer of Scuderia Megalonychidae...
Användarvisningsbild
ymigs
Testförare
 
Inlägg: 2075
Blev medlem: 13 feb 2004, 14:24
Ort: Stockholm/Vallentuna
Klubb: TRS

Re: SCX - Scalextric sport

Inläggav honkenado 01 jun 2008, 19:21

men om man bygger en egen del som passar som övergång så borde det funka eller? Har absolut ingn aning hur detta skulle gå till visserligen.
honkenado
Nykomling
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 31 maj 2008, 21:46
Ort: Luleå
Klubb: Oldtowncup

Re: SCX - Scalextric sport

Inläggav Dan J. 01 jun 2008, 20:38

Hade de inte olika höjd också Ymigs? (men annars har du säkert rätt honeknado, så länge det leder ström borde det ju funka med egensnickrade övergångar)

/ Dan
Användarvisningsbild
Dan J.
Slotracer
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: 24 feb 2004, 13:44
Ort: Stockholm

Re: SCX - Scalextric sport

Inläggav DagaZ 02 jun 2008, 10:35

Här är en händig dansk med sin lösning på banbitar med SCX. För en gångs skull är jag knappt offtopic. ;-)

SCX Wood
/Roland

Slot-O-Rama .. the first man into the corner chooses the line. That's the way I've always been taught to drive...
Användarvisningsbild
DagaZ
Kartläsare
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 03 apr 2006, 14:48
Ort: Vikarbyn


Återgå till Digitala bilbanesystem

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster

cron