Problem med missade varv.

Här diskuterar vi digitala bilbanesystem.
Scalextric Digital, Ninco-D, SCXD m.fl.

Problem med missade varv.

Inläggav BBB 30 mar 2008, 21:27

Jag har läst om problem med missade varv på olika forum och funderat en hel del på det eftersom det är irriterande speciellt när man själv leder och datorn visar att man ligger 2 varv back..
Det finns en massa lösningar med att höja bandelen i bakkant och att sätta den där det inte går så fort.
Jag har experimenterat lite idag med sensorn som registrerar pickupen på bilen. Svarta pickuper funkar hyfsat men Nsr Clion med vit pickup fungerar bara ibland. Problemet är att ir strålen lyser igenom eller studsar runt i spåret när pickupen passerar. Först provade jag med kartong tejp för att dämpa strålen och det funkade perfekt 200varv med clion i hög fart och inte en miss. Sen tog jag bort tejpen och monterade ett 60ohms motstånd på den röda kabeln till sensorn och nu efter 20varv så funkar det kanon. Min PB sitter 3m ner på en 4m raka med r4 kurvor före och efter så det går fort över sensorn. Det behövs mer provkörning för att kolla om det är helt ok, men det är en bra början.

/Bosse
Användarvisningsbild
BBB
Depåman
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 07 jan 2008, 20:38
Ort: Malmö Skåne
Klubb: Malmö Slotracing Club

Re: Problem med missade varv.

Inläggav BBB 30 mar 2008, 22:29

Motståndet utbytt mot ett på 120ohm p.g.a missade varv och efter 30 varv med 120ohm, inte en miss, provkörningen fortsätter............
Användarvisningsbild
BBB
Depåman
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 07 jan 2008, 20:38
Ort: Malmö Skåne
Klubb: Malmö Slotracing Club

Re: Problem med missade varv.

Inläggav Tweety 31 mar 2008, 23:04

Har också haft problem med detta. Det är som du säger vissa bilar som är problemet, men med en Slot.it-guide så har det gått mestadels bra. Dock så är Fly Porsche 935 med lite lägre magnet ett problem, då bilen stegrar något vid accelaration. Då kvittar det vad för guide man har... :(
Användarvisningsbild
Tweety
Depåman
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 12 apr 2007, 23:42
Ort: Malmö

Re: Problem med missade varv.

Inläggav BBB 01 apr 2008, 22:50

Nu har jag ökat motståndet till 480ohm och det funkar perfekt inte ett missat varv än så länge.
Jag tror att detta hjälper även om guiden lyfts upp ur spåret lite grann, för IR strålen studsar inte runt under den lika lätt eftersom den är svagare. Är det någon som behöver tips om hur man gör detta så kan jag lägga in lite bilder.

/Bosse
Användarvisningsbild
BBB
Depåman
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 07 jan 2008, 20:38
Ort: Malmö Skåne
Klubb: Malmö Slotracing Club

Re: Problem med missade varv.

Inläggav Paxel 02 apr 2008, 08:48

BBB skrev:Nu har jag ökat motståndet till 480ohm och det funkar perfekt inte ett missat varv än så länge.
Jag tror att detta hjälper även om guiden lyfts upp ur spåret lite grann, för IR strålen studsar inte runt under den lika lätt eftersom den är svagare. Är det någon som behöver tips om hur man gör detta så kan jag lägga in lite bilder.

/Bosse

En dummies guide vore utmärkt.
Jag har min PB mitt på rakan där bilarna oftast axxar upp. Problemet blev mest märkbart när jag gick över till magnetlöst och gäller framförallt sidewinders med hela chassien utan motorvagga, typ fly, scalextric och liknande hyllvärmare och scalex F1 bilar förstås. På bilar med med motorvagga försvinner problemet om den är lite löst skruvad i framkant. En annan konstig sak gäller färgen på släpskon, jag har haldrig haft ngt problem med vita eller gråa men med slotits (ljusblå?) racevariant funkar det bara på ena spåret medan andra spåret inte registrerar, det kanske beror på att dom sprider lIR ljuset olika :-? . Men den modifieringen du håller på med verkar ju lovande bra jobbat. :up:
Inte längre urspårad
Användarvisningsbild
Paxel
Mekaniker
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 21 mar 2007, 21:41
Ort: Huddinge
Klubb: Slotblot1

Re: Problem med missade varv.

Inläggav Kristian 02 apr 2008, 09:01

Borde det inte vara bättre att ha varvräkningen i slutet av rakan där man garanterat bromsar? då är ju släpskon garanterat nertryckt i spåret.
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: 12 dec 2006, 12:03
Ort: Västerhaninge
Klubb: TRS

Re: Problem med missade varv.

Inläggav Paxel 02 apr 2008, 14:48

Kristian skrev:Borde det inte vara bättre att ha varvräkningen i slutet av rakan där man garanterat bromsar? då är ju släpskon garanterat nertryckt i spåret.

Absolumente, men det tänkte inte jag på innan jag byggde banan (där ser man betydelsen av pilostudier) :( . Nu sitter jag här med pBn i fastvuxen i mitten på rakan och får försöka gilla läget. Men det verkar ju gå att lösa ändå, förhoppningsvis :)
Inte längre urspårad
Användarvisningsbild
Paxel
Mekaniker
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 21 mar 2007, 21:41
Ort: Huddinge
Klubb: Slotblot1

Re: Problem med missade varv.

Inläggav BBB 02 apr 2008, 17:34

Jag har två olika lösningar som jag ska lägga in på en ny tråd ikväll.

/Bosse
Användarvisningsbild
BBB
Depåman
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 07 jan 2008, 20:38
Ort: Malmö Skåne
Klubb: Malmö Slotracing Club


Återgå till Digitala bilbanesystem

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster

cron