Elektronikkunnig?

Här diskuterar vi digitala bilbanesystem.
Scalextric Digital, Ninco-D, SCXD m.fl.

Elektronikkunnig?

Inläggav Tnemrap 05 feb 2008, 11:16

Hej Vänner

Undrar om det finns någon i forumet som är elektronikkunnig.

Sitter och skissar på en Pit-In, Pit-out detekor för SSD som även identifierar bil.

Är själv lite för rostig och skulle behöva assistans.

/Mike
Användarvisningsbild
Tnemrap
Braidsbytare
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 30 dec 2007, 23:56
Ort: Gävle

Re: Elektronikkunnig?

Inläggav Razamanaz 06 feb 2008, 18:09

Jag tror att det finns de som är betydligt mer elektronikkunniga än jag här på forumet, och jag vet inte riktigt bakgrunden till ditt elektronikprojekt, så jag kanske gör en japan. Men jag skulle tro, eftersom du även vill identifiera bilen, att du är ute efter att detektera att en given bil gör ett depåstopp och meddela detta till t ex PCLapCounter, och på så sätt simulera t ex bränsleförbrukning.

Jag har N-Digital och inte SSD, men jag tror nog ändå att det normala sättet att lösa detta på i ditt fall är att ha en andra 6-bilars PB, och koppla in den på en andra serieport till datorn. Det finns andra på forumet som redan har gjort detta (har jag i alla fall för mig; sök och du skall förhoppningsvis finna).

Om du istället vill använda egen elektronik för att göra detta, behöver du simulera delar av vad 6-bilars PB:en gör; detektera bilens ID och sedan skicka data på en seriekabel formaterat enligt samma protokoll som PB:en använder. Jag vill inte döda din entusiasm genom att säga att det är omöjligt, för det är det inte. Jag har själv gjort en motsvarande lösning i mitt eget lilla digitalprojekt för N-Digital, men då för att detektera en N-Digital-bil (och skicka detta i SSD Aux Data format till PCLapCounter), men tyvärr passar min lösning inte för din SSD-bana.

Så att även om det tar emot, så är nog det bästa att skaffa en 6-bilars PB till, eller att avvakta och se vad Scalextric kommer med under 2008.
Användarvisningsbild
Razamanaz
Mekaniker
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 03 aug 2005, 11:02
Ort: Göteborg

Re: Elektronikkunnig?

Inläggav BBB 06 feb 2008, 22:20

Här har du en länk till ett sätt att göra det på men det vet du kanske redan.
http://www.slotforum.com/forums/index.p ... =19547&hl=
Användarvisningsbild
BBB
Depåman
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 07 jan 2008, 20:38
Ort: Malmö Skåne
Klubb: Malmö Slotracing Club

Re: Elektronikkunnig?

Inläggav BBB 06 feb 2008, 22:49

Jag hittade dit inlägg på slotforum och förstår att du inte behövde mitt tips. Har du testat GaAs Si NPN phototransistor,OP505 3mm PART No. 585983 som du skrev om. Funkar dom så hade det varit bra för då kan man bredda avkänningen till alla LC.
Användarvisningsbild
BBB
Depåman
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 07 jan 2008, 20:38
Ort: Malmö Skåne
Klubb: Malmö Slotracing Club

Re: Elektronikkunnig?

Inläggav Tnemrap 07 feb 2008, 01:34

Eftersom alla inte har en PB att skrota så tänkte jag mig en billigare lösning för detta.

Det jag tänkt mig är en OP505D eller SFH309FA för att fåga in bilens frekvens, sedan använda en PIC för att identifiera bilen, och till sist använda en MAX3232 för att skicka RS232 till PC'n. Typ 0101 för bil 1 Pit-In 0200 bil 2 Pit-out.

Därefter tänkte jag kolla med awallace, Rubenio och Guy om de kan bygga in denna funktion i sina program.

Jag är själv lite för rostig för att fixa korrekta avkopplingar odyl och skulle därför behöva bolla med någon.

/Mike
Användarvisningsbild
Tnemrap
Braidsbytare
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 30 dec 2007, 23:56
Ort: Gävle

Re: Elektronikkunnig?

Inläggav Razamanaz 08 feb 2008, 01:32

Om du kan programmera en PIC (eller någon annan microcontroller), så är resten enkelt!

Vill du göra din lösning lite billigare, kan du använda en MAX232 istället för en MAX3232.

Istället för att skicka data i formatet "Typ 0101 för bil 1 Pit-In 0200 bil 2 Pit-out", tycker jag att du skall simulera 6-bilar PB:ens dataprotokoll (enbart Free Practice mode behövs). Det var det jag själv gjorde (men inte längre gör). Då slipper man skriva om de program som redan finns tillgängliga.

Jag känner inte själv till detaljerna kring frekvenserna som bilarna blinkar med för att identifera sig, men den fototransistor du väljer kan inte vara svårare att koppla ihop med en pinne på en PIC jämfört med att koppla t ex transistorsidan av en läsgaffel till en parallelportspinne.

Om du vill ha lite elektronikhjälp kan det också vara värt att kika in på Svenska Elektronikforumet.
Användarvisningsbild
Razamanaz
Mekaniker
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 03 aug 2005, 11:02
Ort: Göteborg

Re: Elektronikkunnig?

Inläggav Tnemrap 08 feb 2008, 02:16

Razamanaz skrev:Om du kan programmera en PIC (eller någon annan microcontroller), så är resten enkelt!

Har man lösningen klar är det relativt lätt att få hjälp med grunderna i Pic'en

Razamanaz skrev:Vill du göra din lösning lite billigare, kan du använda en MAX232 istället för en MAX3232.

Vad är den stora skillnaden, varför använder alla MAX3232 till PB - pc kopplingen som är en ren TTL -> PC?

Razamanaz skrev:Istället för att skicka data i formatet "Typ 0101 för bil 1 Pit-In 0200 bil 2 Pit-out", tycker jag att du skall simulera 6-bilar PB:ens dataprotokoll (enbart Free Practice mode behövs). Det var det jag själv gjorde (men inte längre gör). Då slipper man skriva om de program som redan finns tillgängliga.

Låter vettigt.

Razamanaz skrev:Jag känner inte själv till detaljerna kring frekvenserna som bilarna blinkar med för att identifera sig, men den fototransistor du väljer kan inte vara svårare att koppla ihop med en pinne på en PIC jämfört med att koppla t ex transistorsidan av en läsgaffel till en parallelportspinne.


Kommer att publisera ett schema som jag tror fungerar.

Razamanaz skrev:Om du vill ha lite elektronikhjälp kan det också vara värt att kika in på Svenska Elektronikforumet.

[/quote]

Gör redan, finns dock en del stroppar, men tack för tipset.

/Mike
Användarvisningsbild
Tnemrap
Braidsbytare
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 30 dec 2007, 23:56
Ort: Gävle

Re: Elektronikkunnig?

Inläggav Razamanaz 09 feb 2008, 08:24

Tnemrap skrev:
Razamanaz skrev:Vill du göra din lösning lite billigare, kan du använda en MAX232 istället för en MAX3232.

Vad är den stora skillnaden, varför använder alla MAX3232 till PB - pc kopplingen som är en ren TTL -> PC?

Skicka- och läsginalerna (TD och RD) på en serieport använder inte TTL-logik-nivåer för att indikera en logisk 1:a eller 0:a. Seriekommunikation, eller RS232, använder typiskt -12V och +12V för att indikera en logisk 1:a eller 0:a; det ger helt enkelt lite bättre störmarginaler med långa kablar.

En MAX232, eller någon av alla dess varianter, konverterar microcontrollerns TTL-nivå till RS232-nivå. För att lyckas med detta utan extra spänningsmatning, så används ett antal externa kondensatorer. En MAX232 kräver ett antal 1uF-kondingar, och dessa tar lite plats. En MAX3232 klarar sig med 0,1uF-kondingar, och dessa tar lite mindre plats. En MAX3232 är dock dyrare än en MAX232, så har du gott om plats tycker jag du skall välja en MAX232.

Här hittar du lite länkar och annat om serieporten: http://www.lvr.com/serport.htm


Tnemrap skrev:Kommer att publisera ett schema som jag tror fungerar.

Eagle är ett litet ritprogram som finns i gratisversion, och som duger gott för hobbybruk.
Användarvisningsbild
Razamanaz
Mekaniker
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 03 aug 2005, 11:02
Ort: Göteborg


Återgå till Digitala bilbanesystem

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 35 gäster