Montera chip (Ninco)

Här diskuterar vi digitala bilbanesystem.
Scalextric Digital, Ninco-D, SCXD m.fl.

Montera chip (Ninco)

Inläggav Plumber 09 jan 2008, 21:47

Hej alla "tokar" här inne! Har precis fått hem med min.. förlåt barnens nya hobby :red: en mastertrack digital
Ska nu ge mig på att "chippa" bilarna. Hur gör man lättast? Är det till att klippa o löda eller finns bättre sätt?
Kanske inte har nån betydelse, men det är 2 Fly och en Carrera
Plumber
Nykomling
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 02 jan 2008, 23:37

Re: Montera chip (Ninco)

Inläggav Razamanaz 10 jan 2008, 18:46

Hejsan, och välkommen till den digitala avdelningen!

Det är väl egentligen inga konstigheter med att "chippa" en bil. Det största problemet med icke-Ninco-bilar kan vara att hitta en lämplig plats att placera chippet på.

Jag har ingen Fly, men i alla fall Carrera har inte samma metallhylsa som Ninco har och som skall ner i flaggan för att få kontakt med borsten, men det bör du kunna lösa enkelt ändå. Om de sladdar som redan sitter fast på chippet, och som skall till flaggan/borsten, är tillräckligt långa så är det bara att ta bort de små metallhylsorna som följer med och fästa ändarna på lämpligt sätt i flaggan.

Sladdarna från motorn till chippet har jag alltid lött fast, så att de inte lossnar. Se även till att chippet sitter fast och inte kommer i kontakt med motorn eller annan metall.
Användarvisningsbild
Razamanaz
Mekaniker
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 03 aug 2005, 11:02
Ort: Göteborg

Re: Montera chip (Ninco)

Inläggav Plumber 12 jan 2008, 12:11

Har nu konstaterat att ett av de större problemen, som ju sades här: var att få plats med chippet. Ett annat bekymmer var ju att ett utav de 3 inte fungerade alls :-(( . En av bilarna en Fly "Viper silver edition" har ingen ork, jag misstänker att magneten är för kraftig!? Kan det vara så? Är en chipad bil som går påå en digital bana sämre ork i än en standard på en analog bana?
Plumber
Nykomling
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 02 jan 2008, 23:37

Re: Montera chip (Ninco)

Inläggav ZeeJay 12 jan 2008, 20:26

Jupp...ialllafall med mina bilar som jag har chippat med Scalextric digitalchip...körde idag med några av mina Ninco Megane som jag har chippat till SSD....klart tröga o tunga då vi körde på standard Scalextric PB med sina 12 volt mot SSD på 15 V...så för mina bilar märks skillnad...sen ta och sätt in en svagare magnet...det gör skillnad...
Dvs...digitala bilar på analog bana..

Har märkt att SSD bilar bör ha nån form av magnet då de annars blir svårkörda då man väslar spår och då gärna vill hoppa ur...där märks det att man behöver magnet för att inte sladda ur vid en spårväxling.
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Montera chip (Ninco)

Inläggav Plumber 12 jan 2008, 23:45

En Fly porsche har jag fått till att gå hyfsat nu, efter att ha loctitheatat drevet på bakaxeln 2 ggr, den är riktigt trevlig att köra. Men Vipern (fly den oxå) den kör av bara den ser en kurva. Vipern har magneten väldigt nära bakaxeln, o väldigt låg är den dessutom. Efter att ha läst lite gamla trådar så fransade jag upp "strömflätorna lite, och det gjorde gott. Nu går den ju på nästan hela banan iallafall. Tänkte fått i gång min GTO-66:a oxå, men det vart inte liv i det 3:e chippet som vart med satsen. Vad kan gå fel med chipen då? O viktigast av allt nu: var hittar jag svagare magneter?
Plumber
Nykomling
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 02 jan 2008, 23:37

Re: Montera chip (Ninco)

Inläggav Razamanaz 12 jan 2008, 23:49

Plumber skrev:...En av bilarna en Fly "Viper silver edition" har ingen ork, jag misstänker att magneten är för kraftig!? Kan det vara så?

Jag är teknikidiot, inte bilsamlare, så jag har ingen Fly och känner inte till dem och dess motorer och magneter. Men har du kontrollerat att inget kärvar? Om du plockar bort bakdrevet eller tar ut motorn ur chassiet, men behåller kopplingen till chippet, varvar den då som den skall? Om du, med allt monterat, lyfter upp bakhjulen, varvar den då som den skall?

Om allt då fungerar som det skall, men om bilen är slö när du kör med den, så låter det som om din motor drar mer ström än vad chippet klarar att leverera. Drar Fly motorer lite mer än andra?

Blir motorn onormalt varm efter lite körning?

Är den slö över hela banan? Om inte så är fallet, har du kanske kontaktproblem någonstans.


Plumber skrev:Är en chipad bil som går påå en digital bana sämre ork i än en standard på en analog bana?

Inte vad jag har märkt med Nincos NC-5- och NC-6-motorer, Carreras E200, eller Slot.its 21.000-varvare (som i och för sig blir lite för varm för att vara hälsosamt). Däremot tycker jag att de bromsar hårdare med ett N-Digital-chip jämfört med utan på en analog bana. Gillar du inte det, så går det i och för sig att lösa.

Det finns tyvärr inte så många N-Digital-användare här på forumet. Du kan även prova att ställa din fråga på N-Digital-avdelningen på SlotForum.
Användarvisningsbild
Razamanaz
Mekaniker
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 03 aug 2005, 11:02
Ort: Göteborg


Återgå till Digitala bilbanesystem

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 51 gäster