Rookie med N-Digital

Här diskuterar vi digitala bilbanesystem.
Scalextric Digital, Ninco-D, SCXD m.fl.

Rookie med N-Digital

Inläggav sleaze67 27 dec 2007, 17:44

Hallå alla!!

Här är ännu en nybörjare, den här gången från Härryda utanför Göteborg.
Det är så att min son på 9 månader har lyckats tjata till sig en Ninco Digital.
Vi köpte en porche 917 från GB-track, och hade svårt att få plats med chippet. Min fråga är: är det några andra bilar som är kända för att ha dåligt med plats, förutom F1- bilarna?
Ninco´s PB, finns det olika firmware på dom,eller versioner?
Ha det gott i kylan och, dimman.
Användarvisningsbild
sleaze67
Kurvvakt
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 26 dec 2007, 22:34
Ort: Härryda

Inläggav ZeeJay 27 dec 2007, 20:18

Hej och Välkommen till forumet och bilbanetokarnas värld! :-) ;-)

Den som jag vet kan en del om Ninco N-Digital är Razamanas..sen finns det säkert fler här på forumet men mest har det diskuterats om Scalextric SSD.

Välkommen också att höra av Dig till oss på FROG....vi är ca 12-14 st goa gubbar i GBG med omnejd som kör rejs lite då och då tillsammans. Är du intresserad så pm:a bara till nån av oss..

Återigen BIG WELCOME!!

Tjing

ZJ
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Inläggav Razamanaz 27 dec 2007, 21:38

God fortsättning sleaze67!

Nincos egna bilar har gott om plats för chipet. Övriga jag har provat är Carreras DTM-bilar, det var OK plats i Mercorna, men lite dåligt med plats i Audi-bilarna. Det var även lite dåligt med plats i Slot.it:s Jaguar. Fler har jag inte provat.

Om du inte kör med ljus i bilen, och har det äldre chipet med en "stor" blå kondensator, så kan du löda bort denna, och få lite bättre plats. Det fungerar ändå, så länge du inte har ljus inkopplat.

PB:en till N-Digital finns i 3 versioner. Förmodligen är det samma hårdvara i de olika versionerna, det som skiljer sig åt är firmwaren (programvaran). Du kan se vilken version du har genom att koppla bort spänning, hålla en knapp intryckt (t e x Menu), och koppla på spänningen igen. Versionsnumret visas då på dislplayen (eller inte, se nedan).

Version 104 fanns kort när N-Digital släpptes i slutet av 2006. Den innehåller två officiella "throttle profiles", och två dolda. Den hade lite buggar som gjorde användaren lite förvirrad när man bytte "throttle profiles" (eller inte trodde att man gjorde det). Jag tror inte att den här versionen fanns i Sverige; de enstaka som eventuellt fanns byttes ut av generalagenten.

Version 105 är den mest spridda, och den innehåller två officiella "throttle profiles", men inga dolda.

Den senaste visar inget versionnummer när man håller en knapp intryckt i samband med uppstart. Jag vet inte vad som skiljer den från de övriga två. Vissa tror att det är en 105:a utan versionsnummer, men jag vet inte om någon egentligen har verifierat det.

Du hittar en massa om N-Digital i N-Digital-avdelningen på SlotForum.
Användarvisningsbild
Razamanaz
Mekaniker
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 03 aug 2005, 11:02
Ort: Göteborg

Re: Rookie med N-Digital

Inläggav sleaze67 30 dec 2007, 16:57

Tackar ZeeJay, kan bli svårt att motstå 12-14 goa gubbar plus en bilbana, en trevlig kombination :)

Tack Razamanaz för de ingående svaren. Nu är det bara för en själv att fortsätta ner i bilbaneträsket.

Gott Nytt År!!!
Too much lipstick on my dipstick!!!
Användarvisningsbild
sleaze67
Kurvvakt
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 26 dec 2007, 22:34
Ort: Härryda

Re: Rookie med N-Digital

Inläggav ZeeJay 30 dec 2007, 20:44

Tackar ZeeJay, kan bli svårt att motstå 12-14 goa gubbar plus en bilbana, en trevlig kombination

Tack Razamanaz för de ingående svaren. Nu är det bara för en själv att fortsätta ner i bilbaneträsket.

Gott Nytt År!!!sleaze67
Nykomling

Inlägg: 2
Blev medlem: ons dec 26, 2007 21:34
Ort: Härryda
Personligt meddelande


Varmt Välkommen till oss! Här bara av Dig (pm:a) så ska du få nummer och namn där du kan nå oss så får du ta o komma på besök o träffa gänget när vi har ett HemmaHosRejs snart i början på nästa år och givetvis vara med och lattja!!

Visst är Raz grym på N-Digital....där kan du få mycket bra tips...själv har jag inte kört på N-Digitalt men Raz kommer nog snart att bjuda hem till HemmaHosRejs snart hoppas jag......;-)
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Rookie med N-Digital

Inläggav ZeeJay 13 jan 2008, 23:47

Sleaze67 - Hur gick det för dig? Fick di till nåt med din N-Digital??

Tjing

ZJ
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Rookie med N-Digital

Inläggav largasso 14 jan 2008, 01:39

ZeeJay skrev:Sleaze67 - Hur gick det för dig? Fick di till nåt med din N-Digital??

Tjing

ZJ


Och vad tyckte grabben ????
:D
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Rookie med N-Digital

Inläggav sleaze67 14 jan 2008, 03:01

tjena zeejay och Largasso!

Jo, grabben har redan börjat köra i Professional mode, och tjatar om att han vill chippa amerikanska muskelbilar :)
han är ju dock 10 månader, och det är väl i den åldern man börjar veta vad man vill.
(den genen kommer inte från mig, är 38 och vet fortfarande inte vad jag vill)
Jodå banan är uppe och det har blivit en bil till i familjen, en porsche 911-87 från ninco. Det var stor skillnad med utrymme till chippet. Gillar den bilen, svårare att köra en 917 från gb-track, ska ju va lite utmaning.
Håller på att klura ut en design till banan innan man gör den permanent. inga nivåskillnader och så kompakt som möjligt.

ha det gott!!!
Too much lipstick on my dipstick!!!
Användarvisningsbild
sleaze67
Kurvvakt
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 26 dec 2007, 22:34
Ort: Härryda


Återgå till Digitala bilbanesystem

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 40 gäster