PC till digital banan

Här diskuterar vi digitala bilbanesystem.
Scalextric Digital, Ninco-D, SCXD m.fl.

PC till digital banan

Inläggav Ture 07 nov 2007, 14:19

Hej på er

Har precis testat att köra Pc till min Scalextric digital bana med programmat Pc Lap counter. http://www.pclapcounter.com
Har byggt RS232 lådan som fungerar bra.
Jag provar än så länge bara med demo versionen. Problemet med programmat är att det är otroligt seg.. ligger minst 1 varv efter hela tiden, det hänger sig så jag måste starta om Pc. Det fungerar riktigt dåligt. :drunk: Har testat med 2 pc samma resultat.
Har ni något tips? Eller finns det något annat program?

Jag tackar på förhand och ha det gött
Ture
Övningskör
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 01 nov 2007, 15:41

Inläggav Razamanaz 07 nov 2007, 15:33

PcLapCounter kanske inte är så effektivt skrivet, men på de PC jag har testat tycker jag ändå att prestandan är OK tillsammans med Scalextric Sport Digital.

Jag vet inte hur snabb PC du har, hur mycket minne den har, vilken version av Windows du kör, etc, så det är svårt att veta om det du har egentligen räcker till. Jag fick PcLapCounter att fungera lite bättre en gång när jag stängde av alla dess ljudfunktioner, kan vara värt att testa för dig.

Du kan också testa gratisprogrammet Slot-GP.
Användarvisningsbild
Razamanaz
Mekaniker
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 03 aug 2005, 11:02
Ort: Göteborg

Inläggav Tweety 07 nov 2007, 16:20

Jag kör det på min ca 1,5 år gamla laptop utan problem. Låter mycket konstigt, har inte haft sådana problem alls...

MIn dator är en Acer 5024 (har dålig koll på klockfrekvensen o sånt)...

Programmet bör inte vara för krävande tycker jag... OBS! jag kör en konverter mellan seriell till USB-ingången på datorn, samt så köpte jag min kabel av RichG på forumet slotforum.com...

Hade jag varit i dina byxor hade jag kollat kabeln jag tillverkat först... Kanske t.o.m. bygga en ny!?! Blev IC-kretsen för varm vid lödningen?? Dålig lödning på något ställe, dvs dålig kontakt??

Tror det är störst risk att ovanstående är det som inte funkar (och med det menar jag inte att du är kass på att löda, utan ser det som det är störst felchans där, då det är den "svåra" biten")
Användarvisningsbild
Tweety
Depåman
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 12 apr 2007, 23:42
Ort: Malmö

Inläggav Paxel 07 nov 2007, 19:50

Haj
Jag kör med en gratis programvara, racemanager skriven av "motorsportnut" på slotforum. Kan vara värt att prova (länkar finns på slotforum). Den är lätt att använda . Ibland krachar datorn en (gammal laptop med 128 mb ram). Provade även SlotGP det fungerade väldigt dåligt på min dator, den registrerade inte varv.
Användarvisningsbild
Paxel
Mekaniker
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 21 mar 2007, 21:41
Ort: Huddinge
Klubb: Slotblot1

Inläggav Ture 08 nov 2007, 22:20

Tack för era tips :D
Men det visade sig att de bilder jag laggt in i programmet var för stora där av att programmet inta orkade med. max storlek på bilderna är 20k mina var ca 2 mb :o

Så har ni problem med att programmet är segt ta bort era bilder.

Ture
Ture
Övningskör
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 01 nov 2007, 15:41


Återgå till Digitala bilbanesystem

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 51 gäster

cron